Infraestructures

Balanç comercial agredolç d'un any de variant de Girona

efectes A la majoria d'establiments els ha baixat la feina i alguns tenen por de veure's abocats al tancament camions En general s'admet que treure'ls de l'N-II millora la seguretat

Els uns celebren i els altres lamenten que els camions ja no passin per l'N-II

Un any després de l'obertura del tram entre Vilademuls i Fornells de la Selva per l'AP-7 com a nova variant de Girona –l'1 de juliol del 2014–, els establiments comercials que hi ha a l'N-II ens en fan balanços diferents. A l'efecte de l'entrada en servei del tram gratuït de l'autopista, s'hi afegeixen les restriccions per al pas de camions per l'N-II. Aquesta segona circumstància ve de més lluny. En concret del 19 d'abril del 2013, i ha estat la principal incidència per als comerciants, segons remarquen els propietaris, tant pels que en fan una valoració positiva com els que la fan negativa.

Entre aquests segons hi trobem els responsables de l'hotel, bar i restaurant Medinyà. Consideren que les restriccions als camions i el tram gratuït per l'AP-7 els han causat un perjudici important, ja que han notat una baixada “molt gran” de la circulació de vehicles. No han posat en risc de continuïtat el negoci, asseguren, però admeten que sí que els han tret molts clients. Hi afegeixen que la configuració de la rotonda de Vilademuls els ha fet “molt mal, perquè no dóna opció”, ja que prioritza de manera clara que els vehicles entrin a l'autopista. Aquest fet ha provocat que passin molts menys turistes per davant del seu establiment, i que el que hi arriba sigui perquè hi vol anar de manera expressa. Mantenen molta clientela, però de la zona. Tant treballadors, entre setmana, com famílies, els caps de setmana. Les afectacions són tant al restaurant com a l'hotel.

Just al davant, a l'altra banda de l'N-II, hi ha l'Snack Medinyà. Tenen la impressió que s'ha revifat el trànsit de cotxes, tot i la disminució del de camions. Tot i això han notat una baixada en la feina, i asseguren que serveixen gairebé la meitat dels dinars que servien abans d'aquestes reestructuracions del trànsit i la mobilitat. Des de l'apreciació dels mateixos responsables de l'establiment, el negoci “va fent”.

D'altres celebren obertament la restricció de camions. És el cas del taller Narcís, situat al punt quilomètric 729,5, entre el nucli de Medinyà i la rotonda de Vilademuls. Asseguren que la seva clientela principal no han estat mai els vehicles de pas, sinó els dels pobles de l'entorn. En aquest sentit, hi afegeixen que el fet que hi passin
menys camions ha millorat la seguretat en aquest tram de l'N-II i facilita l'accés dels conductors que s'aturen al taller a la carretera, pel fet d'haver-hi un trànsit més fluid.

Ca la Sausa

Un dels negocis més perjudicats per la construcció de la rotonda de Vilademuls, que és l'accés pel nord al tram gratuït de l'AP-7, és el restaurant Ca la Sausa. Un dels copropietaris d'aquest establiment amb 52 anys d'història, Marc Serret, és dels que ja els ha anat bé que hi passin menys camions, perquè s'estalvien soroll. Les bones notícies, però, s'acaben aquí, perquè els perjudicis, diu, han estat múltiples des que van començar les obres. Van començar amb els canvis constants del projecte constructiu, sovint la falta d'interlocutors, i les aturades durant mesos en les obres.

Però el pitjor ha estat i és, diu Serret, la mala senyalització, i la impossibilitat de millorar-la. És cert que l'accés a l'establiment és confós. Abans era a peu de carretera, i ara cal buscar-lo, i tenir sort de trobar-lo, si no es coneix. Els únics identificatius que hi ha són petits pictogrames a la sortida de l'autopista i un altre a la rotonda. El de la rotonda és petit, i sense nom que identifiqui l'establiment. Cal afegir-hi que no els permeten posar-hi rètols més aclaridors. “Diuen que és una autovia i no s'hi pot posar res més que el que hi ha, i així perdem clients a punta pala”, assegura Serret. També hi ha pictogrames d'hotel i restaurant a la sortida de l'AP-7, però estan amb un de la gasolinera que hi ha a la carretera de Medinyà, i amb l'horari de la gasolinera: “La gent es pensa que és el nostre horari, i que estem al costat de la gasolinera. Quan arriben a la rotonda indica Medinyà, Girona i gasolinera i van cap allà. Un desastre absolut.”

Hi afegeix que hi ha clients que ja els coneixen d'abans que es mostren molt molestos perquè amb la senyalització actual acaben fent voltes i perdent temps: “Entre altres coses perquè els GPS no solen acceptar els números romans arcaics que encara llueixen moltes de les carreteres estatals, com ara l'N-II.” Els perjudicis són tan grans que el copropietari de l'establiment afirma que si l'hivern vinent va com l'anterior es poden veure abocats al tancament.

LES DATES

01.07.14
Es va obrir
el tram gratuït de l'AP-7 entre Vilademuls i Fornells de la Selva, que fa de variant oest per Girona.
19.04.13
Es va fer efectiva
la prohi-bició que els camions de pas passessin pel tram gironí de la carretera N-II.

Per Medinyà, hi passen al dia mil cinc-cents vehicles menys

J. Nadal

La quantitat de vehicles que passen per l'N-II al punt d'anàlisi que Foment té a Medinyà ha baixat en mil cinc-cents vehicles diaris, si comparem les mitjanes diàries del gener al juliol del 2014 –data en què es va obrir el tram gratuït de l'AP-7– i del juliol al desembre. Aquesta disminució, bona part de la qual correspon a la densitat inferior de cotxes i motos, va ser gairebé d'un 9%. En concret, la primera meitat de l'any passaven per Medinyà 15.396 vehicles lleugers cada dia. La segona meitat de l'any van ser 14.033. Si fem els mateixos càlculs respecte a l'any anterior, el 2013, els dos semestres mostren una estabilitat en el pas de vehicles lleugers.

Cada dia, menys camions

No passa el mateix amb els vehicles pesats –camions i busos. L'explicació és que l'obligació als camions de passar per l'autopista i no per l'N-II va ser efectiva a partir del 19 d'abril del 2013. Aquell any, del gener a l'abril, passaven cada dia 5.679 vehicles pesats per l'estació de control de Medinyà. De l'abril a final d'any, la mitjana diària va baixar més d'un 50% i es va situar en 2.620 vehicles pesats al dia –poden continuar circulant per la via els vehicles pesats que es dirigeixen a algun punt situat al sector. Aquesta xifra va disminuir encara més el 2014 i es va situar en 1.002 de mitjana, els que van circular diàriament per Medinyà, en un sentit o altre.

L'obertura de tot el tram de circumval·lació de Girona per l'autopista a mitjan 2014 no s'ha notat significativament en els vehicles pesats. La variació entre els dos semestres és d'aproximadament un centenar de vehicles (de 1.098 el primer semestre a 907 el segon). Aquesta diferència correspon a la mitjana de busos que passen cada dia per Medinyà segons les dades extrapolades que facilita el Ministeri de Foment dels anys 2012 i 2013. Aquestes xifres indiquen, per tant, que un cop els busos han disposat del tram gratuït d'AP-7 han optat per aprofitar-lo, si no entrava en contradicció amb els seus itineraris.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el darrer article gratuït dels 5 d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia