Infraestructures

Massiva commemoració del centenari del pont penjant d'Amposta

Milers d'ampostins i de veïns de l'Aldea van celebrar ahir els cent anys de l'inici de les obres del pont penjant, una infraestructura símbol del Montsià

Més de 3.500 persones van assistir dissabte a l'acte commemoratiu del centenari del pont penjant d'Amposta. Tot i l'amenaça de pluja, els ampostins van celebrar aquest fet històric en forma d'homenatge a tots els que ho van fer possible.

També va ser un acte de germanor amb l'Aldea, ja que una part del pont descansa sobre el seu terme municipal. “L'Amposta i l'Aldea que coneixem no estarien així, en l'aspecte econòmic, sense la construcció d'aquesta infraestructura”, va destacar l'alcalde d'Amposta, Adam Tomàs.

El pont penjant és el símbol de la ciutat d'Amposta. L'anunci de la construcció de la infraestructura es va fer l'any 1908, quan l'alcalde de l'època, Joan Palau, va anunciar a la població la concessió del Ministeri de Foment que permetia tirar endavant el projecte. Després de diversos anys de tràmits i de perforacions a la riba esquerra, les obres es van iniciar per les festes d'agost del 1915, data en la qual es va col·locar la primera pedra. Els treballs van tenir un cost de 875.175 pessetes i es van prolongar durant sis anys.

La inauguració del pont va correspondre a Primo de Rivera, l'any 1921, després d'haver sotmès la infraestructura a les corresponents proves de resistència. En concret, els tècnics de l'època hi van fer passar 44 carros amb un pes d'aproximadament 66 tones. Des de llavors, l'emblemàtic pont ha estat testimoni de la història recent de la localitat i de tot l'Estat.

L'episodi més greu es va viure el març del 1938 quan, enmig de la batalla de l'Ebre, durant la Guerra Civil espanyola, el pont va ser enfonsat a causa d'un intens bombardeig. Amb el pont destruït, els republicans van instal·lar un pont de barques davant la plaça de l'Aube per comunicar-se amb la resta de la zona i facilitar l'evacuació de l'exèrcit. La infraestructura va romandre inutilitzada fins ben acabada la guerra, quan el govern del dictador Franco va promoure la reconstrucció del pont. Finalment, l'any 1941, el ministre d'Obres Públiques va inaugurar la infraestructura renovada.

Des de llavors, el pont penjant s'ha convertit en un dels majors atractius de la localitat, a més de ser la porta d'entrada a la ciutat des de la veïna localitat de l'Aldea. No va ser fins al 1941 quan el ministre d'Obres Públiques va inaugurar, després de la reconstrucció, el pont penjant. Sens dubte, i tal com es va poder veure durant la jornada commemorativa d'ahir, el pont és l'obra arquitectònica més destacable del patrimoni de la localitat. I així ho van reconèixer també les desenes de veïns i turistes que es van abocar en la celebració del centenari de la col·locació de la primera pedra.

LA FRASE

Aquest és un acte de reconeixement a tota aquella gent que va participar en la construcció del pont
Adam Tomàs
ALCALDE D'AMPOSTA

LA DATA

1941
L'estructura actual del pont és producte de la reconstrucció del 1941, després de la Guerra Civil espanyola.

LA XIFRA

874.175
El cost del projecte va ascendir a 874.175 euros, que van ser finançats per diverses administracions.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Els nostres subscriptors llegeixen sense anuncis.

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia