L'Estat redueix en un 62% les inversions a Girona el 2014
Davallada
Les inversions baixen fins als 42,45 milions atès que ja no disposen de les partides del TAV
Foment hi destina 19 milions, 5,7 dels quals són per redactar projectes del tram nord
Es preveu destinar 11,8 milions al tren convencional
L'Estat preveu invertir 42,45 milions d'euros a la demarcació de Girona el 2014, un 62% menys que el 2013, segons es recull en els nous pressupostos generals. El gros de les inversions gironines es destina a les obres de desdoblament de l'N-II, especialment al tram Sils-Caldes, mentre que per a la resta d'actuacions, és a dir, les de la part nord, les partides són molt minses i van per a la redacció de projectes. A més, ni Adif ni Aena preveuen tampoc grans inversions. En canvi, el 2013 les inversions a Girona van arribar als 201 milions d'euros, mentre que el 2012 es van enfilar fins als 269 milions.
Aquesta davallada del pressupost respecte al 2013 i el 2012 fa palès clarament com les inversions s'engrosseixen amb les partides destinades al tren d'alta velocitat. Tot i que no figura en les inversions, com passava altres anys, l'any vinent es destinaran 11,8 milions d'euros al manteniment de la xarxa del tren convencional. Pel que fa a Adif, l'administrador ferroviari, preveu 5,5 milions d'euros en obres relacionades amb el corredor mediterrani i en subestacions elèctriques. L'Estat només preveu uns 30.000 euros per a l'estació del tren convencional a Girona, i tanca definitivament la porta a qualsevol projecte d'enderroc del viaducte. Pel que fa a l'aeroport de Girona, Aena invertirà 1,7 milions, però seran treballs de suport i manteniment.
Dues velocitats a l'N-II
Les inversions posen de manifest que les obres de la conversió de l'N-II en autovia van realment a dues velocitats i, ara mateix, amb partides molt minses. El conjunt de les inversions que s'hi han previst sumen per a l'any 2014 19.078.000 euros, més de la meitat dels quals –9,7 milions– es destinen al tram entre Sils i Caldes de Malavella. Si es dóna un cop d'ull al projecte de reconversió de l'N-II, i se sectoritza en dos grans trams, el nord i el sud, la desproporció és més evident perquè en el del nord només es preveuen partides per a redacció de projectes. La part nord, la més endarrerida, va des de Medinyà fins a la frontera francesa, on es vol desdoblar la carretera seguint part del traçat actual i, a més, fer dues variants noves, les de Bàscara i la de Pont de Molins. L'Estat ha previst 5,7 milions a la part nord de l'N-II, destinats només a la redacció de projectes, com ara la variant de Bàscara i el tram Garrigàs-Pont de Molins. La previsió que treballa el Ministeri de Foment és tenir tots els trams posats a licitació com a molt tard el 2017, però no abans.
La resta de partides baixen de manera important i l'Estat només preveu invertir 2,056 milions en el tram entre Maçanet i Sils, un desdoblament que arribarà fins a l'enllaç amb la C-35, després que Foment optés per desentendre's de fer-lo arribar a la futura autovia A-2 fins a Tordera. En canvi, de Maçanet cap al sud, on no es preveu fer cap desdoblament i es volen fer obres de millora i reordenació d'accessos i enllaços a l'actual N-II, s'hi preveuen 1,5 milions
A banda de l'N-II, el Ministeri de Foment també pressuposta altres partides –algunes de gairebé simbòliques– per a altres obres viàries, com ara els 3,16 milions per a l'actuació del nou pont sobre el Ter a Girona; 130.000 euros per a la futura A-26 i l'N-260; 15.000 euros per a l'N-152 a la Molina i la variant de Ribes de Freser, i 5.000 euros per a un nou pas fronterer entre França i Puigcerdà.
