Com s'ha de treure l'amiant?

L'Ajuntament i les empreses especialitzades coincideixen que l'extracció de l'asfalt contaminat del carrer Barcelona de Girona serà cara, complicada i lenta per les mesures de seguretat que s'han de prendre per manipular el material tòxic

L'extracció de l'asfalt contaminat amb amiant que s'ha detectat al carrer Barcelona de Girona serà costosa econòmicament i comportarà un tractament molt lent i complicat. Així ho preveuen tant l'Ajuntament gironí com les empreses especialitzades consultades per aquest diari, que avancen que s'haurà de fer un pla detallat del procés que se seguirà per retirar tot el material que surti dels gairebé dos quilòmetres de carrer afectats. I el motiu d'aquesta complicació són les mesures de seguretat que s'han de prendre per evitar que es desprenguin partícules d'amiant quan es manipuli l'asfalt.

Però, quines són aquestes mesures que s'han de prendre? Segons expliquen fonts de la consultora Fibrecount Iberica SL, que s'encarrega d'assessorar en projectes de retirada d'amiant, les feines per treure l'asfalt del carrer Barcelona obligaran a buscar maneres per evitar que es faci pols durant les obres, ja que és llavors quan l'amiant és perillós per a la salut de les persones i fins i tot pot provocar càncer. Per això, aquesta empresa explica que una de les mesures de protecció que s'usen habitualment en aquests casos és la instal·lació d'una mena de cúpula que evita que la pols surti a l'exterior. En un extrem d'aquesta instal·lació, a més, s'hi posa un sistema d'aspiració que xucla les partícules contaminades i treu l'aire purificat per l'altre costat, a través d'uns filtres especials. Aquesta cúpula es pot anar traslladant al llarg de l'obra i hi poden estar tant els treballadors com la maquinària que sigui necessària. En tot cas, el procés sempre s'acompanya d'uns monitors que marquen a l'empresa la qualitat de l'aire.

Dos sistemes diferents

Pel que fa al procés exacte d'extracció, les empreses recomanen que es treballi sempre en humit, mullant la zona afectada. A més, en la majoria d'aquests casos es posa un material plàstic sobre l'asfalt o bé un producte químic –que els experts anomenen líquid encapsulant– i que serveix per treure el material compactat en blocs grans, sense necessitat d'esmicolar-lo.

Una altra de les opcions, que ha apuntat l'Ajuntament de Girona, és contractar una maquinària específica, de les quals només hi ha dos unitats a Europa, que fon l'asfalt. En tot cas, els treballadors que participin en l'obra aniran protegits amb mascaretes i amb una vestimenta que impedeixi el pas de partícules a la pell.

Una altra de les dificultats de l'obra és que no totes les empreses de la construcció se'n poden fer càrrec. Segons ha explicat el Departament de Treball de la Generalitat, hi ha un registre estatal d'empreses amb risc d'amiant, en les quals les constructores que treballen amb aquest material s'han de donar d'alta. A les comarques gironines, els serveis territorials del Departament tenen registrades un total de 37 empreses. També les companyies encarregades del transport –que s'ha de fer amb unes mesures de seguretat molt estrictes– han de tenir un permís estatal, així com les gestores dels residus, de les quals només n'hi ha dues a tot el territori català.

L'abocador té capacitat

Un cop extrets, els residus retirats del carrer Barcelona es portaran fins a l'únic abocador controlat de residus perillosos, que està situat a Castellolí (Anoia). Atlas Gestión Mediambiental és l'empresa que s'encarrega de la seva gestió. Segons responsables de l'empresa, el dipòsit té capacitat suficient per als residus dels gairebé dos quilòmetres de tram de carrer que s'hauran de treure. Segons expliquen, aquest material s'emmagatzema de manera que quedi completament aïllat i se soterra en unes càmeres per tal d'evitar-ne les fuites. Els responsables de l'abocador expliquen que tenen molta experiència en terra contaminada, però no tanta en asfalts amb amiant.

CiU, en contra del reasfaltatge

MONTSE BARRERA

El grup municipal de CiU a l'Ajuntament de Girona, és l'únic contrari a l'asfaltatge amb una petita capa el tram del carrer Barcelona afectat per l'amiant. CiU considera que reasfaltar sobre la mateixa capa és «malbaratar» els recursos públics, i manté que és el ministeri qui ha d'assumir els cost de la retirada de la capa amb amiant. Així mateix, el grup parlamentari de CiU al Congrés, demanarà la compareixença del ministre de Foment davant la comissió perquè informi sobre quines carreteres gironines han estat asfaltades amb components d'amiant.

Per la seva banda, el PP, també a l'oposició, manifesta que està d'acord amb l'actuació prevista a l'asfalt, si bé demana que es faci amb celeritat, igualment com l'estudi que ha de predeterminar l'actuació futura. Pel que fa als grups del tripartit, comparteixen la decisió que s'ha adoptat i que el PSC ha exposat. ERC manté que no es podia aturar el projecte de millora perquè la via necessita una reforma, i diu que estarà amatent a l'evolució de la situació. ICV, per la seva part, afirma que s'haurà d'explorar i valorar molt bé la retirada de l'amiant, una actuació que diu que no és urgent i considera que «el millor per a la salut pública és deixar-lo com està».

L'Ajuntament de Girona, preocupat per l'afectació viària

MONTSE BARRERA

L'alcalde en funcions, Joan Pluma, va expressar ahir la seva preocupació per la complicació en diversos aspectes que comportarà la retirada de l'asfalt contaminat d'amiant si al final s'opta per retirar-lo del carrer Barcelona. Pluma va atribuir aquestes dificultats sobretot a les afectacions en el trànsit perquè s'haurà de tallar l'accés a aquesta via durant molt de temps, i també a la retirada del material contaminat com a residu perillós, que, a banda de l'extracció de la via –«que això pot ser més simple», segons la seva opinió–, requereix un transport especial i un tractament també específic un cop destinat al dipòsit de residus controlat. Aquest tractament específic té un cost desorbitat, moltes vegades superior al d'un residu no contaminant. La magnitud del tram afectat, d'1,8 quilòmetres, implica una gran quantitat de tones de material perillós a retirar, un aspecte que complica molt les tasques i requereix uns exhaustius controls i mesures de seguretat importants per oferir garanties per a la salut pública. Aquests treballs, però, estan supeditats al projecte que l'Ajuntament diu que encarregarà per conèixer tots els detalls en profunditat per finalment prendre una decisió en ferm. L'alcalde en funcions va anunciar que el govern demanarà subvencions a l'Estat i a la Generalitat si es fa aquesta actuació. Per la seva banda, el subdelegat del govern, Francesc Francisco-Busquets, en declaracions a l'ACN, va afirmar ahir que els ajuntaments que tenen amiant al seus carrers rebran el suport tècnic i econòmic de l'Estat. En aquest sentit, Francisco-Busquets va afirmar que «tothom estarà a l'altura de les circumstàncies».



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Pedagogia per a un busseig més sostenible al litoral

L’ESTARTIT

La CUP insta ERC a buidar i restaurar Vacamorta

cruïlles

Denuncien una altra tala d’arbres a la Fosca

PALAMÓS
El Temps
Servei Meteorològic de Catalunya

Cel serè o poc ennuvolat fins a mig dia

Barcelona

Normalitzada la circulació de trens entre Gavà i el Prat de Llobregat

Barcelona

La petjada humana en el medi

girona

Primer pas en ferm per construir habitatges de protecció oficial a Girona

Girona

Salut reobre el CAP de Salt que va quedar inundat

Salt

Ilsa comença les proves del seu primer TAV

barcelona