Pitjor estiu a l'aeroport de Girona, per sota dels 2 milions de viatgers
És el primer cop que no s'arriba a aquesta xifra des que hi ha Ryanair
D'abril a octubre hi ha hagut 425.000 passatgers menys que al 2013 i la meitat que a la millor època
Ryanair centra la caiguda
L'aeroport Girona-Costa Brava ha tancat la temporada d'estiu amb un total de viatgers per sota dels dos milions de persones per primer cop des que Ryanair hi va establir base el 2004. De fet, s'ha quedat bastant lluny d'aquesta xifra, ja que en global entre abril i octubre –els mesos de la temporada d'estiu– s'han superat per poc els 1.850.000 passatgers, cosa que significa que s'han perdut 425.000 viatgers respecte a l'estiu de l'any passat. Respecte a la millor època de l'aeroport gironí (els anys 2008 i 2009), aquest estiu han passat per les instal·lacions de Vilobí la meitat de persones que ho feien llavors. AENA va fer públiques ahir les dades d'octubre, en què l'aeroport de Girona va tenir 221.262 passatgers, un 22,1% menys que al 2013. Es tracta del major descens de tots els mesos d'aquest estiu, en què fins ara s'havia caigut entre un 16,6% i un 20,2%. Amb les dades d'octubre, el total de la temporada d'estiu s'ha quedat en exactament 1.854.410 viatgers, un 18,7% menys que l'estiu de any passat.
Cal destacar que el descens de vols ha estat bastant superior al dels viatgers, ja que en aquests set mesos s'han fet un 24,3% menys d'operacions d'enlairament i aterratge que al 2013. La forta caiguda de vols, doncs, ha fet que els avions vagin un 7,5% més plens: l'ocupació mitjana s'ha situat en 115,2 viatgers per vol, quan l'estiu del 2013 era de 107,2.
Segona major caiguda
La caiguda del nombre de viatgers d'aquest estiu a l'aeroport de Girona és la segona més alta dels últims anys, només darrere de la del 2011, quan Ryanair va fer una dràstica retallada de rutes per pressionar per obtenir ajuts de les institucions. Arribats a un acord, l'estiu del 2012 les xifres van millorar una mica –no així en el conjunt de l'any, que van continuar baixant– per tornar a baixar una mica l'any passat i caure més fort aquest. En global, des de la millor època de l'aeroport, que van ser els anys 2008 i 2009, l'aeroport de Girona ha perdut aproximadament un 50% de viatgers.
Per companyies, Ryanair és clarament la que més acapara la caiguda. L'aerolínia irlandesa ha operat aquest estiu unes 4.000 operacions menys a Girona que l'any passat –de les 14.612 de l'estiu del 2013 a 10.677 aquest, un 26,9% menys– i això ha fet que transportés uns 400.000 viatgers menys –dels 2.034.439 del 2013 a 1.617.355 aquest, un 20,5% menys–. Quatre rutes han superat els 70.000 viatgers: Düsseldorf/Weeze (79.206), Pisa (78.281), Brussel·les/Charleroi (74.648) i Bristol (72.941). Després se situen les dues rutes a Londres, que són les úniques que també superen els 60.000: Stansted en té 68.093 i Luton, 61.128.
També Wizz Air ha baixat molt en la seva ruta a Kíev a causa de la situació a Ucraïna –un 35% menys tant de viatgers (fins a 18.278) com de vols– però ha tingut un 4,5% més de passatgers a Bucarest (10.709), ruta en què ha augmentat un 8,8% el nombre d'operacions.
Augment a Transavia
Al costat positiu, destaca Transavia, que ha tingut aquest estiu 108.766 viatgers a Girona, un 6% més que l'any passat. La companyia, que ofereix rutes a Amsterdam i Rotterdam, ha augmentat un 2,4% el nombre de vols. Cal destacar que la seva ruta a Amsterdam, amb més de 83.000 viatgers, ha estat la ruta amb més passatgers aquest estiu, per davant de les de Ryanair.
Pel que fa a les companyies que volen a Brussel·les, Jet Air s'ha mantingut en xifres similars al 2013 –amb poc més de 11.000 passatgers i unes 120 operacions– i Thomas Cook ha optat per la retallada: ha ofert un terç menys de vols –ha passat de 92 a només 66– i això li ha suposat perdre uns 1.800 viatgers i quedar-se amb només uns 7.350 (un 20% menys).
L'estiu que ve serà encara pitjor
Lurdes artigasSi a les pèssimes xifres d'aquest estiu hi sumes el panorama futur immediat el resultat és desolador. Després del pitjor estiu acaba de començar el pitjor hivern –amb només 16 rutes, un 20% menys que un any enrere– i tot apunta que després tornarà a venir un nou pitjor estiu. Ryanair preveu a dia d'avui oferir, l'estiu del 2015, només 32 rutes per tota la temporada i 5 més per a un o dos mesos, lluny de les 49 d'aquest any, i encara més de les 65 de l'any passat. La programació encara no està tancada del tot, però els vols ja estan a la venda al web de la companyia i, per tant, si no fos que hi hagués un canvi destacat –un acord in extremis amb el govern o alguna cosa així– és de suposar que com a molt es podrien introduir un parell o tres de rutes més.
Ryanair va deixar clar el març passat que si el govern no retirava una taxa ambiental que vol implantar a l'aeroport del Prat –i que la companyia creu que la perjudica a ella especialment– qui en pagaria les conseqüències seria l'aeroport de Girona. I ho està complint. Va retallar dràsticament la programació d'aquest hivern –retirant vols com les rutes a París i Londres– i si la Generalitat no cau en el seu xantatge –que sembla que no– farà el mateix l'estiu que ve. Des de la Generalitat ja han dit que no pensen “incentivar” Ryanair a mantenir rutes “no rendibles”.