LA DATA
LES XIFRES
Veray: “Es vol prioritzar l'N-II”
La diputada del PP per Girona al Congrés, Concepció Veray, va admetre ahir a la tarda que la inversió en xifres absolutes és baixa, però va voler fer arribar un missatge tranquil·litzador destacant dos arguments: el primer, el compromís del PP de Girona i del govern de l'Estat d'afrontar els treballs de reconversió de l'N-II, un projecte que, segons sosté, ja no té aturador. El segon argument és la necessitat de prioritzar, atès el delicat moment econòmic, tot i que, segons va dir, els indicadors preveuen més creixement per al 2014.
Les xifres absolutes també són diferents, en funció de la interpretació: per exemple, Veray suma al total de les inversions els 11,8 milions en manteniment del tren convencional, els quals no figuren en les partides. Segons Veray, la inversió total s'enfila fins al 57 milions. Amb tot, i segons la diputada popular, el que ha de quedar clar és que “els comptes per al 2014 reflecteixen tot el que la ministra de Foment ha anat explicant aquest 2013 i que el govern anomena pla N-II”. Per això, Veray va fer referència als continus treballs que ja s'han pogut veure a la carretera al llarg d'aquest 2013 i ha destacat que “els comptes del 2014 destinen a l'N-II una inversió de més de 19 milions”. Pel que fa al tram nord, on les partides són més minses, Veray va explicar que, “per primera vegada en uns pressupostos generals de l'Estat, es detalla com s'està confeccionant el tram nord amb una inversió total de 5.770.000 euros”. Veray ha explicat que “fins ara hi havia una partida molt general que era Girona-frontera francesa, que és buida de contingut i s'hi dóna contingut en el pla N-II, que preveu que es pugui acabar la redacció dels projectes dels trams Pont de Molins-Agullana (900.000), Garrigàs-Pont de Molins (1.000.000), la variant de Bàscara (390.000), la variant de Pont de Molins (480.000) i els trams Bàscara-variant de Figueres (500.000) i Orriols-Bàscara (500.000). Per Veray, els treballs permetran posar fi a “la maledicció sobre l'N-II dels anys dels governs socialistes a Madrid”.
L'obra material, el 2017
El gros de les obres de l'N-II, que de fet és la part més representativa de les inversions de l'Estat a Girona per al 2014, no es podrà començar a materialitzar, i això no deixa de ser una previsió, fins a partir del 2017, moment en què es preveu que ja estiguin tots els trams posats a licitació. Si més no, aquest és el compromís de la ministra de Foment, Ana Pastor. I això es veu clarament quan la gran majoria dels trams que afecten el reivindicat projecte de desdoblament de l'N-II al seu pas per l'Alt Empordà no disposen de cap partida consignada ara per al 2014, però tampoc per al 2015 ni el 2016.
Amb l'actual legislatura ja esgotada el 2015, i fent cas del compromís de la ministra, en el sentit de deixar els trams posats a licitació, l'Estat preveu aportar 130 milions d'euros per als projectes, els quals, però, es volen pagar amb el sistema alemany; és a dir, posar a licitació, però només començar a pagar un cop les obres estiguin del tot acabades.
La biblioteca, la més beneficiada
La davallada de les inversions també afecta transversalment la resta de projectes, com ara equipaments culturals i mediambientals. En termes absoluts, el projecte de la Biblioteca Provincial de Girona rep una aportació significativa de 2,2 milions d'euros, que se sumaran, de fet, als 2,1 que ja es van preveure per al 2013. Pel que fa a l'Arxiu Històric Provincial de Girona, no rep un impuls gaire important i es queda només amb una aportació de 5.000 euros i, ara per ara, sense cap partida important fins ben bé el 2017. A la restauració de la catedral de Girona, s'hi aporten 50.000 euros, i uns 100.000 euros per a la restauració del castell de Sant Ferran de Figueres. Tampoc hi apareix cap partida per al futur Museu Thyssen a Sant Feliu de Guíxols. Finalment, es preveuen 447.000 euros en la segona fase de modernització d'infraestructures dels regants de la presa de Colomers i 600.000 destinats al control de la regressió del litoral gironí.