Infraestructures

Segrià

A Osca, en una hora

Queda el tram d'Almacelles i l'últim aragonès per acabar l'A-22

En un futur des de Lleida es podrà enllaçar amb l'A-23 i l'A-21 i arribar a Pamplona i el País Basc sense peatge

L'A-27, entre Lleida i Tarragona, facilitarà l'accés entre el País Basc i el Mediterrani

El Minis­teri de Foment va posar en ser­vei ahir un tram de 6,7 quilòmetres de la vari­ant de Binèfar (Lli­tera, Franja de Ponent), un tros més de l'auto­via A-22, que con­necta Lleida i Osca, que ja queda total­ment aca­bada entre Alma­ce­lles i Siétamo. Per tant, per­met el viatge de Lleida a la capi­tal ara­go­nesa en prop d'una hora, escurçant el tra­jecte exis­tent fins ara amb l'N-240 en més de mitja hora.

El tram obert per Foment, però no inau­gu­rat perquè ja ens tro­bem en període pre­e­lec­to­ral, com­pleta el que va del muni­cipi de Montsó al de Bina­ced i dóna con­tinuïtat al nou cor­re­dor. Que­da­ran només dos trams. Un d'aquests és la vari­ant d'Alma­ce­lles, que havia d'estar enlles­tida enguany, però les obres es demo­ra­ran fins a prin­cipi del 2012. La raó és que final­ment el minis­teri ha admès nous enllaços a aquesta població del Segrià per, així, donar un impuls a l'àrea logística i indus­trial d'Alma­ce­lles i, a la vegada, cons­truir una con­nexió amb l'aero­port de Lleida-Alguaire. L'Ajun­ta­ment d'Alma­ce­lles tenia molt interès a com­ple­tar els seus acces­sos i més tenint en compte les opor­tu­ni­tats de futur que s'obren amb l'aero­port i el sòl indus­trial que ha pro­gra­mat gràcies a aquesta infra­es­truc­tura i al pas de la nova auto­via.

El segon tram pen­dent és entre Siétamo i Osca, atu­rat ini­ci­al­ment per pro­ble­mes medi­am­bi­en­tals i també per les res­tric­ci­ons pres­su­postàries de Foment. Es tracta d'un dar­rer enllaç de 13 quilòmetres.

L'A-22 entre Lleida i Osca té una lon­gi­tud d'uns cent dotze quilòmetres i el cost final superarà els qua­tre-cents mili­ons d'euros. El tram català, entre Alma­ce­lles i Lleida, només ocupa uns setze quilòmetres i mig.

A Lleida, la cons­trucció de l'auto­via ha permès refor­mar tot l'accés a la capi­tal llei­da­tana i, en espe­cial, la reor­de­nació dels acces­sos a Alpi­cat i dels nuclis de Rai­mat i Sucs, així com de la zona resi­den­cial de la Cer­dera i del camp de golf de Rai­mat.

Aquesta auto­via, a més, és una infra­es­truc­tura molt rei­vin­di­cada pels alcal­des i empre­sa­ris de tot el tram. Després d'anys de tra­mi­ta­ci­ons, a par­tir del 2007 s'han anat obrint els dife­rents trams aca­bats fins ara i queda només per resol­dre l'accés a Osca.

L'A-22 és, a més, un tros més d'un llarg cor­re­dor que ha de per­me­tre con­nec­tar el Cantàbric amb el Medi­ter­rani, ja que es podrà viat­jar per dife­rents auto­vies des del País Basc fins al País Valencià, con­cre­ta­ment des de Sant Sebastià fins a Sagunt.

Lleida serà la porta cata­lana d'aquest cor­re­dor, tal com està dis­se­nyat en l'actu­a­li­tat, i estarà lliure de peat­ges. És a dir, l'auto­via A-21, molt avançada, uneix Pam­plona i Noain (Navarra) amb Jaca (Osca). Allà es con­necta amb l'A-23, que des del túnel de Som­port baixa per Osca i Sara­gossa fins a Sagunt (País Valencià). No obs­tant, la fina­lit­zació de l'A-22 per­metrà que des d'Osca s'arribi a Cata­lu­nya per Lleida.

En un futur més llunyà, tenint en compte el poc marge finan­cer de què dis­posa el Minis­teri de Foment, des de Lleida es podria arri­bar abans fins al Medi­ter­rani i als ports cata­lans per l'A-27, enllaçant la capi­tal de Ponent amb Tar­ra­gona, des­do­blant l'actual N-240.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.