L'eix transversal va batre el rècord de trànsit el 2015
La C-25 va tenir, tres anys després de ser desdoblada, el registre més alt
De Vic a Caldes hi ha 13.815 vehicles al dia, un 9,4% més que el 2014 i un 40% més que el 2011
Rècord absolut de trànsit a l'eix transversal el 2015. La C-25, i especialment el tram gironí entre Vic i Caldes de Malavella, va continuar l'any passat l'evolució ascendent del trànsit que es va iniciar el 2013 amb l'estrena de la carretera desdoblada i va aconseguir obtenir el millor registre anual del seus divuit anys d'història. Concretament, el 2015 van passar per l'eix transversal entre Vic i Caldes –un tram de 57,4 quilòmetres de llargada– una mitjana de 13.815 vehicles diaris, una xifra que suposa un augment d'un 9,4% i 1.186 vehicles al dia respecte de l'any anterior (12.629). Si ho comparem amb les dades del 2011 (9.860), en plenes obres, l'augment ja és d'un 40%. El millor registre anual fins ara del tram gironí de la carretera C-25 –inaugurada el desembre del 1997– era de 13.666 vehicles al dia, obtingut el 2006, l'any just abans de l'inici de la crisi.
Tres anys de creixement
El 4 de gener del 2013 –després de gairebé dos anys i mig d'obres– es va inaugurar el desdoblament de l'eix i des de llavors l'augment de vehicles ha estat constant. Ja el 2013, el primer any amb l'eix totalment desdoblat, es va recuperar una part del trànsit perdut durant l'època d'obres (es va arribar a 11.278 vehicles diaris al pas de la C-25 per la Selva), però va ser el 2014 que es va aconseguir un auge més fort i tornar a una xifra d'intensitat mitjana de vehicles (12.629 vehicles diaris) similar a les que hi havia abans de les obres i quan tot just començava la crisi. I el 2015 hi ha hagut un altre increment que ha fet superar tots els registres anteriors de la carretera.
Cal tenir en compte que el trànsit havia arribat a caure en el tram gironí en els anys en obres fins a només 9.860 vehicles diaris el 2011, i possiblement més i tot el 2012, any del qual no hi ha dades per trams justament a causa de les obres però en què la dada global de tot l'eix és de només 8.500 vehicles.
Més cotxes que camions
Un any més el creixement de trànsit al pas de la C-25 per la Selva va ser molt més pronunciat entre els vehicles lleugers que entre els pesants. Així, el nombre de cotxes circulant entre Vic i Caldes va augmentar un 10,3% i el de camions, un 5,9%. En nombres absoluts, es van guanyar 1.029 turismes al dia (fins a un total de 10.989) i 157 camions (2.826). Això va tornar a fer disminuir lleugerament el percentatge de pesants sobre el total de vehicles, que van passar a ser un 20,5% (el 2014 eren un 21,1% i el 2013, un 22%). En aquest aspecte, la xifra del tram gironí continua molt per sota del global de tot l'eix, en què un 23,4% del trànsit del 2015 van ser vehicles pesants.
Més trànsit que al global
El creixement del 9,4% del trànsit entre Vic i Caldes és superior a l'augment que hi ha hagut el 2015 a tot l'eix –en els 153 quilòmetres de Cervera a Caldes–, que ha estat d'un 8,6%. En el global de la via, el 2015 també ha estat el millor any de la seva història –el 2014 ja s'havia batut el rècord del 2006 i ara s'ha batut el rècord del 2014–, amb una mitjana de 13.056 vehicles diaris. La xifra global, doncs, és inferior en 759 vehicles a la dada del tram gironí.
La xifra global disminueix per la dada del tram Cervera-Manresa (11.479 vehicles diaris) mentre que al tram Manresa-Vic és on hi ha més trànsit (14.343).
LES XIFRES
Més vehicles durant l'estiu
Mirant les dades per mesos, s'observa que el volum de trànsit entre Vic i Caldes a l'eix es va disparar, un any més, a l'estiu, fins a acostar-se a 17.000 vehicles diaris a l'agost (16.961). De fet, durant els mesos de maig, juny, juliol i agost el tram Vic-Caldes va ser el més transitat de la C-25, per davant del Manresa-Vic. Respecte al 2014, els mesos en què més va créixer el trànsit al tram gironí de l'eix van ser el maig i el novembre (13%), seguits del desembre (11,9%) i el juliol (11,2%). L'augment de trànsit va ser generalitzat durant tot l'any –no hi va haver cap mes amb dada negativa– i el mes en què menys va créixer va ser el setembre, amb un 5,5% d'increment.