Infraestructures

Hivern cru a l'aeroport de Girona

Aquest cap de setmana comença la temporada d'hivern per a les companyies aèries, que s'allargarà fins a finals de març de l'any vinent

Descens de rutes i freqüències respecte de l'any passat, i destaca la pèrdua del vol a Madrid

Ja s'està programant l'estiu vinent, que depèn del que faci l'Estat amb les taxes

Ryanair afirma que complirà amb el compromís de 3 milions d'usuaris
El PP veu “difícil” mantenir la bonificació en les taxes de Girona

Diumenge comença la temporada d'hivern per al sector de l'aviació, que s'allargarà fins al darrer dissabte de març. Per tant, a partir d'aquest diumenge es posarà en marxa la programació d'hivern de les companyies que operen a l'aeroport de Girona durant tota la temporada d'estiu: Ryanair, Transavia i Wizz Air. Això comportarà una reducció important de rutes i freqüències respecte de l'estiu, com és habitual en cada canvi de temporada. Però amb la programació d'enguany –que Aena farà pública en els propers dies–, les xifres il·lustren també una lleugera davallada respecte de la temporada d'hivern de l'any passat.

Segons les previsions que tenen les companyies, i tret de novetats d'última hora, a l'hivern hi haurà 23 destinacions des de l'aeroport de Girona, que sumaran unes 160 freqüències setmanals aproximadament. L'any passat van ser 24 rutes, i unes 180 operacions setmanals. Els motius del descens és que Wizz Air reduirà la freqüència a Kíev a un vol setmanal –tret de l'època de Nadal, quan la doblarà–; i sobretot que Ryanair farà una ruta menys i també reduirà algunes freqüències. En moltes de les rutes, però, Ryanair allargarà la programació d'estiu deu dies més, fins després del pont de Tots Sants. Respecte de l'hivern passat, es guanyen destinacions com Colònia, Londres, Düsseldorf, Maastricht, Càller i Cracòvia; i se'n mantenen moltes a Alemanya, Holanda i Itàlia. Però en canvi, es perden Tallin, Larnaca, Memmingen, Estocolm, Birmingham, Brindisi i, sobretot, Palma. Comparant amb la temporada d'estiu, hi ha pèrdues sensibles però habituals aquests últims anys, com Brussel·les, Eivissa, Göteborg, Milà o Dublín. I, sobretot, el vol a Madrid, que Ryanair va cancel·lar oficialment per l'augment de taxes a Barajas. La realitat és, però, que la companyia irlandesa de baix cost deixarà a l'hivern un terç de la flota a terra, i per tant ha filat més prim en el disseny de la programació a tota Europa.

Pel què fa a Transavia, eliminarà les dues rutes a Amsterdam i Rotterdam, i Transaero farà el mateix amb el vol a Moscou. En tot cas, es tracta de la programació global hivernal amb menys rutes i destinacions dels últims anys, després de l'esclat de Ryanair, i coincideix amb una crisi econòmica que també està afectant severament el sector de l'aviació. Com a lectura positiva, però, hi ha que Girona continuarà mantenint una activitat significativa amb cap a 90.000 viatgers mensuals, i que les instal·lacions no quedaran gairebé desèrtiques, com passarà per exemple a Reus.

Fins al setembre, l'aeroport acumulava 2,2 milions de viatgers, de manera que acabarà l'any amb unes xifres similars a les de l'any passat, al voltant dels 2,8 milions de passatgers. El compromís de Ryanair amb l'Agi era portar 3 milions a les instal·lacions de Vilobí en els dotze mesos entre finals de març del 2012 i del 2013, una xifra que difícilment assolirà, perquè en els sis mesos d'abril a setembre ha sumat 1,8 milions. Malgrat això, la companyia va assegurar ahir que manté el compromís dels 3 milions. Si no hi arriba, la Generalitat i la companyia hauran de negociar si es rebaixa l'acord econòmic o si es compensa amb més rutes a l'estiu, una possibilitat que s'ha plantejat.

Programació de l'estiu

En tot cas, en aquestes setmanes és quan s'està definint la temporada d'estiu 2013. Les companyies estan tancant les operacions, i Ryanair ja ha posat a la venda diverses rutes en unes condicions similars a les d'aquest any. Fins al desembre, però, la low cost irlandesa no tancarà la programació. S'haurà de veure també què passa amb les taxes,i si el ministeri de Foment manté l'augment previst en els pressupostos de l'Estat o prorroga l'excepció que s'ha aplicat aquest any i que va garantir l'acord amb Ryanair. Des del PP s'assegura que s'està treballant per trobar una solució “que s'adeqüi a la realitat de l'aeroport de Girona”, malgrat que es veu “difícil” repetir la bonificació de les taxes i s'aposta per cercar altres vies. Respecte d'això, Ryanair no ha volgut fer encara cap comentari.

Finalment, la Generalitat està negociant amb Wizz Air perquè augmenti el número de rutes a Girona. La companyia de baix cost, cada vegada més similar a Ryanair, presta els serveis sobretot a l'Europa de l'Est, i actualment està en expansió. De fet, havia mostrat interès per desplaçar rutes que té a Barcelona cap a Girona, però encara no s'ha arribat a cap acord. D'altra banda, s'espera que a l'estiu Transavia mantingui les dues rutes holandeses.

23
destins
hi haurà aquest hivern a l'aeroport de Girona, un menys que la temporada d'hivern passada
3
avions en base
tindrà Ryanair a l'hivern a Girona, cinc menys que els vuit que hi té a la temporada d'estiu

Queixes dels treballadors de Ryanair

Diversos treballadors de tripulació de Ryanair s'han queixat a la companyia perquè en la nòmina de setembre no van cobrar les comissions que els pertoquen per la venda de productes durant el vol. Aquesta comissió és d'un 10%, i complementa el sou amb quantitats que a l'estiu poden superar els 200 euros. Segons han explicat alguns dels treballadors, ja han fet arribar les queixes a la central, que no ha respost. En tot cas, la companyia té el dret de canviar aquestes condicions quan ho cregui convenient, però ho ha de fer amb un mes d'antelació, compromís que diuen que no ha complert.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.