S'acusa al ministeri de marginar la línia Xàtiva - Alcoi sense justificació
El portaveu adjunt d'EU a les Corts, reclama la “inversió immediata dels 61 milions d'euros necessaris”
El portaveu adjunt d'Esquerra Unida a les Corts Valencianes acusa al Ministeri de Foment de greuge comparatiu entre la línia d'Alcoi-Xàtiva i d'altres de la xarxa d'ADIF.
Segons el portaveu d'esquerres darrere de les paraules de la Delegada de Govern, Paula Sánchez de León “no existeix un estudi rigorós” sobre aprofitament (percentatge de viatgers respecte a l'oferta total places) i rendibilitat (amortització de despeses), “en realitat és una qüestió totalment discrecional o, pot ser, darrere s'amaguen els interessos de les empreses constructores de l'AVE i especulatius”.
Les darreres dades fetes públiques sobre la línia Alcoi-Xàtiva, posen de manifest un aprofitament del 17,6% i una rendibilitat del 31%. Les línies de mitja distància de l'alta velocitat (AVANT) de nova construcció com la de Saragossa-Calataiud està estancada en el 8,7%.
Però, explica Torró “el cas més flagrant és el d'Osca —en aquest moment amb el servei suspès— on ni tan sols s'ha aplegat mai al 5% d'aprofitament i es va invertir quatre vegades més del que necessita la nostra línia per a ser competitiva”, una inversió (la d'Aragó) que tampoc avalava l'aprofitament social, parlem de poblacions que sumen 53.281 habitants (deixant fora Saragossa, que evidentment té altres connexions) front a les 132.615 del trajecte del nostre tren (deixant fora Xàtiva, amb altres connexions).
Però es que hi ha més, el portaveu d'EU diu que “l'actual xarxa d'AVE en el seu conjunt i, a pesar dels preus prohibitius —que ara semblen voler corregir amb el low cost— no s'amortitzarà fins al 2078, i això suposant que no s'executen els 2.000 km projectats en l'actualitat. Però una línia com la d'Alcoi-Xàtiva més que amortitzada, no mereix una inversió que la convertiria en completament rendible i amb aprofitaments propers a algunes rodalies.