Infraestructures

Trànsit

La rotonda de la Parellada, eterna font de problemes viaris a Sant Boi

Mil metres, 20 minuts

Sant Boi reclama des del 1992 que se solucioni la connexió entre la C-32 i l'A-2 perquè a la rotonda actual es barreja trànsit de l'autopista amb trànsit urbà

Els cotxes que hi volen accedir des del nucli urbà s'enfronten a llargues cues –per recórrer un quilòmetre es triga 20 minuts– i a freqüents accidents

El problema de la rotondade la Parellada és que es barreja trànsit de l'autopista amb trànsit urbà

Preguntar per la rotonda de la Parellada és un dels clàssics de Sant Boi, com fer-ho pel trasllat de la caserna militar i la subestació elèctrica. Un d'aquells temes que s'arrosseguen eternament i que fan sortir de polleguera els milers de conductors que cada dia intenten sortir de Sant Boi per agafar l'A-2 o la C-32. S'enfronten a cues interminables perquè la rotonda és pràcticament l'única via d'accés a les autopistes i perquè es col·lapsa en hora punta. Tant, que per recórrer un quilòmetre es triga 20 minuts.

“El problema de la rotonda és que es barreja el trànsit de l'autopista amb el trànsit urbà”, resumeix el regidor de Territori i Ciutadania de Sant Boi, Juan Antonio Tamayo. Aquest accés és el resultat de la falta de connexió directa a Sant Boi entre l'A-2 i la C-32, una obra que s'hauria d'haver fet quan es va construir la ronda Litoral i que sí que s'ha solucionat al Prat amb la pota sud. A Sant Boi, en canvi, la connexió s'ha fet a través d'una rotonda urbana que, a més, comunica amb la C-245, la carretera que passa pel nucli urbà. Els que vénen de l'A-2 i entren a la rotonda per agafar la C-32, que és, a més, l'opció que aconsellen els navegadors per estalviar temps, ho fan directament, ja que no es trobem amb cap senyal de cediu el pas. En canvi, els que vénen de la C-245 sí que han de cedir el pas als vehicles que estan dins de la rotonda. I aquí es generen les cues quilomètriques. “A les hores punta es triga 20 minuts per recórrer un quilòmetre”, assenyala Tamayo. “Segons el RACC aquesta és una de les rotondes més difícils de Catalunya, cosa que es tradueix en sinistralitat i cues”, assenyala el regidor de Territori. L'accés a la C-32, a més, està fet només en direcció a Castelldefels, no pas en direcció al Prat.

Els conductors de Sant Boi busquen alternatives per evitar aquest punt negre a costa de fer més quilòmetres. Per exemple, surten pel carrer Maria Girona i entren a Cornellà. Però si trien aquesta opció, a certes hores es troben amb l'afluència del trànsit provinent de la BV-2002, la carretera que enllaça amb Santa Coloma de Cervelló i Sant Vicenç dels Horts, i l 'accés a les autopistes també es complica.

Reclamació des del 1992

L'Ajuntament de Sant Boi reclama que s'arregli la rotonda de la Parellada des del 1992 i que no es barregi el trànsit ràpid amb el local. Segons Jaume Bosch, que ha estat alcalde els últims set anys, “el tros que faltava de connexió de l'A-2 amb la C-32 és una rotonda terrorífica que va quedar penjada fa vint anys”. El projecte per modificar aquest enllaç va començar “fa quatre o cinc anys, però l'any passat va quedar aturat per manca de pressupost”, va explicar Bosch.

El consistori confia que la rotonda deixi de ser un malson el 2016, com li va prometre a l'alcalde el Ministeri de Foment. L'obra està pressupostada en 70 milions d'euros, dels quals se n'han invertit 40. S'ha fet una nova sortida de la C-32 a Sant Boi, a l'altura del centre comercial Alcampo. Ara s'hauria de fer una nova rotonda que posi fi al col·lapse de la Parellada, i ja s'han començat a construir els talussos que han de suportar la nova estructura. El projecte preveu la construcció d'una “rotonda a doble nivell, un dels quals elevat, en què no es barrejaria el trànsit urbà amb el trànsit d'autopista”, assenyala Tamayo. A més, facilitaria la connexió a les autopistes des de la carretera BV-2002. Però aquí l'Ajuntament va al·legar que aquesta carretera, que pertany a la Generalitat, hauria de tenir quatre carrils en comptes de dos. La Generalitat va aprovar el desdoblament d'aquesta carretera, però encara no hi ha data per abordar les obres.

Tampoc no té data l'Ajuntament per a la represa de la rotonda. “Estem pendents que el Ministeri de Foment ens passi la nova programació. Esperem tenir-la l'any vinent”, diu el regidor. Si finalment es fa l'accés a doble nivell, “els conductors podran accedir a l'autopista sense fer cues perquè no hauran d'esperar que passin els que estan dins de la rotonda”. Hi haurà un accés directe en forma de carril d'incorporació que hauria de suposar la fi d'anys de molèsties.

A pams
L'Ajuntament planteja la necessitat de fer els canvis viaris a pams, per evitar el col·lapse que representaria tallar el trànsit a les vies d'entrada i sortida del municipi. En primer lloc, s'haurien d'acabar els accessos a la zona comercial de l'Alcampo. Després s'hauria de fer la rotonda a doble nivell, i un cop estigués acabada seria el moment d'abordar la connexió de la BV-2002 amb l'autopista.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Pedagogia per a un busseig més sostenible al litoral

L’ESTARTIT

La CUP insta ERC a buidar i restaurar Vacamorta

cruïlles

Denuncien una altra tala d’arbres a la Fosca

PALAMÓS
El Temps
Servei Meteorològic de Catalunya

Cel serè o poc ennuvolat fins a mig dia

Barcelona

Normalitzada la circulació de trens entre Gavà i el Prat de Llobregat

Barcelona

La petjada humana en el medi

girona

Primer pas en ferm per construir habitatges de protecció oficial a Girona

Girona

Salut reobre el CAP de Salt que va quedar inundat

Salt

Ilsa comença les proves del seu primer TAV

barcelona