Infraestructures i serveis

La ventilació, escull per al pla de seguretat del TAV a Girona

Protecció Civil exigeix la instal·lació de turbines d’expulsió de fums als túnels per validar-lo

Adif defensa que amb corrent d’aire natural és suficient

L’empresa no s’hi nega, però no concreta quan les posarà

Van passant els anys i el pla de seguretat dels túnels de l’alta velocitat a Girona continua penjat. No n’hi ha. Si bé Adif ha fet passos darrerament, però son insuficients per donar el vistiplau al redactat. Hores d’ara encara hi ha un buit de seguretat al TAV al seu pas per la ciutat. Continua havent-hi dos esculls molt importants per aprovar-ho. El més destacat és la manca de ventilació forçada als túnels. És un problema realment greu, ja que en els més de vuit quilòmetres de túnel no hi ha ni un sol ventilador que expulsi els fums en cas d’incendi o algun accident o atac químic.

Per normativa europea

L’estació del TAV sí que en té, però els túnels no. Segons fonts pròximes al cas, Adif s’escura a que és suficient amb la ventilació natural per expulsar els fums en cas d’accident. Es tractaria d’unes turbines que a través de la seva potència poden dirigir l’aire en sentit nord o en sentit sud, dependent d’on es trobi l’incidència dins del túnel. En tot cas, Adif se’ls vol estalviar adduint que el projecte del TAV, que data del 2003, la normativa europea no obligava a instal·lar aquests grans ventiladors. Però ja fa un temps que sí que és normatiu, i un clar exemple és el túnel del Pertús, que el govern francès no va donar el vistiplau a permetre-hi la circulació fins que no fos solucionada aquesta anomalia. A més, el que defensa ara Adif és contradictori per ell mateix, ja que un seu informe del 2009 ja alertava de la necessitat de la instal·lació de ventilació forçada.

Així doncs, per molt que el febrer el delegat del govern espanyol a Catalunya, Enric Millo, presumís que finalment han implantat les mesures de seguretat que els reclamava la Generalitat, la feina feta no és suficient. Encara hi ha deficiències greus.

Des d’aquell 8 de gener del 2013, dia de la inauguració, han passat més de cinc anys i els cossos de salvament i seguretat de la Generalitat no tenen cap protocol per actuar a la infraestructura viària urbana de Girona. Almenys ara, si hi hagués alguna catàstrofe a l’interior dels túnels, els efectius d’emergència no hi anirien a cegues, ja es poden comunicar. Actualment ja hi ha implantat el sistema Rescat, que és la xarxa de comunicacions d’emergències i seguretat de Catalunya. Ara els efectius ja poden treballar amb els seus propis equips i comunicar-se entre si a través dels walkie-talkies perquè ja hi ha instal·lats els repetidors de senyal. Lluny queda ja la proposta que havia fet Adif d’equipar als equips d’emergència d’un sistema privat que els hi proporcionaria l’empresa concessionària. Evidentment, la proposta va ser tombada. Segons ha pogut saber aquest diari, la xarxa Rescat ja ha estat provada per Protecció Civil, Bombers de la Generalitat, Sistema d’Emergències Mèdiques (SEM) i Mossos d’Esquadra, entre d’altres. Les comunicacions dins dels túnels funcionen.

LA XIFRA

5
anys i 3 mesos
fa que va arribar el tren d’alta velocitat a la ciutat i encara hi ha pendents obres importants
8
quilòmetres
de túnels té la infraestructura ferroviària al seu pas subterrani per la ciutat de Girona

Les sortides d’emergència no estan acabades

A banda dels ventiladors, un altre dels esculls que hi ha pendents perquè s’accepti aquest pla és que s’acabin d’enllestir les sorties d’emergència dels túnels, que donen al Parc Central. Tot i que visualment ja estan instal·lades, encara hi ha una dificultat tècnica: no els arriba corrent per activar el sistema de pressurització. És a dir, en cas que hi hagués algun incendi en els túnels, ara mateix les sortides d’emergència farien de xemeneia. Amb el sistema que ja hi ha instal·lat, però que encara no funciona, les sortides d’emergència guanyaran pressió i el fum no sortirà. Això permetrà que, quan calgui, els usuaris del TAV i de les instal·lacions puguin sortir a l’exterior sense dificultat i sense perill de resultar intoxicats pel fum. Amb la nova línia elèctrica de 750 V que hi ha prevista dins del túnel s’assegurarà el subministrament elèctric a aquesta instal·lació.

