Foment refreda l'opció de construir un «bypass» a Tarragona però l'estudiarà

Tampoc veu clara una estació a Imperial Tàrraco, veu una alternativa en l'Horta Gran i no descarta l'actual

«El ministeri ho mirarà ‘amb afecte', però no acaba de veure la relació cost-benefici, ja que ens diu que el bypass és molt car per al benefici que en podem treure com a ciutat», reconeixia Carles Castillo, regidor de Mobilitat, després de la reunió ahir a Madrid amb el director general d'Infraestructures Ferroviàries, Carlos Juárez, en què també va participar el president de la cambra, Albert Abelló. La delegació tarragonina va presentar la proposta, també consensuada amb la Generalitat, de construir un bypass des de Tamarit fins a la Pobla de Montornès, deixant de banda en principi una segona possibilitat que implicava un traçat paral·lel al riu Francolí. «La diferència de preu no és gaire entre l'un i l'altre, però Foment té reticències sobre el bypass en sí», aclaria Castillo, segons el qual a Madrid ni tan sols no sabien que la Generalitat havia reservat terrenys per a la primera opció al pla territorial. El ministeri sí que té prevista l'entrada de l'alta velocitat fins a Tarragona amb un ramal des del corredor mediterrani –tant des del sentit nord com sud– per l'actual línia convencional Tarragona-Reus, i amb això considera que n'hi ha prou. «Foment recorda que això suposarà només cinc minuts més del que es triga ara entre Barcelona i l'estació del Camp, així que de facto la de Tarragona ja passarà a ser la principal per als seus usuaris», explica el regidor, que lamenta que si la ciutat queda en via morta «perdrà competitivitat i capacitat de negociar una millora de freqüències amb els operadors». L'opció més ràpida i barata, considerada pel govern com a solució inicial, de construir un intercanviador a l'Arboç entre la línia convencional i la del TAV no es va tractar en la reunió d'ahir, si bé el regidor també la veuria de bon ull.

L'Ajuntament i la Cambra, en tot cas, no es rendeixen en la reivindicació del bypass i volien treure conclusions positives de la reunió. «Estem contents perquè està tot obert, hem apropat informacions i hem rebut una bona predisposició a seguir estudiant les nostres propostes», indica Castillo, que avança: «Treballarem junts per seguir pressionant.» Uns i altres es remeten en una altra reunió en els pròxims mesos, quan Foment ja tingui més avançat l'estudi informatiu previ.Castillo també ha lamentat les proposicions de CiU i PP al Congrés per reclamar que Foment es comprometi amb el bypass. «Són negatives en el sentit tàctic, perquè sembla que cadascú vagi per la seva banda; abans se n'hauria de parlar entre totes les parts», considera.

Problemes amb l'estació al centre

Els responsables de planificació ferroviària de Foment també van constatar les dificultats que pot suposar la reubicació de l'estació al centre de Tarragona. La primera opció de l'Ajuntament seria posar-la a la plaça Imperial Tàrraco, tot i que el ministeri ja li va dir ahir que hi veu tres grans problemes: el traçat –caldria cobrir-ne més tram-, l'estratificació geològica i les possibles restes arqueològiques. Com a segona opció, l'Ajuntament troba que l'estació a l'Horta Gran –al costat del riu, vora els barris de Ponent– «igualment quedaria a prop del centre, i Foment també ho veu més senzill». En tot cas, si cap de les dues fos possible, pel gran cost o la complexitat tècnica, Castillo ja indicava que, com a tercera opció, es proposaria el cobriment de la via actual.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.