Foment publicarà al juliol l'estudi dels traçats per al quart cinturó entre Terrassa i Granollers
Blanco obre els primers trams de la B-40 a Abrera i Terrassa, i promet consens a la Generalitat i els municipis que travessarà la via
Amb l'enllaç de dos quilòmetres entre l'A-2 i la BV-1201 –a Abrera– i la nova ronda de Terrassa fins al barri de Can Tries de Viladecavalls, ahir es van obrir els dos primers trams de l'autovia B-40, separats encara per 6 quilòmetres en obres que no permetran la connexió directa entre el Baix Llobregat i el Vallès Occidental, com a mínim, fins a l'any vinent.
Blanco, Montilla i Nadal, amb l'alcalde de Terrassa i les alcaldesses de Viladecavalls i Abrera, van inaugurar ahir els set primers quilòmetres del quart cinturó, en què destaquen, d'una banda, un nou viaducte de 654 metres sobre el riu Llobregat i els 609 metres de fals túnel per minimitzar l'impacte de la infraestructura arran dels habitatges de Can Tries. Els dos trams han costat 169 milions d'euros i han fet necessari moure més de 3,8 milions de m³ de terres, només entre desmunts i el reompliment de terraplens. L'alcalde de Terrassa, Pere Navarro, es va confessar «feliç» per la conclusió d'una obra que durant tants anys havia estat «una ratlla en el plànol», i hi va afegir: «Ara ja podrem ensenyar una autovia» a les empreses que estudiïn implantar-se al municipi.
Però més enllà dels tres trams, el ministre va garantir que l'autovia tindrà continuïtat al sud –amb la futura A-7 entre Vilafranca i Abrera– i fins a Granollers –amb el tram de la B-40 que tancarà la ronda de Sabadell pel nord i prosseguirà cap al Vallès Oriental–. Com a prova del compromís, va avançar que en les pròximes setmanes presentaran un estudi informatiu amb dos o tres traçats alternatius. Conscient de les recances de nombrosos grups ecologistes, consistoris i els socis del PSC al tripartit, Blanco va garantir que cercaran un projecte «consensuat amb la Generalitat i que s'ajusti a les inquietuds de cada municipi».
El ministre va posar com a exemple els protocols subscrits amb Terrassa i Viladecavalls «per a la millora i la integració de les infraestructures en el territori». I el president de la Generalitat, José Montilla, també va qualificar l'obra com a «respectuosa amb el medi ambient». Montilla va agrair que Blanco anunciés que el govern de l'Estat continuarà complint la disposició addicional tercera de l'Estatut, que els obliga a corregir el dèficit d'infraestructures que acumula Catalunya. I va destacar que el punt estatutari és «plenament vigent».
Els detractors responen
La Campanya Contra el Quart Cinturó (CCQC), que aglutina 279 entitats que s'oposen a la construcció de la via, va alertar ahir –en un comunicat– que «el ministeri no pot ara per ara aprovar l'estudi informatiu sense abans haver seguit una tramitació ambiental prescriptiva, que comporta presentar un estudi ambiental preliminar». Sense aquest tràmit, sostenen, seria impossible aprovar la tramitació del traçat entre Terrassa i Granollers. La CCQC creu també que «les dificultats en la construcció del tram central demostren l'elevat cost ambiental i econòmic de la infraestructura ja que travessa una orografia complicada i d'elevat interès ambiental». Tot i això, Blanco va garantir que és una obra prioritària i que el finançament no perilla.
Uns 400.000 euros per a la passarel·la de Can Gonteres
L'alcalde de Terrassa, Pere Navarro, va signar ahir un protocol pel qual el Ministeri de Foment es compromet a redactar, adjudicar i executar les obres d'una passarel·la per a vianants al pont de Can Gonteres que passa per sobre del quart cinturó. L'import d'aquest conveni és d'uns 400.000 euros, però no s'inclou cap termini per dur-lo a terme. L'Ajuntament té previst convocar una reunió a l'octubre amb els veïns del barri per fer seguiment d'aquest protocol. Així mateix, l'alcaldessa de Viladecavalls, Regina Parellada, també va signar un altre protocol, pel qual Foment aportarà fins a un màxim de 900.000 euros per urbanitzar les plataformes que cobreixen el quart cinturó en el seu tram pel barri de Can Trias. Parellada va reclamar a Blanco que la cobertura de les lloses es faci amb «la màxima celeritat possible». L'alcaldessa de Viladecavalls va reclamar que s'acceleri la construcció de les dues rotondes d'enllaç amb la C-58 a Can Trias, que serveixi per descongestionar el trànsit.