L'aeroport de Lleida ja pot, per fi, operar a tot el món
El ministre en funcions, Ramon Jáuregui, confirma que ja ha signat l'ordre que avui ha de sortir al BOE
Satisfacció des de Ponent, tot i les crítiques del conseller Recoder per un retard excessiu
Per fi. Després de mesos de tràmits, incerteses i d'una forta pressió política, l'aeroport de Lleida-Alguaire podrà operar vols amb origen o destí a qualsevol punt del món. El ministre de la Presidència en funcions, Ramon Jáuregui, va confirmar ahir, en declaracions a Catalunya Ràdio, que dimarts va signar l'ordre ministerial que autoritza l'obertura d'un punt fronterer a la terminal. L'ordre ha de sortir avui publicada al BOE.
La signatura d'aquesta ordre era el darrer tràmit que faltava per operar vols de fora de l'espai Schengen i garanteix que aquest hivern, a partir del 19 de desembre, podran aterrar a Alguaire diversos vols setmanals procedents de la Gran Bretanya i amb uns 16.500 esquiadors que aniran a les estacions andorranes i, en menys nombre (uns 75 setmanals) a Baqueira Beret. Aquests vols els comercialitza el majorista Neilson amb l'aèria Thomas Cook.
L'autorització, però, arriba tard i ja s'han perdut els xàrters amb uns 6.000 passatgers que havien de transportar turistes russos al Pirineu. Aquests vols aniran finalment al Prat, perquè les empreses Ascent Travel i Pegas Touristik no tenien garanties que Alguaire estigués a punt.
Aquesta demora va ser criticada ahir pel conseller de Territori, Lluís Recoder, que la va qualificar “d'injustificadament llarga”. El conseller també va desmentir que el retard estigués motivat per les obres d'ampliació de la terminal, ja que entén que l'aeroport complia tots els requisits des del 2009. Recoder va insistir que el govern estatal havia “posat pals a les rodes” i s'havia perdut l'oportunitat d'atreure aquest any els operadors russos. De fet, Recoder, que no se n'acabava de fiar, va preguntar a Jáuregui, via Twitter, si aquesta ordre ja era el pas definitiu. Fet que va corroborar el ministre i es va excusar en els retards explicant que es tractava “d'una gestió complexa” que afectava diversos ministeris i organismes estatals.
L'obertura de la duana evita, a més, que el govern hagi de pagar grans indemnitzacions a Neilson i Thomas Cook per incomplir els acords signats.
Pressió política
El president de la Diputació de Lleida, Joan Reñé, es va mostrar satisfet per la nova, però també va afirmar que “és trist que s'hagi hagut d'esperar tant temps”, ja que ha generat “nerviosisme tant a les institucions implicades com als operadors”.
L'alcalde de Lleida, Àngel Ros, per la seva part, va anar més enllà i va reivindicar començar a tramitar el Punt d'Inspecció Fronterera (PIF) per al transport de mercaderies. Ros va aprofitar per reclamar al govern acords semblants als assolits amb Girona i Reus per recuperar vols comercials.
El ministre Jáuregui va comunicar la signatura de l'ordre als diputats catalans Josep Antoni Duran (CiU) i Tere Cunillera (PSC) i també a l'alcalde Ros, a qui havien estat pressionant durant els darrers mesos.