Infraestructures

pallars sobirà

Foment frena l'obra pública més important del Pirineu

Les pressions de l'Ajuntament de Baix Pallars i la falta de diners del ministeri aturen la variant de Gerri de la Sal

La constructora posposa la perforació del túnel i es limita a petits treballs

Les obres de la variant de la carretera N-260 a Gerri de la Sal es van iniciar el mes de juny i aquest mes d'octubre han estat frenades de forma brusca. L'empresa concessionària ha deixat de fer les inspeccions a les cases de Gerri i ha abandonat els treballs encarats a la perforació del túnel, que és la part substancial dels treballs. Però no s'ha aturat completament. Actualment, la constructora es limita a deixar en condicions els terrenys després dels moviments realitzats fins ara, amb la canalització dels torrents i barrancs i l'evacuació de l'accés a la zona del túnel, per tal de deixar l'àrea a punt per si s'ha d'estar un temps llarg sense tocar.

I és que l'aixeta del Ministeri de Foment per a aquesta obra, valorada en 48 milions d'euros, s'ha tancat. De la previsió pressupostària per a aquest any 2011, uns onze milions d'euros, la constructora només en veurà poc més d'un milió. I la resta, repartit en tres anualitats fins al 2014, està a l'aire. En aquestes condicions, la concessionària s'ha curat en salut i ha frenat els treballs.

L'Ajuntament de Baix Pallars, municipi a què pertany el nucli de Gerri de la Sal, considera un èxit propi aquesta frenada. L'Ajuntament havia presentat al·legacions contra el projecte per tres motius: consideren que la zona geològica on es fa el túnel és perillosa i volen més garanties de seguretat, volen també més garanties per a la supervivència del brollador de sal que alimenta els salins de la població, principal atractiu turístic del poble, i també volen que la variant prevegi una sortida del poble en direcció nord, cap a Sort. El projecte aprovat no la contempla i obliga els conductors de Gerri a incorporar-se a la variant pel sud del poble i fer quatre quilòmetres més de recorregut per anar al cap de comarca. “Ara sembla que han acceptat parlar amb nosaltres i fer les coses d'una altra manera”, es felicita el primer tinent d'alcalde de Baix Pallars, Eloi Calvo. “S'han aturat les inspeccions als pisos i treballen en temes de condicionament, esperem que ara tot es faci d'una altra forma.”

85
per cent és el percentatge
del cost de l'obra, uns 48 milions d'euros, que s'havia de dedicar al túnel de la variant.
2
quilòmetres
és la longitud de la variant tal com el ministeri l'havia dissenyat. La meitat del recorregut és túnel.

Vella demanda

La variant de Gerri de la Sal és una antiga demanda del territori. La carretera es fa tan estreta al pas d'aquest nucli del Pallars que cal reduir la velocitat a trenta i en un punt de dins del poble dos vehicles grans no poden passar alhora. El ministeri la va anunciar a Tremp el 31 de maig i l'endemà Copisa i TAU iniciaven l'obra amb la previsió de fer-la en 36 mesos i per 48 milions d'euros. Fins ara s'han fet moviments de terra i s'han enderrocat les cases del nucli de Comte.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.