Madrid i València, a només 1 hora i 35 minuts
El nou TAV que uneix les dues ciutats per Conca es posa en marxa avui per al públic
Foment s'ha gastat 6.600 milions, que es duplicaran quan el tren arribe a Alacant, Múrcia i Castelló
La línia substituirà el 55% dels trajectes en avió
En el segle XVIII completar el Camí Reial, que unia Madrid i València, costava una setmana. Des d'avui, el mateix trajecte es recorre en només 95 minuts amb la posada en marxa del TAV, inaugurat oficialment ahir. A bord del tren S-112 Bombardier no se serveix ni l'esmorzar ni el sopar, encara que es viatge en classe Business/Preferent. Senzillament, no hi ha temps per menjar. Si de cas un sandvitx, però ja en el vagó-restaurant. Aquest parpelleig ferroviari contrasta amb els llargs anys que els valencians van haver d'esperar per veure la primera excavadora que s'hi va posar a treballar. I és que el Madrid-Levante, com li agrada dir al ministeri de Foment i a la mateixa Renfe, va ser una de les infraestructures més esperades per València, agreujada en haver quedat darrere d'unes altres ciutats menors —Valladolid, Màlaga, Osca— en la posada en marxa de la connexió amb la capital de l'Estat.
El projecte es va aprovar en 2001, quan encara governava Aznar. Però l'expresident només va col·locar-ne la primera pedra, la primera travessa, en aquest cas. L'obra no va començar a executar-se fins a l'arribada dels socialistes a la Moncloa (2004). Ha passat gairebé una dècada i moltes coses han canviat. Per exemple, hem assistit a l'assumpció generalitzada des del País Valencià de la necessitat de mirar cap al nord, més que cap a l'oest, si més no pel que fa a les infraestructures. Però, com també ocorre quan una locomotora del TAV a més de 300 km/h tracta d'aturar-se de sobte, en política hi ha poderoses inèrcies. I n'hi ha algunes que, fins i tot, xerriquen. En aquests dies d'eufòria previs a la inauguració del servei, s'han pogut escoltar coses com aquestes: “L'AVE convertirà l'eix Madrid-València en el gran eix meridional d'Europa”, frase pronunciada ni més ni menys que pel president de la Generalitat, Francisco Camps, autor intel·lectual de l'extint “eix de la prosperitat”, que vinculava tres dels territoris on el PP era hegemònic: Madrid, el País Valencià i les Balears.
I mentre, en l'andana d'enfront han romàs aquells que no li troben sentit estratègic a una connexió tan estreta amb Madrid i, més enllà, gairebé en les antípodes, els que directament no li troben sentit a aquest o a qualsevol altre TAV. “S'hi han gastat 6.600 milions d'euros per estalviar uns pocs minuts. Si s'haguera millorat la línia preexistent per Albacete, el temps s'hauria reduït a 2 hores i 15 minuts, un poc més que l'hora i 35 minuts del TAV, però amb un cost econòmic molt menor i amb menys impacte ambiental”, van apuntar des d'Ecologistes en Acció, una de les múltiples entitats que ahir van protestar contra l'“elitisme” de la fórmula AVE.
Ahir es va inaugurar el TAV entre Madrid i València —amb parades a Requena o Conca, i subsidiàriament a Castelló, en ample ibèric— però, en paral·lel, també es va posar en marxa el Madrid-Albacete, pas previ a la connexió en alta velocitat de la capital de l'Estat amb Alacant, anunciada per al 2012. El cost global del projecte, que inclou ramals a Múrcia i a Castelló, serà de 12.410 milions.
Renfe ja ha venut anticipadament 75.000 bitllets per un itinerari que serà cobert a diari per 30 trens. Segons les previsions de la companyia, el TAV substituirà el 55% dels trajectes en avió i el 25% dels desplaçaments en cotxe. Un estudi de Foment indica que l'explotació generarà 136.000 nous llocs de treballs a diversos sectors, especialment al de l'hostaleria.