infraestructures ferroviàries
Foment farà el tercer rail entre València i Barcelona
El ministeri atendrà les peticions del port tarragoní i l'enllaçarà amb Europa a través de la via de Vilafranca a curt termini
La solució també s'adoptarà al tram en obres de Vandellòs a Tarragona
L'Estat finalment ha cedit a les peticions reiterades de les institucions i els sectors socioeconòmics de Catalunya, el País Valencià, Múrcia i Andalusia, amb el lobby Ferrmed al capdavant, i ha posat fil a l'agulla en la concreció del projecte del corredor mediterrani ferroviari per al transport de mercaderies. El ministre de Foment, José Blanco, va confirmar la setmana passada al Senat, en resposta a una pregunta del PP, que ja s'han iniciat els treballs per estendre fins a València el tercer rail a la línia convencional, que ara només arriba des de la frontera fins al port de Barcelona. L'obra, a més, es completarà amb dos ramals de connexió específics fins a les factories de Ford a Almussafes i de Seat a Martorell.
L'anunci, que de fet Blanco ja havia avançat la vigília als consellers d'infraestructures dels governs autonòmics implicats, comportarà que Foment agilitzi la tramitació perquè, a curt termini, el mateix tercer rail es pugui habilitar fins a Tarragona, des de Castellbisbal i encaixat dins de les actuals línies de Vilafranca i de la costa. El projecte li ha estat reclamat repetidament en els darrers mesos per l'Autoritat Portuària de Tarragona, que fins i tot ha treballat pel seu compte en una oferta concreta de projecte –en col·laboració amb Ferrocarrils de la Generalitat–, que a principi de setembre vol presentar formalment al ministeri i que veu factible de tenir fet en un any i mig. Ara mateix n'està acabant de redactar l'estudi econòmic, valorat en uns cent cinquanta milions, ja que per finançar-ho disposa de finançament privat –i Foment ja ha confirmat que li va bé–. “Hem realitzat l'estudi jurídic de les diferents modalitats de concessió, s'han tingut contactes amb almenys tres grups inversors que estarien disposats a fer l'obra i estem acabant l'estudi econòmic d'alternatives de finançament”, indica el president del Port, Josep Andreu.
Com que el tercer rail també ha d'arribar fins al port de València per l'actual línia convencional, això vol dir que també s'incorporarà ja a la línia en construcció entre Vandellòs i Tarragona, que ha de substituir l'actual via única per la costa i que inicialment estava previst que es construís –ja està adjudicada des del gener– sols en ample ibèric. En aquest sentit, Blanco va insistir que l'obra estarà llesta el 2013, fins i tot un any abans que el que marquen els contractes oficials de la nova via i l'electrificació, que parlen de 36 mesos a partir de l'adjudicació. En paral·lel, això sí, Foment seguirà treballant en l'estudi informatiu per a la construcció de la línia definitiva, sols per a mercaderies, entre l'àrea de Tarragona i Castellbisbal.
Tant l'Ajuntament tarragoní i l'Autoritat Portuària com el govern català han mostrat una satisfacció prudent per l'anunci, que esperen que es concreti amb la licitació en els pròxims mesos.
LA DATA
El TAV València-Castelló es licitarà al setembre
El ministre Blanco també va anunciar, en la mateixa compareixença, que al setembre sortiran a licitació les obres del TAV entre València i Castelló, un tram que es planteja com la primera fase d'un projecte global fins a Tarragona. Fonts de Foment aclarien a El Punt que el ministeri està treballant encara en l'estudi informatiu entre Castelló i Tarragona –de fet, s'està redactant des del gener del 2010, amb un termini oficial de 24 mesos–, però que la seva intenció és treure el projecte a informació pública “molt pròximament”. Com en el cas de les mercaderies, també es podria finançar amb l'ajut de capital privat.
Segons va confirmar Blanco, el TAV des d'Alacant estarà acabat el 2012, igual que el tram entre Barcelona i la frontera francesa, amb la qual cosa la unió entre Castelló i Tarragona serà la que dugui més retard per completar el TAV per a passatgers del corredor mediterrani. El ministre, de fet, va tornar a refermar el compromís “ara més gran que mai” amb aquest projecte, sense oblidar altres corredors com ara el de la vall de l'Ebre. Malgrat aquestes declaracions d'intencions, el conseller de Territori, Lluís Recoder, s'ha mostrat recelós aquesta setmana, ja que ha lamentat que encara no s'hagin traduït en licitacions, com sí que passa en els TAV de Madrid a Galícia i Extremadura, de menys rendibilitat socioeconòmica.