Infraestructures

L'Estat consolida la tisorada de Foment al Camp i l'Ebre

Els comptes del 2011 posterguen fins i tot les obres de les variants de l'N-420 i sols preveuen 300.000 euros per reprendre l'últim tram de l'A-27

El port i la descontaminació de Flix, els més ben dotats

“Aquests pres­su­pos­tos posen l'accent en l'aug­ment de les par­ti­des des­ti­na­des a polítiques soci­als”. Amb aquest argu­ment, el dipu­tat soci­a­lista Fran­cesc Vallès enfo­cava l'incre­ment del pres­su­post gene­ral de l'Estat (PGE), en un 1,3% envers el del 2010 segons els soci­a­lis­tes, amb relació a les dota­ci­ons adreçades a pen­si­ons mínimes, beques edu­ca­ti­ves, aju­des al foment del llo­guer o cre­ació de pla­ces públi­ques d'edu­cació infan­til. Però el capítol d'inver­si­ons en infra­es­truc­tu­res, el que cen­tra la ter­ri­to­ri­a­lit­zació dels comp­tes esta­tals, passa a ser una cons­ta­tació de la bru­tal reta­llada anun­ci­ada enguany pel Minis­teri de Foment: més de 100 mili­ons menys que l'any pas­sat al Camp de Tar­ra­gona i les Ter­res de l'Ebre, cosa que suposa un 26% menys d'inversió, encara per sota del 30% de reta­llada a tot l'Estat. Amb tot, els soci­a­lis­tes des­ta­quen que es man­tin­gui la injecció de diners a les tres infra­es­truc­tu­res pri­o­ritàries per la seva trans­cendència més enllà del ter­ri­tori. És a dir, el port de Tar­ra­gona, que s'endú la màxima par­tida amb 56 mili­ons d'euros, 21,3 dels quals són per ampliar el moll de la Química; l'auto­via Tar­ra­gona-Mont­blanc fins a Valls (49 mili­ons) i el cor­re­dor medi­ter­rani del tren (32 mili­ons). En el cas del cor­re­dor, però, la pro­jecció anual que fa l'avant­pro­jecte con­firma que els tre­balls podrien endar­re­rir-se fins al 2015, i es manté la incer­tesa sobre les esta­ci­ons de la línia d'altes pres­ta­ci­ons, entre les quals hi ha l'estació cen­tral inter­mo­dal del Camp de Tar­ra­gona. Hi ha una par­tida de l'Adif de 27 mili­ons d'euros per a esta­ci­ons d'alta velo­ci­tat, però la soci­e­tat pública no con­creta res més.

L'altra gran hipo­teca dels comp­tes, encara que figuri com a inversió, és la des­con­ta­mi­nació del pantà de Flix, a què es pre­veu abo­car 55 mili­ons el 2011, més d'una quarta part del cost d'unes obres que han començat enguany i per a les quals es pre­veu par­tida pres­su­postària fins al 2013.

La pre­visió anual d'inversió dels pro­jec­tes és el que més dub­tes aboca sobre l'A-27, sens dubte l'obra més con­tro­ver­tida de la demar­cació. D'una banda, si bé és cert que els tres pri­mers trams reben un impuls molt impor­tant i que el més endar­re­rit, Tar­ra­gona-el Morell, és el més ben dotat (26 mili­ons), no és menys veri­tat que el PGE, si més no en el capítol comp­ta­ble, situa la fi del tram el Morell-Valls el 2016, fins i tot més tard que el gran dam­ni­fi­cat de la reta­llada, el que ha d'unir la vari­ant de Valls i Mont­blanc pels túnels de Lilla, que no s'aca­ba­ria fins al 2015. De fet, per al 2011 aquest tram, del qual es res­cin­dirà el con­tracte amb l'adju­di­catària pel sobre­cost gene­rat, només dis­posa de 300.000 euros. Això vol dir que les obres no es repren­dran l'any que ve. “Són diners per cobrir els tràmits admi­nis­tra­tius per tor­nar a posar a lici­tació el pro­jecte, però això en garan­teix la con­tinuïtat”, matisa Vallès. Amb tot, la par­tida de vuit mili­ons pre­vista en els pres­su­pos­tos del 2010 i que el minis­tre Blanco havia garan­tit implícita­ment, no hi és per enlloc.

L'Aldea sí, Gan­desa no

Sobre l'altra infra­es­truc­tura atu­rada que havia sus­ci­tat la polèmica, al Baix Ebre poden cele­brar que la con­ti­nu­ació de la vari­ant de l'Aldea, ara atu­rada, rebrà un pes­sic de més de 15 mili­ons per a l'any que ve. En canvi, resulta agreu­jant que les par­ti­des per a les obres de les vari­ants que han acu­mu­lat un retard sag­nant, com ara les de Cor­bera i Gan­desa a l'N-420, hagin des­a­pa­re­gut del pres­su­post de l'Estat. Dels més de qua­tre mili­ons con­sig­nats l'any pas­sat, i que no s'han arri­bat a exe­cu­tar, es passa ara a 134.000 euros per a cadas­cuna, cosa que només cobreix la lici­tació dels tre­balls.

El que sí que apa­reix per pri­mer cop en el PGE és una par­tida per fer l'estudi infor­ma­tiu d'un tram nou de l'auto­via A-7 entre el Perelló i l'Hos­pi­ta­let de l'Infant, un buit que fins ara tren­cava la pro­jecció de la infra­es­truc­tura. Però, per con­tra, els trams llargs de l'A-7 entre la Jana i el Perelló, al sud, o entre Alta­fu­lla i Vila­franca, al nord, figu­ren en l'avant­pro­jecte amb calçador, amb par­ti­des tes­ti­mo­ni­als que els dei­xen lluny de l'inici real de l'obra. El que sí que sem­bla que es podrà aca­bar l'any que ve és el tram que no ha pogut obrir per pro­ble­mes d'ines­ta­bi­li­tat dels talus­sos, entre l'Hos­pi­ta­let i Van­dellòs (4,7 mili­ons) i la T-11 entre Reus i Tar­ra­gona, que s'endú la segona inversió més impor­tant en car­re­te­res a la demar­cació.

LA XIFRA

400
milions
d'euros és la inversió prevista a la demarcació de Tarragona, 100 milions menys que en la llei del 2010.

LA VALORACIÓ

Es consignen inversions a totes les actuacions prioritàries de la nostra demarcació
Francesc Vallès
DIPUTAT DEL PSC A MADRID


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.