Infraestructures

Porta oberta per acabar l'A-27 sense rescissió de contracte

El PSC té confiança que Foment i l'adjudicatària del tram entre Valls i Montblanc, rescatat a mitges, arribaran a un acord perquè les obres es reprenguin sense tornar a començar la tramitació

Nou cop d'efecte enmig de la incertesa que envolta l'horitzó de l'últim tram de l'autovia entre Tarragona i Montblanc, que ha d'enllaçar la variant de Valls i la capital de la Conca a través dels controvertits túnels de Lilla. Tot just l'endemà que el ministre de Foment, el socialista José Blanco, assegurés a la seu parlamentària que l'obra –inicialment afectada per la dràstica retallada pressupostària en infraestructures i posteriorment rescatada– disposarà l'any que ve d'una partida de més de vuit milions d'euros que podrien garantir la continuïtat de les obres sense grans retards, ahir el PSC va fer un pas més enllà per esvair l'escepticisme que no acabava de desfer l'anunci de Blanco, ja que el fet que el ministeri mantingués que el tram es tornaria a posar a licitació –per estalviar-se un sobrecost de 24 milions d'euros– semblava impedir que l'obra s'acabés en uns terminis satisfactoris des del punt de vista dels agents econòmics del Camp de Tarragona. De fet, l'opció de la tramitació de nou del projecte sembla impossibilitar la represa de les obres el 2011.

Ara, però, malgrat que Foment no hagi inclòs l'A-27 oficialment entre les tres obres de tot l'Estat que evitaran el tràngol de la rescissió de contracte, el PSC va obrir ahir de bat a bat una porta perquè no calgui tornar a posar a licitació l'últim tram. El diputat socialista al Congrés Francesc Vallès creu que el ministeri s'asseurà a negociar amb l'empresa adjudicatària, Acciona Infraestructuras, perquè la firma assumeixi una bona part del sobrecost en l'últim tram, motiu principal pel qual l'obra ha caigut al sac de retards de Foment, i s'ajusti al màxim als 81,4 milions de l'adjudicació. És obvi que, si més no, a l'empresa li interessaria no exposar-se a quedar-se fora d'un altre concurs.

En cas que no hi hagi entesa, se li rescindiria el contracte i se l'hauria d'indemnitzar amb uns 4,5 milions, però el diputat descartava que aquest import s'inclogui en els 8,4 milions reservats per a l'A-27 amb vista a l'any que ve. “Dels 8 milions, no se n'ha de restar res”, afirma Vallès, que argumenta que si l'A-27 és prioritària cal buscar “les fórmules per perdre el menor temps possible”, i això comportaria una negociació entre l'Estat i l'empresa.

La continuació de la T-11

D'altra banda, respecte a la inclusió de la T-11 Tarragona-Reus entre les obres afectades per la retallada –extrem que no havia transcendit– i rescatades abans-d'ahir per Foment, Vallès va dir ahir que l'afectació es reduïa al tram de carretera que ara està tancat al trànsit entre l'accés a l'AP-7 i l'aeroport de Reus, que ha d'esdevenir la continuació de la T-11 en direcció a l'aeroport sense haver d'entrar a les rondes de Reus. “A la resta no l'afectava, i ara a aquest tram tampoc”, va concloure el dirigent reusenc del PSC.

EL PERCENTATGE

30%
de sobrecost
és el que es vol estalviar el ministeri, bé arribant a un acord amb l'empresa o bé tornant a posar a licitació el tram.

Satisfacció també a Lleida per l'A-27

La reprogramació de les inversions de Foment ha permès respirar les institucions de ponent, sobretot per la represa de l'A-14 entre Lleida i Sopeira, és a dir, l'autovia de connexió amb el Pirineu i sobretot amb la Vall d'Aran i l'Estat francès. També ha satisfet que s'hagi rescatat l'A-27 entre Valls i Montblanc, ja que serà una de les principals vies d'accés a la costa i al port natural de Lleida, que és el de Tarragona. El president de la Cambra, Joan Simó, reclamava, però, que s'ampliï el projecte fins a Lleida i Saragossa.

Sabaté diu ara que l'autovia és necessària però no imprescindible

El delegat al Camp, Xavier Sabaté, volia recordar ahir que la regió “ja ha liderat el creixement econòmic sense l'A-27”, que no veu “absolutament imprescindible” com sostenen la majoria d'agents polítics i econòmics. Sabaté, això sí, veu l'obra com a “necessària”. L'alcalde de Tarragona, Josep Fèlix Ballesteros, assegurava pel seu cantó que la represa és resultat “del treball i les converses” del govern i d'ell mateix amb Foment “mentre alguns no paraven de fer escarafalls i grans manifestacions”. El diputat d'ERC Sergi de los Rios, en canvi, exigia a Foment concreció en el calendari de l' obra, i demana tenir “una sola veu” al Camp, amb què “ara més que mai cal seguir fent pressió”.

L'alcalde de Montblanc, expectant

L'alcalde de Montblanc, el republicà Pep Andreu, es va mostrar caut però alhora expectant davant de l'anunci del ministre Blanco de dijous i també davant la fórmula jurídica amb què el ministeri resolgui la continuïtat de l'autovia. “Avui estem molt millor que ahir, tenim la represa de l'obra; el tema de la nova contractació és una altra qüestió”, manifestava. “Ara tots hem de ser prudents i mantenir-nos al marge de la negociació entre el ministeri i Acciona”, va afegir-hi. Per la seva banda, tot i que celebra el canvi de posició, l'alcalde de Valls, Albert Batet, és escèptic i diu que “encara s'han de veure les partides pressupostàries que es destinaran”. “L'Ajuntament vetllarà per l'estat de les obres”, va comprometre's. L'alcalde de l'Espluga de Francolí i president del Consell Comarcal de la Conca, David Rovira, vol “creure que es una bona solució, però ja es veurà com s'aplicarà el pressupost”. “Aleshores ens donarem o no per satisfets”, va concloure.

Les Cambres mantenen l'acte reivindicatiu del 17 de setembre

Els presidents de les Cambres de Comerç de Tarragona i Reus, Albert Abelló i Isaac Sanromà, respectivament, van confirmar ahir que l'acte del 17 de setembre per reclamar que no es retardi l'A-27, en què hi ha convocades entitats de tot l'eix de comunicació entre Tarragona i Sant Sebastià, es manté inamovible. Si bé tots dos valoraven el rescat de l'autovia com a positiu, demanaven més concreció i alarmaven del retard que podria provocar una altra tramitació de l'últim tram, que Abelló quantificava en tres o quatre anys. Sanromà, a més, recela de l'ambient preelectoral: “A veure què passa després”. Abelló jutjava el gest de Foment de “cortina de fum per calmar els ànims”.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Pedagogia per a un busseig més sostenible al litoral

L’ESTARTIT

La CUP insta ERC a buidar i restaurar Vacamorta

cruïlles

Denuncien una altra tala d’arbres a la Fosca

PALAMÓS
El Temps
Servei Meteorològic de Catalunya

Cel serè o poc ennuvolat fins a mig dia

Barcelona

Normalitzada la circulació de trens entre Gavà i el Prat de Llobregat

Barcelona

La petjada humana en el medi

girona

Primer pas en ferm per construir habitatges de protecció oficial a Girona

Girona

Salut reobre el CAP de Salt que va quedar inundat

Salt

Ilsa comença les proves del seu primer TAV

barcelona