Flaçà espera tenir el 2016 la solució final per al pas a nivell
L'alcalde, Jesús Font, desitja que el mig milió d'euros que l'Estat inclou en el pressupost palesi el compromís per resoldre una reivindicació històrica
El poble conviu amb una ferida ferroviària
Flaçà continua partit per la meitat pel pas a nivell, però el mig milió d'euros que el govern de l'Estat espanyol inclou en el pressupost del 2016 fa concebre l'esperança al municipi que sigui el tràmit definitiu cap a la solució que permeti eliminar el pas del tren pel bell mig del poble.
Així ho explica l'alcalde de Flaçà, Jesús Font, que admet que des del municipi tenen constància que “hi ha moviments i interès per eliminar-lo”: “Esperem que ara vagi de veritat.” Fa molts anys que els veïns i l'Ajuntament de Flaçà reclamen que es resolgui una anomalia impròpia del segle XXI que a la pràctica parteix el poble en dos.
Tot i el desig i l'esperança que ara vagi de veritat i es tiri endavant el projecte per fer subterrani el pas a nivell, Font també reconeix que “amb mig milió no es farà gaire més que el projecte executiu”, perquè el consistori té constància que l'últim projecte que havien posat sobre la taula des de Madrid quantificava en 6,6 milions d'euros la intervenció per fer desaparèixer el pas a nivell. L'anunci aquesta setmana per part del PP d'aquesta quantitat important ha comportat que el consistori s'hagi mogut per intentar conèixer els detalls “per saber de quin projecte es tracta i amb quins calendaris treballen, però és un mal mes, haurem d'esperar al setembre”, explica Font. Es tracta d'un projecte complex i de solució molt complicada, perquè la via es troba just partint el poble per la meitat, i en aquell punt va en corba peraltada, fet que genera desnivell, però el municipi entén també que fa massa anys que en demana la supressió perquè finalment es posi fil a l'agulla al projecte i que s'avanci per fer-lo desaparèixer. La petició fonamental que es fa des de Flaçà és que, sigui quina sigui la solució que es proposi, permeti posar fi a una infraestructura que parteix el municipi en dos.
Precedent a Sant Jordi
A la comarca del Gironès, un cas històric va ser durant molts anys també el pas a nivell de Sant Jordi Desvalls. En aquest cas, la inauguració de la variant al municipi l'any 2006 va resoldre la problemàtica per permetre arribar a qualsevol punt del poble sense que això comportés travesar una via de tren. Un altre cas per resoldre encara a les comarques gironines és el de Figueres, on també reclamen des de fa anys una solució que alliberi la capital del l'Alt Empordà de la ferida del traçat ferroviari.
LA XIFRA
Obres a l'estació del convencional
Les obres de millora de l'estació del tren convencional a Flaçà ja estan molt avançades. Adif va fer l'adjudicació a principi d'any per un valor de 725.000 euros amb l'objectiu de millorar les andanes i els serveis que s'hi troben els viatgers.
Així, els treballs a les andanes de l'estació han consistit a allargar-les fins a assolir els 200 metres. Actualment, bona part de l'andana està ocupada per unes tanques que delimiten els treballs de reposició de part del paviment, per bé que els passatgers tenen espai per arribar fins als combois. L'obra també permetrà crear noves marquesines d'espera de trens i elevar l'andana per facilitar l'accés al tren.