Infraestructures i serveis

ENRIC TICÓ

PRESIDENT DE FERROCARRILS DE LA GENERALITAT DE CATALUNYA (FGC)

“El monopoli que ostenta Renfe en l’alta velocitat no és lògic”

El darrer any, la línia entre Lleida i la Pobla de Segur ha guanyat un 72% de viatgers. A les estacions d’esquí, FGC instal·larà canons de nova generació per fer front al canvi climàtic

Com valora el resultat dels enllaços amb Renfe, implantats l’estiu passat a la línia de Lleida a la Pobla de Segur?
Funcionen molt bé i demostren que la millor manera d’anar del Pallars a Madrid és en tren. Vull remarcar que, amb Renfe, tot són facilitats i la relació amb aquesta companyia és la que cal. També estem contents del servei intermodal amb la companyia d’autobusos Hife. Pel que fa a l’establiment de parades facultatives –una còpia del model suís–, estalvia costos de parar i engegar quan no hi ha passatgers. Aquest nou sistema de 7 parades s’ha treballat en el si de la comissió de seguiment que formem amb les institucions del territori. Estem contents de com funcionen i estudiem implantar-ho també en altres línies de ferrocarrils.
Quins són els plans a mitjà termini per a aquesta línia?
Estem satisfets dels resultats de la línia, que ha crescut un 72% en viatgers el darrer any, fins als 191.000, i aquest gener un 5,2% respecte a l’any anterior. El que ens fa més il·lusió és la bona valoració dels usuaris: ens puntuen amb un 79%. El més valorat és l’amabilitat dels empleats i la neteja dels trens. Des que vam assumir aquesta línia, el 2005, s’hi han invertit 71 milions. No és ni molt ni poc. Enguany mantindrem la inversió, de 5,7 milions, similar a la del 2017. L’objectiu és millorar la comunicació amb els viatgers i també resoldre la situació d’instal·lacions i edificis obsolets que hi ha al voltant de les estacions. Ho farem mitjançant acords de cessió amb institucions i agents del territori.
Si fos possible, FGC està a punt per substituir Renfe com a operador principal de la xarxa?
Fa anys que tenim plans de negoci i estudiem amb operadors europeus poder oferir línies de viatgers a través de l’alta velocitat. No sembla lògic que les línies d’AVE estiguin monopolitzades per Renfe, quan a Europa la tendència és liberalitzar-les, i ara tocaria fer-ho. Qualsevol empresa hauria de tenir dret a oferir serveis i productes. Aquest monopoli que ostenta Renfe va contra la història, però mentre l’Estat no obri aquesta porta, tota la resta d’operadors hem d’esperar.
L’ocupació del tren turístic dels Llacs és pràcticament total. Hi haurà novetats?
Volem implicar-nos no sols en la venda de bitllets, sinó també en la promoció turística del territori. Quan arribi el tercer tren de la línia, encarregat el setembre passat i que ens lliuraran a finals del 2019, millorarem la fiabilitat i podrem fer front al ritme de creixement general de la línia, tot podent plantejar nous serveis i horaris. Aleshores, reforçarem el tren panoràmic. Una dada remarcable sobre aquest tren: el 59% de les persones que l’agafen també participen en activitats complementàries al territori.
FGC gestiona totes les estacions d’esquí del país excepte Baqueira, l’única de propietat privada i que s’amplia cap al Pallars, a prop d’Espot. Com ho valora?
És una magnífica notícia. Baqueira està molt ben gestionada i no competim en absolut, sinó que tenim productes conjunts. Tot suma. El nostre producte està relacionat amb els valors naturals de l’entorn, els parcs naturals. I així ho defensem i promocionem en els mercats internacionals.
En què treballen per garantir el futur de les estacions?
Redactem un pla estratègic per detectar nous negocis que s’hi puguin generar. Tot i ser una companyia pública, que en garantim l’obertura i el manteniment, estem disposats a arriscar i fer negocis amb el sector privat. A La Molina ja n’hi ha més de 80, la majoria de gent del territori. D’altra banda, la capacitat de fer coses en una estació de muntanya és limitada. No pensem en ampliacions, perquè estem als límits dels parcs naturals i això és una riquesa que hem de fer valer. Ara bé, a Espot, per exemple, es podria fer un parc lúdic més important del que hi ha ara, i ja ho estem treballant amb Urbanisme.
Com està el conflicte amb la plantilla d’Espot i Port Ainé?
La vaga ens va estranyar. Tenim uns treballadors magnífics, que havíem incorporat al conveni de FGC i van passar a cobrar el que és just. Crec que va ser un malentès, però si hi ha algun tema que cal treballar perquè hi hagi pau i se sentin més còmodes, ho farem.
Aquest cap de setmana és de nevada històrica, però com faran front al canvi climàtic?
Enguany, invertirem un milió en canons de neu de nova generació. Són fills del canvi climàtic: permeten generar-ne amb menys humitat, a més graus de temperatura i amb menys energia. N’hem fet una prova pilot a La Molina i anirem introduint-los, al ritme de renovació dels més antics, a totes les estacions. La nostra obsessió és mantenir l’activitat de les estacions fent els canvis necessaris.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Pedagogia per a un busseig més sostenible al litoral

L’ESTARTIT

La CUP insta ERC a buidar i restaurar Vacamorta

cruïlles

Denuncien una altra tala d’arbres a la Fosca

PALAMÓS
El Temps
Servei Meteorològic de Catalunya

Cel serè o poc ennuvolat fins a mig dia

Barcelona

Normalitzada la circulació de trens entre Gavà i el Prat de Llobregat

Barcelona

La petjada humana en el medi

girona

Primer pas en ferm per construir habitatges de protecció oficial a Girona

Girona

Salut reobre el CAP de Salt que va quedar inundat

Salt

Ilsa comença les proves del seu primer TAV

barcelona