Un estudi encarregat per la Diputació recomana escurçar la variant de Llambilles
Determina que així se'n reduiria força l'impacte ambiental
L'estudi proposa que la variant no arribi a travessar la riera del Corb i que es mantingui sempre entre el curs fluvial i la zona residencial, més cap al sud d'on la preveu el projecte del govern. Si el traçat actual ressegueix bona part del recorregut de les rieres, l'estudi recomana allunyar-se'n. Aquesta nova proposta es justifica perquè s'ha de garantir la connectivitat ecològica, ja que es considera que l'espai per on passarà la variant té una importància «estratègica» com a connector ecològic entre les Gavarres, les planes de l'Onyar i el volcà de la Crosa. Els redactors d'aquest informe ambiental creuen que la variant interceptaria aquest connector, cosa que afectaria un espai que consideren que és dels pocs que es manté en bones condicions entre Quart i Cassà de la Selva.
A més del nou traçat, l'informe analitza la necessitat de millorar les mesures de permeabilitat de la infraestructura, per garantir el pas de fauna entre els dos costats de la carretera i no interrompre el connector ecològic. Per exemple, es recomana que s'hi facin quatre petits viaductes i tres passos inferiors de fauna.
Hàbitats protegits
L'informe destaca que un 31% de la superfície del traçat de la variant afecta hàbitats d'interès comunitari, sobretot associats a boscos de pi pinyer, alzines i roures, situats al costat del curs fluvial de la riera de Bugantó, així com els boscos de la riera del Corb. De fet, els cursos fluvials són hàbitats especialment protegits, justament per la funció que fan com a connectors biològics faunístics. És per això que es proposa construir viaductes en aquests punts, per no afectar-los.
El nou traçat també faria que la carretera s'aproximi al veïnat de l'Estació. Per aquest motiu l'estudi demana que s'hi facin pantalles acústiques que en redueixin l'impacte sonor. També considera que així es reduiria el risc d'incendis i d'inundabilitat.
La rotonda, abans de l'estiu vinent
Abans que es construeixi la variant, la Generalitat farà una nova rotonda a la C-65 per intentar minimitzar els efectes del semàfor i reduir les cues. El giratori es construirà venint de Cassà, abans del polígon industrial de Llambilles, i –com a obres complementàries– hi haurà també la urbanització de diversos carrers paral·lels a la carretera, que hauran d'assumir més trànsit un cop la rotonda entri en servei. L'obra permetrà reduir de tres a dues les posicions del semàfor, amb la qual cosa serà més curt el temps d'espera. Els girs a l'esquerra que fins ara es feien al semàfor no es podran fer i els vehicles hauran d'anar a buscar les rotondes. L'obra és ja pendent de licitació i el conseller de Política Territorial i Obres Públiques, Joaquim Nadal, va expressar en una entrevista a aquest diari que la voluntat és que estigui abans de l'estiu de l'any que ve, si pot ser fins i tot abans de Setmana Santa. Pel conseller, el semàfor ha servit per millorar la seguretat dels veïns de Llambilles, i la rotonda ha estat una solució provisional mentre no es feia la variant.