Es confirma la fallida econòmica del tram transfronterer del TAV
Avui s'acaba el termini que tenia la concessionària, TP Ferro, per renegociar un deute d'uns 400 milions d'euros i ha presentat concurs voluntari de creditors
Quatre mesos després de que TP Ferro va presentar preconcurs de creditors, avui dissabte s'acabava el termini del que disposava aquest consorci per renegociar un deute d'entre 360 i 400 milions –TP Ferro apel·la a la confidencialitat del conveni i s'ha negat sempre a donar la xifra exacta del dèficit acumulat–. TP Ferro ha confirmat amb un comunicat que ahir havia presentat concurs voluntari de creditors al jutjat mercantil de Girona. Les negociacions d'aquests últims mesos (entre els constructors, els bancs i les administracions francesa i espanyola) no han fructificat.
La fallida econòmica del consorci francoespanyol que va construir el túnel ferroviari de l'Albera i el tram transfronterer del TAV, no impedirà que hi continuïn circulant els pocs combois del TAV que ara hi passen, però traslladarà el deute a les finances publiques dels estats, que al final queden com els últims avaladors del muntatge. TP Ferro, constituïda a parts iguals per les constructores Eiffage (francesa) i l'espanyola ACS (de Florentino Pérez), va realitzar l'obra per un cost de 950 milions, que es van finançar entre aportacions dels dos estats i un préstec que va contractar TP Ferro.
El conveni preveia que els constructors recuperarien la inversió amb un peatge, que pagaria cada tren del TAV que passés pel túnel de l'Albera i que permetria a TP Ferro retornar el deute contractat amb els bancs. Les previsions no s'han complert, no han circulat el nombre de trens previstos i TP Ferro no pot fer front al deute, però qui n'haurà d'assumir les conseqüències, serà, una vegada més, el contribuent.