camp de tarragona
Dos-cents milions i 5 anys per ampliar l'AP-7 a Tarragona
Abertis ha desmantellat els peatges troncals de Mediterrani, el Vendrell, Tarragona i l'Hospitalet
Ha construït una rotonda de connexió entre la carretera comarcal d'Altafulla i la via ràpida
L'estiu del 2007 es van arribar a registrar unes cues a l'autopista AP-7, a l'altura de Tarragona, de més de 70 quilòmetres. Va ser aquell mateix any que es va adjudicar la construcció d'un tercer carril que permetés “augmentar la seguretat i la fluïdesa del trànsit” en aquest tram de l'autopista, segons va dir ahir el subdelegat del govern de l'Estat, Jordi Sierra. Un any abans, el Ministeri de Foment i Abertis, la concessionària de l'autopista, van signar l'acord per portar a terme l'ampliació de l'AP-7 entre la Jonquera i Vila-seca/Salou.
I Abertis va presentar ahir la culminació de les obres, després de cinc anys de treballs i d'una inversió total de 500 milions d'euros (200 dels quals s'han destinat als trams compresos al Camp de Tarragona i els altres 300, a Girona). A Tarragona, durant aquest període s'ha ampliat la capacitat de l'autopista en un tram de 45 quilòmetres, que ha passat de dos a tres carrils per sentit entre Mediterrani –l'enllaç entre l'AP-7 i l'AP-2– i Vila-seca/Salou. El projecte s'ha completat amb el desmantellament de les barreres troncals. La setmana passada va finalitzar la supressió de les estacions de peatge de Mediterrani, el Vendrell, Tarragona i l'Hospitalet de l'Infant, cosa que permet establir un sistema de peatge tancat a la via.
Sense parades
Això suposa, a la pràctica, la recollida d'un tiquet a l'accés a l'autopista i el consegüent pagament a la sortida. Per tant, es pot circular “500 quilòmetres del triangle Barcelona, València i Saragossa sense interrupcions”, segons Josep Lluís Giménez, director general d'Abertis. Les antigues casetes dels peatges són ara calçada de l'autopista.
Per suprimir els peatges també ha calgut posar en marxa onze enllaços entre Martorell i Cambrils i s'han construït cinc rotondes de connexió entre les carreteres comarcals d'Altafulla, Gelida, Vilafranca Centre i Vilafranca Sud i la via ràpida de pagament. Precisament ahir, el conseller de Territori i Sostenibilitat, Lluís Recoder, va visitar la nova rotonda de la sortida del peatge de l'AP-7 Torredembarra-Altafulla.
Martorell, acabat el febrer del 2013
Per acabar del tot l'ampliació de l'AP-7 queda pendent la segona fase de les obres de Martorell, ara en execució. Aquests treballs no podien arrencar fins que “no estigués en marxa el nou sistema de peatge tancat, ja operatiu”, segons Josep Armengol, director de construcció d'Abertis: Martorell és el “tram més complex”, ja que comporta “haver d'enderrocar dos ponts i construir-ne un de nou”. El projecte preveu també l'ampliació de l'estació de peatge a un total de 36 vies. Armengol calcula que estarà tot acabat “entre el gener i el febrer del 2013”.
D'altra banda, a preguntes dels periodistes sobre la possibilitat d'alliberar l'autopista en el tram de Vilafranca per no haver de construir l'A-7 (l'antiga N-340 desdoblada), el director d'Abertis va dir que veuria amb bons ulls “un peatge tou”, però va destacar la diferència entre “beneficiar els moviments interns i la gratuïtat de l'autopista”.