Més de 1.900 viatgers al dia fan servir rodalies de Girona
La nova línia amb el Maresme es va estrenar el març passat i ha tingut una evolució bàsicament ascendent
En el seu millor mes, el setembre, va arribar a més de 2.300 passatgers diaris
La nova línia de Rodalies de Girona, la RG1, va tenir el 2014 una mitjana de 1.905 viatgers diaris, gràcies a l'augment de passatgers que hi va haver en els últims mesos de l'any, sobretot al setembre.
El tan reivindicat servei ferroviari de rodalies de Girona es va estrenar el 24 de març de l'any passat i va suposar dues millores importants: d'una banda, va tornar a unir la línia de Girona i Figueres amb Blanes i Maresme després de vint anys i, de l'altra, va permetre augmentar molt les freqüències del corredor gironí. En les estacions petites –on no paren els trens de mitjana distància–, va suposar duplicar l'oferta i passar de tenir un tren cada dues hores a un cada hora. En el seu primer mes, va tenir una mitjana de més de 1.700 viatgers al dia, segons va informar a mitjans d'abril el govern, que va precisar que, més de la meitat (53%), corresponien a usuaris amb origen o destinació a algunes de els estacions de la costa del Maresme i a Blanes.
Aquestes xifres inicials van anar augmentant i van tenir una primera punta destacada el mes de maig, quan es va acostar als 2.050 viatgers diaris de mitjana. Al juny, es van tornar a les xifres de l'abril, però al juliol ja es va enfilar fins als 1.900 passatgers, xifra de què ja no va tornar a baixar cap mes. El millor mes va ser el setembre, amb un màxim de 2.300 viatgers al dia.
En global, la RG1 va tenir una mitjana d'uns 1.800 passatgers diaris els primers cinc mesos –de març a juliol– i de poc més de 2.000 els segons cinc mesos –d'agost a desembre–. Per això, la mitjana s'ha situat en 1.905. La tendència ha estat clarament de creixement, ja que els últims quatre mesos de l'any, en tres es va superar aquesta mitjana i en l'altre es va igualar.
L'últim mes de l'any, el desembre, hi va haver 1.935 viatgers de mitjana al dia. Rodalies consta de 16 trens diaris i, per tant, l'ocupació mitjana dels trens va ser d'uns 121 viatgers. Pel que fa al còmput global del mes, s'ha passat dels 32.000 usuaris mensuals que va anunciar el govern als inicis a gairebé 41.000 al desembre.
Portbou i festius
Cal destacar que, tres mesos després de la seva estrena, la nova línia va ja ampliar-se: a partir del 20 de juny, va allargar la meitat dels trens fins a Portbou –inicialment, només arribaven a Figueres– i va estrenar algunes freqüències els caps de setmana, que només van estar operatives fins a mitjans de setembre. A partir del 15 de setembre –quan va entrar en funcionament la integració tarifària de la línia amb l'ATM de Girona–, van tornar a circular només els 8 trens diaris per sentit dels dies laborables inicials, la meitat dels quals, això sí, van continuar arribant a Portbou.
El conseller de Territori, Santi Vila, va fer, recentment, una valoració molt positiva del funcionament de Rodalies de Girona i va apuntar la possibilitat de tornar a recuperar els trens al cap de setmana l'estiu que ve.
A més, l'entrada en vigor dels nous horaris, aquest 2 de febrer, va suposar la posada en funcionament d'un nou tren a primera hora –les 7 del matí– per anar a Portbou des de Figueres.