Adif ja ha presentat fins a nou plans de seguretat per als túnels del TAV. Tots han estat tombats per Protecció Civil. Sempre hi ha hagut mancances i deficiències en el projecte, que no satisfà el Departament d’Interior. Però no per caprici, sinó perquè requereixen les màximes garanties de seguretat, que normativament ja estan establertes a la gran majoria d’infraestructures europees. La primera versió del text del pla la va presentar Adif el desembre del 2012. Des de llavors, la Generalitat ha mostrat reiteradament el seu malestar pel fet que s’hagi d’exigir constantment a Adif aquest pla d’actuació i que no el tingui mai enllestit.

L’Ajuntament i Adif es reuniran per la plaça Espanya aquest mes d’abril

Lurdes Artigas

La reunió entre l’Ajuntament de Girona i Adif per tractar de la remodelació de la plaça Espanya serà abans que acabi aquest mes d’abril. El regidor delegat del projecte ferroviari, Carles Ribas, va explicar ahir a aquest diari que la data encara no està fixada del tot, però que serà segur o bé la setmana que ve o bé l’altra. També va destacar que ells consideren que per la part d’Adif hi ha “bona predisposició” a assumir fer-se càrrec de l’obra. El consistori té clar que es tracta d’una zona que va ser afectada per les obres del parc Central –s’hi va traslladar l’estació de busos de manera provisional durant més de vuit anys a causa dels treballs– i que és Adif qui ha de “tornar a posar-la en condicions”. Ribas, a més, va remarcar la “bona predisposició que ha mostrat Millo a invertir a Catalunya”, cosa que creu que hauria d’incloure també la plaça Espanya.

La plaça Espanya va quedar alliberada del seu ús com a estació de busos aviat farà un any, quan el 8 de maig del 2017 es va obrir l’estació de busos subterrània del parc Central. A la tardor Adif va desmuntar les marquesines i l’Ajuntament va emprendre un procés participatiu amb els veïns per acabar de definir el projecte a realitzar-hi. La idea és que sigui una zona diàfana oberta des de l’estació de tren convencional cap al carrer Barcelona

La denúncia, en espera

La negociació per la plaça Espanya és el tema més important que queda sobre la taula entre Girona i Adif –tot i que no l’únic– i la causa principal que el consistori encara no presenti la denúncia contra l’ens ferroviari espanyol. L’alcaldessa, Marta Madrenas, va reiterar dilluns en el ple que no demandarà Adif fins que estigui resolt el tema de plaça Espanya. “Canvia molt si fan la reposició, com és la seva obligació, o si no la fan”, va afirmar. L’alcaldessa té clar que primer cal “concretar l’import exacte de tot” i el tema de la plaça Espanya el pot fer variar molt. “No podem posar ara una demanda per un trosset, i després una altra”, va subratllar. En aquest sentit, va deixar clar que ha estat la primera des de fa temps a defensar que cal denunciar si no es compensen tots els greuges, però que cal fer-ho “amb rigorositat”. També va reiterar que manté el compromís que va adquirir amb Millo de reunir-se amb ell per intentar resoldre el tema abans d’anar als jutjats. “Em sembla assenyat, abans que res, anar a exigir que ens satisfacin tot allò que els reclamem, i quan diguin que no, després s’interposarà la demanda.” Madrenas, però, també té clar que només demandarà si els serveis jurídics avalen que hi ha possibilitats.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.