infraestructures
Foment dirà abans de 15 dies com es pagarà el cobriment del tren
Ratifica que les obres de l'R2 començaran el 2017, però enviarà una contraproposta a l'opció de carregar una part dels 350 milions a l'addicional tercera de l'Estatut
Una comissió adaptarà el projecte a la normativa vigent
El Ministeri de Foment enviarà abans de quinze dies la seva contraproposta d'esborrany del conveni per fer possible el projecte per fer subterrània la línia R2 a Montcada i Reixac. Aquest és el compromís que la delegació encapçalada per l'alcaldessa del municipi, Laura Campos, va arrencar ahir en la reunió mantinguda a Madrid amb el secretari d'estat d'Infraestructures, Transports i Habitatge, Manuel Niño. En la trobada, que va servir per ratificar la intenció expressada a l'abril per la ministra en funcions, Ana Pastor, de començar els treballs el 2017, també hi van ser presents el secretari general d'Infraestructures i Mobilitat, Ricard Font; el director d'Infraestructures de Mobilitat Terrestre, Xavier Flores, i el gerent adjunt de Mobilitat i Infraestructures de l'Ajuntament de Barcelona, Manuel Valdés.
Això sí, l'esborrany de conveni presentat per la comitiva catalana per complir l'acord del cobriment firmat el 2007, va ser rebut amb recels i la lògica resposta que n'estudiaran el contingut. L'alcaldessa ho va explicar en sortir de la reunió, que va valorar de molt positiva perquè “volen modificar algunes premisses” que suposen concretar les aportacions econòmiques de cada administració i especificar les plusvàlues de l'alliberament del sòl en superfície al final del tram subterrani. Ajuntament i Generalitat estan d'acord que l'obra, pressupostada en 350 milions, se sufragui a compte de la disposició addicional tercera de l'Estatut per a infraestructures, és a dir, a compte “del deute de l'Estat envers el govern català”, va explicar Campos, tot i que inicialment la clàusula no estava prevista per a inversions per fer subterrànies vies del tren.
L'alcaldessa també va avançar que el pas següent serà crear una comissió de treball i seguiment tècnic per actualitzar el projecte del 2011, ja que s'ha d'adaptar a la normativa vigent. Així, sembla que queda definitivament descartada l'opció de fer subterranis només els dos passos a nivell de la línia de Portbou al municipi. Campos va recordar que hi ha hagut 166 víctimes per atropellament i que el projecte disposa de l'aval del Congrés dels Diputats, amb l'aprovació de dues proposicions no de llei. També va agrair el suport rebut per administracions en la reivindicació, que es remunta al 1989.