infraestructures
Bracons fa 5 anys amb un 30% menys del trànsit previst
La circulació al túnel que uneix la Garrotxa i Osona s'ha estabilitzat en 6.300 vehicles diaris el 2013 i es confia que, quan s'hagin fet les variants de les Preses i Olot, s'arribarà als 9.000 previstos
El 3 d'abril del 2009 es va inaugurar l'eix Vic-Olot pel túnel de Bracons, una infraestructura estratègica que reduïa a la meitat el temps de trajecte entre les capitals d'Osona i la Garrotxa: de seixanta a trenta minuts. Les previsions indicaven una circulació mitjana de 9.000 vehicles diaris. Però, ara, cinc anys després, s'està molt lluny d'aquesta xifra, entre altres motius per la crisi econòmica. En concret, s'està un 30% per sota de la previsió inicial: el trànsit a Bracons s'ha estabilitzat entorn dels 6.300 vehicles diaris. Així, durant el 2013 hi va haver una mitjana de 6.323 vehicles, tot i que cal destacar que el desembre va ser el mes de més afluència de la història de la via, ja que es va vorejar els 7.000 vehicles diaris. Concretament, al desembre hi van passar 216.809 vehicles, a raó de 6.994 cada dia, i es va superar el rècord anterior, de l'octubre del 2011, que era de 212.884.
Un 85% dels vehicles del 2013 van ser lleugers i només un 15%, pesants. I és que l'obertura de Bracons es va fer amb una restricció de circulació per a camions de més de 7.500 quilos, una mesura que s'aplicarà fins que les variants d'Olot i les Preses estiguin construïdes i es completi l'eix Vic-Olot-Figueres. Les restriccions inclouen excepcions per a camions amb origen o destinació a Osona i la Garrotxa, els vehicles de bestiar viu, llet crua o escombraries, o en situacions d'emergències i servei públic. S'espera que quan l'eix estigui completat, el trànsit s'incrementi i se situï més a prop dels 9.000 vehicles diaris de mitjana que es preveia inicialment.
LA DATA
LA XIFRA
Valoració positiva dels alcaldes
L'alcalde d'Olot, Josep Maria Corominas, fa una valoració molt satisfactòria del túnel de Bracons, però recorda que fins que no hi hagi construïdes les variants d'Olot i les Preses no es podrà tenir “tota la funcionalitat”. Així, assenyala que, un cop estigui completat tot l'eix Vic-Olot-Figueres, la connexió amb l'Estat francès serà molt més àgil i “donarà força” a tot el territori català. També preveu que, un cop s'hagin aixecat les restriccions al túnel de Bracons, el trànsit pujarà.
Per la seva banda, des de l'Ajuntament de Vic es destaca que ara les sinergies entre els dos territoris sorgeixen d'una manera natural. “Ens hem retrobat dues comarques molt riques i industrials, amb capacitat de treballar conjuntament”, afirma l'alcalde, Josep Maria Vila d'Abadal, que posa d'exemple el triangle sanitari Vic-Olot-Campdevànol, les iniciatives relacionades amb el clúster de la carn i també que el nombre d'alumnes de la Universitat de Vic s'ha triplicat.