Infraestructures

Tres carrils a l'AP-7 a Girona

Per ara, el tercer carril només és en direcció sud entre Salt i Sarrià, i a final de mes s'obrirà en sentit nord

Això evitarà cues i les restriccions de velocitat a l'estiu

La cir­cum­val·lació de Girona de l'auto­pista ja té fets els tres car­rils en una de les direc­ci­ons. Es tracta d'un pas més en l'obra, que encara ja la recta final, ja que a prin­cipi de l'any vinent ja s'haurà d'haver aca­bat tota l'ampli­ació: d'una banda, amb els qua­tre car­rils per sen­tit entre For­nells i Vila­de­muls, i de l'altra, l'ampli­ació a tres car­rils des de Vila­de­muls fins a la Jon­quera.

Acesa ja ha aca­bat la cons­trucció del ter­cer car­ril entre les sor­ti­des de Girona Sud i Girona Nord en direcció sud. I, a final de mes, compta haver fet el mateix en sen­tit nord. D'aquesta manera tindrà ja en ser­vei una part de l'ampli­ació pre­vista en aquest tram, i la podrà tenir en marxa durant bona part de l'estiu. La com­pa­nyia havia expres­sat ante­ri­or­ment aquesta volun­tat, ja que al juliol i a l'agost és quan més trànsit hi ha a la via, i per tant quan les obres podrien repre­sen­tar més molèsties per als con­duc­tors.

De fet, l'ober­tura del ter­cer car­ril s'apro­fita per eli­mi­nar les res­tric­ci­ons de les obres i con­cen­trar tots els tre­balls fora de la pista. Així, les línies gro­gues s'han subs­tituït per les blan­ques i ja s'ha tret la limi­tació de 80 quilòmetres per hora entre Sarrià de Ter i Salt en direcció sud; per tant, la velo­ci­tat per­mesa torna a ser de 120 quilòmetres per hora. El mateix es farà en aquest tram en direcció nord, una vegada s'hagin aca­bat els tre­balls. La car­re­tera entre els dos enllaços nord i sud de Girona és el tram que té més trànsit de l'auto­pista a les comar­ques giro­ni­nes, a causa dels movi­ments interns gratuïts que hi ha entre les dues sor­ti­des.

El quart car­ril, després

Un cop s'acabi l'estiu, es repren­dran les obres a la calçada per cons­truir el quart car­ril. De fet, en alguns trams ja es pot com­pro­var que la feina està bas­tant avançada, men­tre que en d'altres tot just s'està començant a defi­nir l'ampli­ació. Per exem­ple, és el cas dels via­duc­tes com el del Ter i les Deve­ses de Salt, i el del tram més pro­per a Sarrià de Ter i les zones habi­ta­des. Més enllà de la sor­tida de Sarrià des­taca també l'ampli­ació del via­ducte sobre el Terri –just abans de Medinyà–, que és una de les estruc­tu­res més espec­ta­cu­lars de tot el traçat.

Si tot va bé, fal­tarà encara no mig any perquè tot esti­gui aca­bat i en fun­ci­o­na­ment. Ini­ci­al­ment, les pre­vi­si­ons eren que esti­gues­sin aca­ba­des al desem­bre, però es retar­da­ran uns quants mesos. Els tre­balls en aquest tram es van començar l'abril del 2010. Va ser el que es va ini­ciar amb més retard per la com­ple­xi­tat del pro­jecte: és el que passa més a prop de nuclis urbans i polígons indus­tri­als, i a més és el que havia de tenir una major ampli­ació. Per això, les nego­ci­a­ci­ons amb els ajun­ta­ments van ser més dures, i el Minis­teri de Foment es va revi­sar més acu­ra­da­ment el pro­jecte abans d'apro­var-lo de manera defi­ni­tiva.

Fins a la Jon­quera

Pel que fa als trams del Pla de l'Estany i l'Alt Empordà, les obres també van seguint el ritme pre­vist, i durant l'estiu s'apli­carà la mesura d'inci­dir com menys millor en el trànsit. En aquest cas, les obres s'han divi­dit en dos trams: Vila­de­muls-Figue­res Sud, i Figue­res Sud-la Jon­quera, de 17,3 i 22,3 quilòmetres res­pec­ti­va­ment.

