Tres carrils a l'AP-7 a Girona
Per ara, el tercer carril només és en direcció sud entre Salt i Sarrià, i a final de mes s'obrirà en sentit nord
Això evitarà cues i les restriccions de velocitat a l'estiu
La circumval·lació de Girona de l'autopista ja té fets els tres carrils en una de les direccions. Es tracta d'un pas més en l'obra, que encara ja la recta final, ja que a principi de l'any vinent ja s'haurà d'haver acabat tota l'ampliació: d'una banda, amb els quatre carrils per sentit entre Fornells i Vilademuls, i de l'altra, l'ampliació a tres carrils des de Vilademuls fins a la Jonquera.
Acesa ja ha acabat la construcció del tercer carril entre les sortides de Girona Sud i Girona Nord en direcció sud. I, a final de mes, compta haver fet el mateix en sentit nord. D'aquesta manera tindrà ja en servei una part de l'ampliació prevista en aquest tram, i la podrà tenir en marxa durant bona part de l'estiu. La companyia havia expressat anteriorment aquesta voluntat, ja que al juliol i a l'agost és quan més trànsit hi ha a la via, i per tant quan les obres podrien representar més molèsties per als conductors.
De fet, l'obertura del tercer carril s'aprofita per eliminar les restriccions de les obres i concentrar tots els treballs fora de la pista. Així, les línies grogues s'han substituït per les blanques i ja s'ha tret la limitació de 80 quilòmetres per hora entre Sarrià de Ter i Salt en direcció sud; per tant, la velocitat permesa torna a ser de 120 quilòmetres per hora. El mateix es farà en aquest tram en direcció nord, una vegada s'hagin acabat els treballs. La carretera entre els dos enllaços nord i sud de Girona és el tram que té més trànsit de l'autopista a les comarques gironines, a causa dels moviments interns gratuïts que hi ha entre les dues sortides.
El quart carril, després
Un cop s'acabi l'estiu, es reprendran les obres a la calçada per construir el quart carril. De fet, en alguns trams ja es pot comprovar que la feina està bastant avançada, mentre que en d'altres tot just s'està començant a definir l'ampliació. Per exemple, és el cas dels viaductes com el del Ter i les Deveses de Salt, i el del tram més proper a Sarrià de Ter i les zones habitades. Més enllà de la sortida de Sarrià destaca també l'ampliació del viaducte sobre el Terri –just abans de Medinyà–, que és una de les estructures més espectaculars de tot el traçat.
Si tot va bé, faltarà encara no mig any perquè tot estigui acabat i en funcionament. Inicialment, les previsions eren que estiguessin acabades al desembre, però es retardaran uns quants mesos. Els treballs en aquest tram es van començar l'abril del 2010. Va ser el que es va iniciar amb més retard per la complexitat del projecte: és el que passa més a prop de nuclis urbans i polígons industrials, i a més és el que havia de tenir una major ampliació. Per això, les negociacions amb els ajuntaments van ser més dures, i el Ministeri de Foment es va revisar més acuradament el projecte abans d'aprovar-lo de manera definitiva.
Fins a la Jonquera
Pel que fa als trams del Pla de l'Estany i l'Alt Empordà, les obres també van seguint el ritme previst, i durant l'estiu s'aplicarà la mesura d'incidir com menys millor en el trànsit. En aquest cas, les obres s'han dividit en dos trams: Vilademuls-Figueres Sud, i Figueres Sud-la Jonquera, de 17,3 i 22,3 quilòmetres respectivament.
En molts trams l'ampliació a tres carrils per sentit ja està molt avançada, fins i tot gairebé acabada. De fet, hi ha punts on es pot comprovar que el tercer carril està finalitzat, però de moment es manté tancat al trànsit. El motiu és que, per seguretat, només s'obrirà quan s'hagin acabat les obres en la totalitat del tram. En aquest cas, els treballs d'ampliació van començar el gener del 2010, i la previsió és acabar a final d'aquest any. Del que encara no hi ha novetats és de l'enllaç nord de Figueres, que es va acordar amb Foment que es completaria de manera que s'hi poguessin fer tots els moviments. Actualment, només es pot sortir de l'AP-7 si es ve de la Catalunya del Nord, i entrar-hi si s'hi va.
Finalment, recentment han començat també les obres d'ampliació a tres carrils de l'autopista A-9 entre Perpinyà i la frontera entre l'Estat francès i l'espanyol. Per ara, s'ha començat a la circumval·lació de Perpinyà, i tots els trams s'acabaran el 2016.
Acesa encara no té cap novetat sobre els nous enllaços
A hores d'ara encara no hi ha cap novetat respecte dels enllaços d'aquest tram de l'autopista. L'inici de les obres està pendent, en tots tres casos, del Ministeri de Foment, que és el que ha de donar el vistiplau en cadascun dels processos. Els enllaços de Fornells i Sant Gregori són els que estan en una fase més avançada, perquè ja s'ha acabat la redacció dels projectes, i fins i tot Acesa els va posar a licitació al febrer. D'aquesta manera comptava poder començar les obres al cap de poques setmanes, i tenir-les acabes a principi del 2012, coincidint amb la posada en servei dels quatre carrils. A hores d'ara, es manté la mateixa situació que fa un mes enrere, i és que el Ministeri de Foment encara no ha donat l'autorització per adjudicar els treballs. Per tant, no estaran com a mínim fins a mitjan any vinent.
La situació és diferent en el cas de l'enllaç de Vilademuls, on encara no hi ha ni projecte definitiu. El que s'havia presentat inicialment no és vàlid perquè preveia connectar l'autopista amb l'N-II ja desdoblada. L'aturada de les obres entre Medinyà i Orriols ha obligat a canviar aquests plantejaments inicials, i ara el ministeri està treballant en la redefinició del projecte, que comportarà el pas d'una carretera de quatre carrils per sentit a una d'un sol carril. De fet, els enllaços de Fornells i Vilademuls serviran sobretot per fer el pas entre l'N-II i l'A-2, ja que a la circumval·lació de Girona s'aprofitarà l'ampliació de l'autopista per fer-hi passar el desdoblament de l'N-II, i així evitar ampliar-la per Sant Daniel. Per això es va ampliar aquest tram a quatre carrils per sentit. D'aquesta manera, la falta de coincidència en el calendari de les dues obres –enllaços i ampliació– podria acabar provocant una situació complicada en el transvasament de vehicles entre totes dues carreteres. En canvi, l'enllaç de Sant Gregori tindrà una altra funcionalitat. Serà un nou accés per entrar al centre de Girona que desembocarà al barri de Domeny i que connectarà directament amb tota la zona de Fontajau. A més, hi haurà la connexió amb la carretera cap a Sant Gregori.