Tones d'enginy a la C-58
Les obres del carril bus-VAO a l'autopista del Vallès avancen amb l'objectiu que s'acabin el segon semestre d'aquest any
La Generalitat descarta que els caps de setmana i festius hi puguin passar altres vehicles pagant
En el nou vial, específic per a autobusos i vehicles amb tres o més ocupants, s'haurà de circular a 80 Km/h
de llarg i el nou viaducte, 890
La faraònica obra de construcció del carril per a autocars i vehicles d'alta ocupació (VAO) de la C-58, afronta el poc menys de l'últim any d'obres amb la part més vistosa dels treballs als ulls dels ocupants dels 150.000 vehicles que diàriament utilitzen l'autopista del Vallès. La magnitud dels treballs, iniciats el desembre del 2008, no és només visual, sinó també a nivell de xifres. Tones i tones de materials diversos, però també d'enginy, per fer cabre més carrils en un espai on els sis existents no deixaven lloc a gairebé res més. I tot això, amb el compromís de no tallar mai la circulació de vehicles.
La construcció del carril bus-VAO abasta una longitud de 6,82 quilòmetres entre els termes de Ripollet i Barcelona, passant per Cerdanyola del Vallès i Montcada i Reixac. Els elements més singulars d'aquesta actuació són la pèrgola trident a l'extrem nord-oest, prop de Cerdanyola, que té una longitud de 530 metres, i el viaducte amb la gelosia d'acer –foto 1– a l'alçada del barri de Can Cuiàs, a Montcada, que té una llargada de 890 metres.
L'estructura que sosté els carrils de la pèrgola trident incorpora a cada voladís –foto 2– unes costelles a la part inferior que fan augmentar la resistència del pont. Això permet reduir la instal·lació de bigues al sostre de la pèrgola i augmentar la distància entre pilars –passant dels 5 als 16 metres–. La pèrgola ja està executada en un 90%. Els responsables de Tabasa remarquen que “la seguretat és una prioritat”. Una mostra visible n'és la grua instal·lada a l'àmbit de la pèrgola –amb una alçada de 40 metres– i que està controlada per un operari des del punt més alt.
Estalvi de temps
El viaducte amb la gelosia d'acer ja s'assenta ara sobre sis dels quinze pilars que l'han de sostenir. Les estructures d'acer –foto 3–, en funció de la seva llargada, tenen un pes que oscil·la entre les 75 i les 150 tones. La instal·lació d'un tram entre tres pilars s'allargaria durant un mes i mig en una obra tradicional. Però l'enginyeria utilitzada a la C-58 –condicionada per no poder tallar el trànsit i encaixada i elevada entre els carrils existents– permet fer l'operació en poc més de dues setmanes. Això és possible per la utilització d'un sistema de llança-bigues que se sosté sobre els pilars ja executats –foto 5–. Els capitells en què se subjecta el llança-bigues pesen 80 tones. Per minimitzar els riscos sobre els vehicles que utilitzen diàriament la C-58, el llança-bigues només treballa de nits. A la part superior de la gelosia d'acer s'hi instal·laran unes 350 lloses prefabricades de formigó, on es col·locarà l'asfalt. El pilar més alt d'aquest viaducte arriba a tenir 35 metres d'alçada, i un cop acabat el viaducte, els vehicles que utilitzin el carril bus-VAO circularan, en aquest tram, 7 metres per sobre de la C-58.
Pont nou del cementiri
En augmentar l'amplada de la C-58, una de les actuacions necessàries ha estat la construcció d'un nou pont –foto 4– a la carretera d'accés al cementiri de Collserola des de l'N-150. El nou pont –pel qual ja hi circulen els vehicles des de fa tres setmanes– té un únic ull i una alçada de 7 metres. Durant les primeres setmanes de gener, començaran els treballs de demolició de l'antic pont. Un altre cop, per reduir els riscos, aquesta intervenció es farà de nit.
El que també s'ha hagut de fer de nou és la passera per a vianants del carrer de la Conreria, ja que l'antiga s'ha hagut de suprimir per deixar passar la pèrgola trident. Els treballs podrien enllestir-se a l'abril, però no hi ha data d'obertura per als vianants.
Més enllà d'aquests elements característics, la construcció del carril bus-VAO ha comportat fer noves infraestructures que, malgrat les seves dimensions, també són d'envergadura. A cavall dels termes de Ripollet a Cerdanyola, s'ha eixamplat la calçada de la C-58 amb uns nous viaductes a banda i banda. I dues actuacions semblants s'han executat a la confluència dels límits territorials de Cerdanyola i Montcada. En la primera, sobre la riera de Sant Cugat, s'ha ampliat l'espai per als carrils de la C-58 i a banda i banda s'hi han fet dos viaductes nous. I igualment, també s'ha intervingut en el tram de l'autopista que creua la línia de Renfe per la qual circulen els combois de l'R4: eixamplant un dels laterals i creant dos viaductes nous.
En el tram del carril bus-VAO a l'avinguda Meridiana de Barcelona, les obres crearan un carril d'entrada i sortida específic per a turismes i un altre d'exclusiu per als autobusos. El nou eix viari desplaçarà cap a l'oest el traçat de la Meridiana per tal que la C-17 s'integri a la trama urbana de Trinitat Vella.
80 Km/h i sense peatge
El Departament de Territori i Sostenibilitat ha decidit que la velocitat de circulació al carril bus-VAO sigui de 80 Km/h –tot i que el disseny permet circular-hi a 120 Km/h–. I també ha descartat la possibilitat que els caps de setmana i els festius hi puguin circular vehicles amb un o dos ocupants pagant un peatge. El nou vial bus-VAO de la C-58 tindrà dos carrils de circulació i sempre en el mateix sentit. Els carrils seran reversibles i, en funció de les necessitats de mobilitat i del trànsit, es decidirà en cada moment si el sentit de circulació serà d'entrada a Barcelona o en direcció al Vallès.
Fonts de Tabasa, que és l'empresa pública gestora d'aquesta obra que executen OHL i Copcisa, asseguren que al final de l'obra s'hauran utilitzat al voltant de 6 milions de quilos de formigó i uns 2 milions de quilos d'acer per construir tots els murs i les estructures d'aquest nou carril. Pel que fa al nombre de treballadors, calculen que al voltant d'unes 2.000 persones hauran participat en els diferents processos per fer possible el carril bus-VAO. El pressupost de l'obra és de 80 milions d'euros.