En molts trams l'ampli­ació a tres car­rils per sen­tit ja està molt avançada, fins i tot gai­rebé aca­bada. De fet, hi ha punts on es pot com­pro­var que el ter­cer car­ril està fina­lit­zat, però de moment es manté tan­cat al trànsit. El motiu és que, per segu­re­tat, només s'obrirà quan s'hagin aca­bat les obres en la tota­li­tat del tram. En aquest cas, els tre­balls d'ampli­ació van començar el gener del 2010, i la pre­visió és aca­bar a final d'aquest any. Del que encara no hi ha nove­tats és de l'enllaç nord de Figue­res, que es va acor­dar amb Foment que es com­ple­ta­ria de manera que s'hi pogues­sin fer tots els movi­ments. Actu­al­ment, només es pot sor­tir de l'AP-7 si es ve de la Cata­lu­nya del Nord, i entrar-hi si s'hi va.

Final­ment, recent­ment han començat també les obres d'ampli­ació a tres car­rils de l'auto­pista A-9 entre Per­pinyà i la fron­tera entre l'Estat francès i l'espa­nyol. Per ara, s'ha començat a la cir­cum­val·lació de Per­pinyà, i tots els trams s'aca­ba­ran el 2016.

2012
A principi
de l'any vinent és quan s'hauran d'haver acabat tots els treballs.
19,3
quilòmetres
fa el tram entre Fornells de la Selva i Vilademuls, on l'AP-7 farà les funcions de desdoblament de l'N-II.
5
mensualitats
devien a l'assassí, segons estan investigant els Mossos.
4
carrils
per sentit són els que hi haurà a la circumval·lació de Girona.
120
quilòmetres per hora
torna a ser la velocitat permesa a l'autopista allà on no hi ha obres. Als punts en obres serà de 80 quilòmetres per hora.

Acesa encara no té cap novetat sobre els nous enllaços

A hores d'ara encara no hi ha cap novetat respecte dels enllaços d'aquest tram de l'autopista. L'inici de les obres està pendent, en tots tres casos, del Ministeri de Foment, que és el que ha de donar el vistiplau en cadascun dels processos. Els enllaços de Fornells i Sant Gregori són els que estan en una fase més avançada, perquè ja s'ha acabat la redacció dels projectes, i fins i tot Acesa els va posar a licitació al febrer. D'aquesta manera comptava poder començar les obres al cap de poques setmanes, i tenir-les acabes a principi del 2012, coincidint amb la posada en servei dels quatre carrils. A hores d'ara, es manté la mateixa situació que fa un mes enrere, i és que el Ministeri de Foment encara no ha donat l'autorització per adjudicar els treballs. Per tant, no estaran com a mínim fins a mitjan any vinent.

La situació és diferent en el cas de l'enllaç de Vilademuls, on encara no hi ha ni projecte definitiu. El que s'havia presentat inicialment no és vàlid perquè preveia connectar l'autopista amb l'N-II ja desdoblada. L'aturada de les obres entre Medinyà i Orriols ha obligat a canviar aquests plantejaments inicials, i ara el ministeri està treballant en la redefinició del projecte, que comportarà el pas d'una carretera de quatre carrils per sentit a una d'un sol carril. De fet, els enllaços de Fornells i Vilademuls serviran sobretot per fer el pas entre l'N-II i l'A-2, ja que a la circumval·lació de Girona s'aprofitarà l'ampliació de l'autopista per fer-hi passar el desdoblament de l'N-II, i així evitar ampliar-la per Sant Daniel. Per això es va ampliar aquest tram a quatre carrils per sentit. D'aquesta manera, la falta de coincidència en el calendari de les dues obres –enllaços i ampliació– podria acabar provocant una situació complicada en el transvasament de vehicles entre totes dues carreteres. En canvi, l'enllaç de Sant Gregori tindrà una altra funcionalitat. Serà un nou accés per entrar al centre de Girona que desembocarà al barri de Domeny i que connectarà directament amb tota la zona de Fontajau. A més, hi haurà la connexió amb la carretera cap a Sant Gregori.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.