Infraestructures

Infraestructures

La vaga a Ferrocarrils

Paciència al ferrocarril

Una altra jornada de vaga als Ferrocarrils de la Generalitat afecta entre les dotze del migdia i les quatre de la tarda 75.000 usuaris de les línies del Baix Llobregat-Anoia i el Vallès

Els usuaris, que tot i demanar serveis mínims viuen la protesta amb resignació, busquen transports alternatius per arribar a la seva destinació

La nova jornada de vagaes va tancar sense incidents i es va reprendre la circulació amb normalitat

A tres quarts de dotze del mig­dia, l'ambi­ent que es viu a l'estació dels Fer­ro­car­rils de la Gene­ra­li­tat (FGC) de Plaça Espa­nya és estra­nya­ment tran­quil. Petits grups de turis­tes, que volen anar a Mont­ser­rat, con­vi­uen amb els usu­a­ris habi­tu­als que inten­ten pujar al tren abans que es tan­quin les esta­ci­ons. Tre­ba­lla­dors dels FGC expli­quen, com poden, als estran­gers que no arri­ba­ran a la seva des­ti­nació perquè hi ha vaga i els con­vi­den a ajor­nar un dia el seu viatge. No tot­hom sap què passa mal­grat que no és el pri­mer dia que els emple­ats pro­tes­ten per la reta­llada d'un 5% del seu sou. El comitè i l'empresa infor­men de diver­ses mane­res els usu­a­ris de les incidències de l'atu­rada de qua­tre hores a través de fullets, car­tells i la mega­fo­nia. Res­po­nen amb ama­bi­li­tat a les pre­gun­tes i recor­den que a les dotze es tan­ca­ran les esta­ci­ons i se sus­pendrà la cir­cu­lació de trens. L'empresa esgri­meix “motius de segu­re­tat”, atès que no s'han fixat ser­veis mínims. Alguns usu­a­ris, però no ente­nen per què aquesta vegada no se n'han esta­blert. Fan una altra demos­tració de paciència i van pujant als com­bois.

Alguns tre­ba­lla­dors reco­ma­nen als viat­gers que han d'aga­far la línia de Man­resa que pugin al tren de Mar­to­rell-Enllaç –que surt poc abans de dos quarts– perquè “al final els com­bois s'atu­ra­ran allà”. No tenen clar, però, si hi haurà, com va pas­sar dimarts, auto­cars que els por­ta­ran a la seva des­ti­nació. A les dotze, el tren que va cap a Mar­to­rell arriba a l'estació de Qua­tre Camins. Pugen i bai­xen per­so­nes però hi ha molt poc movi­ment. El com­boi avança i els minuts pas­sen. La mega­fo­nia con­ti­nua infor­mant sobre la vaga. Cada cop hi ha menys gent a les esta­ci­ons. Ningú espera. A més, són pocs els viat­gers que con­ti­nuen al tren. A Mar­to­rell Cen­tral només hi ha una dona a l'estació. Diu que ha per­dut el tren que havia d'aga­far per anar a Sant Vicenç dels Horts i que espera que encara en passi un altre. Són gai­rebé dos quarts d'una. El cap d'estació pre­gunta, un per un, als usu­a­ris que van pujant al vestíbul la seva des­ti­nació. Per con­ti­nuar el tra­jecte cap a Man­resa, s'ha habi­li­tat un auto­car que espera a la porta de l'estació. Fer­ro­car­rils ahir va posar 44 auto­cars a les línies del Baix Llo­bre­gat i el Vallès per aca­bar de com­ple­tar les rutes. L'empresa dei­xava clar, però, que no es trac­tava d'un trans­port alter­na­tiu, sinó d'aca­bar d'ofe­rir un ser­vei a les per­so­nes que ja esta­ven en cir­cu­lació.

Amb paciència, els usu­a­ris pugen a l'auto­car. Es reu­nei­xen una desena de per­so­nes, ja que, final­ment, s'hi afe­gei­xen els que ana­ven al tren de la línia de Man­resa. La majo­ria d'usu­a­ris es mos­tren tran­quils. Només hi ha una excepció: la gent gran que opta per tru­car a la família perquè els vagi a reco­llir. A tres quarts d'una del mig­dia, l'auto­car fa la pri­mera parada després de Mar­to­rell. Qua­tre per­so­nes bai­xen a Olesa de Mont­ser­rat. Sis més con­ti­nuen el seu recor­re­gut per car­re­tera per aca­bar d'arri­bar a lloc.

El tan­ca­ment durant qua­tre hores de les esta­ci­ons de fer­ro­car­rils obliga els usu­a­ris a bus­car altres for­mes de trans­port. A Olesa de Mont­ser­rat, l'alter­na­tiva és molt clara: l'autobús. La falta d'hora­ris a les para­des fa que l'espera sem­bli ina­ca­ba­ble. “Sem­pre van tard”, asse­gu­ren els usu­a­ris.

A par­tir de les qua­tre, el ser­vei de trens es va esta­blir amb nor­ma­li­tat i les hores de vaga van transcórrer sense que es produís cap inci­dent, segons fonts de l'empresa. Durant qua­tre hores es van sus­pen­dre 339 cir­cu­la­ci­ons, cosa que va afec­tar més de 75.000 per­so­nes. Les pro­tes­tes con­ti­nuen. El comitè d'empresa va anun­ciar ahir que les atu­ra­des es repe­ti­ran el dilluns 22 i el dime­cres 24 de novem­bre. Es tor­na­ran a fer al mig­dia.

La set­mana es tanca amb la con­vo­catòria de vaga a la Renfe. El sin­di­cat de maqui­nis­tes fer­ro­vi­a­ris (Semaf) ini­cia avui dos dies de pro­testa. La Gene­ra­li­tat ha fixat uns ser­veis mínims per garan­tir dos terços dels trens habi­tu­als en hora punta i un terç durant la resta de la jor­nada.

Més protestes
El comitè d'empresa ha convocat més protestes dilluns 22 i dimecres 24 de novembre
Autocars
L'empresa utilitza 44 autocars a les línies del Baix Llobregat-Anoia i el Vallès per acabar de completar les rutes
Renfe
Els usuaris de la Renfe viuran avui i demà dues jornades de vaga


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.