Taialà rebrà el 40% de cotxes que entren a Girona per l'AP-7
El govern municipal admet que la manca de planificació convertirà Fontajau en un tap de trànsit
Encarreguen un informe per buscar solucions i mesures correctores
Un 40% dels vehicles que entren a la ciutat de Girona procedents de l'autopista AP-7 ho faran per la nova sortida centre que la concessionària està construint al sector de Domeny i Taialà. Aquesta és la previsió dels estudis fets fins ara, unes dades que preocupen l'Ajuntament de Girona.
El regidor de Mobilitat, Via pública i Seguretat, Joan Alcalà, explica que la previsió, segons els informes que s'han dut a terme, és que “un 40% dels cotxes que ara surten per la sortida de Girona Sud ho facin per la sortida de Girona Centre, que desemboca al sector de Taialà”. Amb aquestes xifres, el responsable municipal es mostra preocupat per les conseqüències de l'impacte que la nova sortida de l'autopista comportarà per al sector. “És complicat poder assumir el trànsit perquè no tenim alternatives”, assenyala Alcalà. Cal tenir present que la sortida de l'autopista desembocarà a la rotonda i els vehicles es dirigiran per la carretera de Sant Gregori o pel nou vial Roberto Bolaño de la nova urbanització de Domeny per dirigir-se cap al centre de la capital gironina.
Falta de planificació
Alcalà no té cap mena de dubte que el volum de trànsit que ara hauran d'assumir els barris de Domeny i Taialà “és resultat d'una clara falta de planificació”. El regidor considera que quan es va projectar el nou barri de Domeny s'hauria d'haver previst algun vial més ample per assumir el nou trànsit, perquè ara això provocarà que hi hagi un tap de trànsit quan s'arribi a Fontajau.
El cert és que s'havia previst inicialment un vial que creuava per les hortes de Santa Eugènia des d'aquest sector, però aquesta possibilitat es va anul·lar per part de l'actual govern municipal per blindar així el sector d'hortes.
Primer trimestre de 2013
Les obres de la nova sortida Centre de Girona avancen a bon ritme, i si la concessionària Abertis compleix amb les previsions estarà ja en funcionament durant el primer trimestre de l'any que ve. En l'actualitat, el remenament en el sector ja permet veure quins seran els carrils de sortida de l'autopista, i ja han arribat les carcasses de les taquilles de peatge que s'ubicaran en aquesta nova sortida.
L'Ajuntament de Girona preveu explicar la setmana que ve als veïns les afectacions que suposarà la nova sortida de l'AP-7 a tot el sector i algunes de les mesures que es poden prendre, com per exemple, la decisió d'ampliar la rotonda per donar una mobilitat més gran al l'increment de vehicles. L'estudi de mobilitat fet l'any 2006 situava el volum de trànsit al sector de Taialà al voltant dels 8.100 cotxes diaris entre les sis del matí i les deu de la nit. Alcalà assenyala que en aquests anys “la xifra de vehicles ha baixat una mica per la crisi”, un fet que pot alleugerir mínimament el problema de trànsit al sector.
El mateix passa a la rambla Xavier Cugat, on hi passaven, segons l'últim estudi fet, uns nou mil vehicles cada dia.
Gratuïtat des del 2000
L'any 2000 es va posar en marxa la gratuïtat del tram de l'autopista entre Girona Nord i Girona Sud, i a mitjan de la dècada ja eren prop de deu mil els vehicles que aprofitaven la gratuïtat del tram. La nova sortida Girona Centre també farà que canviïn els hàbits dels conductors que circulen per la capital gironina i, en bona lògica, pot fer que més conductors optin per entrar a l'AP-7per dirigir-se cap a la nova sortida. D'aquesta manera s'estalviarien els semàfors i els embussos que es poden trobar si es fa la circulació pel centre de la ciutat o utilitzant vies que en hora punta van plenes, com la frontissa del Güell, el passeig d'Olot o el carrer de Barcelona, entre d'altres.
LES XIFRES
Fornells farà ja una minivariant
Jordi NadalL'Ajuntament de Fornells de la Selva té el propòsit d'iniciar tan aviat com sigui possible la construcció d'una minivariant, que ha de reduir el pas de vehicles pel centre del poble.
Es tracta de l'adequació del carrer dels Avellaners per darrera l'església, fins anar a trobar el camí del Riu, i, d'aquí, el carrer de Sant Cugat. La construcció d'aquest nou vial permetrà disminuir el nombre de vehicles que passen per l'interior del poble en aquest sector, i que és d'uns tres mil cada dia.
L'obra es farà en dues fases, la primera de les quals consistirà en la construcció de l'ample de la via, l'asfaltatge, la il·luminació i les cunetes d'evacuació. Si els tràmits administratius ho permeten, esperen començar els treballs cap a finals d'any. En una segona fase, s'ampliarà la via, es construiran voreres de dos metres d'amplada a banda i banda, i es farà la instal·lació i soterrament dels serveis bàsics. Tanmateix, aquesta segona fase no té data d'execució de moment. “Es farà quan la situació econòmica ho permeti”, explica l'alcalde, Mateu Parera-Nieto.
Des de fa anys, el municipi reclama la construcció d'una variant que eviti el trànsit per l'interior del poble. Parera-Nieto admet que “aquesta no serà la variant, sinó una solució alternativa al problema de trànsit que es pateix”. En aquest sentit, creu que pensar en la construcció de la variant ara “a causa del context econòmic, no seria tocar de peus a terra”.
El finançament
La fase que s'executarà ara costarà 172.000 euros, que finançaran la Diputació , amb una subvenció de 50.000 euros, i l'Ajuntament, que hi aportarà 122.000 euros provinents de fons propis, és a dir, sense demanar cap crèdit.
Recentment l'Ajuntament ha rebut 265.000 euros de fons europeus per les obres del carrer Nou, i ha pogut amortitzar el crèdit que hi havia obert per aquest motiu. La cancel·lació del préstec ha permès rebaixar el percentatge d'endeutament municipal d'un 29% fins a un 17%.
Encarreguen un estudi del trànsit a l'oest i al nord
L'equip de govern de Girona ha sol·licitat un pressupost a set empreses per fer un estudi sobre el trànsit als sectors oest i nord. El regidor responsable de la mobilitat i la via pública, Joan Alcalà, explica que l'estudi té per objecte “fer un càlcul del trànsit de tot el sector, des de Pont Major i Pedret, l'avinguda de França, l'avinguda de Tarradellas i el Pont de la Barca, així com Taialà i Domeny”. El govern municipal espera que l'informe permeti treure noves conclusions i proposi mesures de millora al sector oest pel nou trànsit que haurà d'absorbir. Tot i així, també s'analitzarà el sector de Pont Major i Pedret, ja que també suposarà canvi d'hàbits dels conductors que entrin per aquest punt a Girona. El canvi principal el provocarà l'entrada en funcionament del nou pont sobre el Ter que unirà el sector del Trueta amb el Pont Major. Els nous fluxos poden variar el trànsit, un fet que també preocupa els veïns del sector del Pont Major, que consideren que ja suporten un alt nombre de vehicles, molts dels quals són camions, que passen pel mig dels edificis de pisos. La solució podria ser una variant que es va projectar per si se soterrava el tren, una proposta ara inviable d'executar.