El coneixement i la creació superen els Pirineus
La universitat i el món de les arts s'apunten al fenomen transfronterer
A Transversalis també hi estan implicades les universitats de Lleida, Saragossa, Perpinyà, Andorra, Tolosa II i Tolosa III. El pressupost global és de 2,7 milions. La intenció és formar-hi un mínim de 250 estudiants amb uns cursets específics i seminaris, que es completaran amb 300 hores de pràctiques, preferentment en empreses de la zona transfronterera. Els promotors s'han marcat l'objectiu d'inserir al món laboral com a mínim 150 estudiants, els quals seran un mitjà per introduir en el teixit empresarial les innovacions sorgides de la recerca que es fa a les universitats.
Un altre front obert en aquesta línia per la UdG és el Cultur Pro, un projecte conjunt amb la Universitat de Lleida (UdL), la Universitat de Perpinyà Via Domitia (UPVD) i la Xarxa Vives d'Universitats, amb la col·laboració de la Universitat d'Andorra, consistent en l'ensenyament del català i el francès als dos costats dels Pirineus, a base de cursos semipresencials i altres activitats docents adreçades a estudiants i professionals. L'objectiu és afavorir la circulació de professionals per les comarques de tots dos costats de la frontera i configurar una oferta de formació que depassi els límits estatals.
Maçart i «teatre bicèfal»
R. EA Maçanet de Cabrenys ja fa molt de temps que tenen fixats uns lligams estables amb els veïns del nord, a través d'un festival artístic. És el Maçart, una mostra estiuenca de diverses disciplines amb participació de creatius d'arreu de Catalunya. La voluntat transfronterera de Maçart es vol reforçar amb vista a les pròximes edicions, han anunciat els seus responsables.
En canvi, les relacions en les arts escèniques són un món per explorar, però es farà amb molts de recursos. El Canal de Salt / Girona i el Teatre de Perpinyà s'han aliat per engegar l'Escena Catalana Transfronterera, un projecte per produir espectacles i elaborar programacions conjuntes que, de partida, compta amb una important injecció econòmica de la UE (8,3 milions d'euros) i el compromís de les administracions. Aquests diners han de servir per condicionar instal·lacions d'assaig i representacions (a l'antiga Coma Cros, seu d'El Canal, i al futur edifici de l'Archipel de Perpinyà); confeccionar una programació que, entre altres objectius, afavoreixi la circulació de companyies i públic; produir espectacles i organitzar residències d'artistes i uns cicles de formació comuna. «El nostre objectiu és que Perpinyà i Salt / Girona es converteixin en la capital escènica bicèfala de l'euroregió del sud d'Europa», va dir el director d'El Canal, Salvador Sunyer, en la presentació del projecte, el març de l'any passat.
Pedagogia comuna a través del Segre
R. EAmb el títol d'El Segre, un riu sense fronteres, s'ha elaborat una maleta pedagògica per als escolars de primària i de secundària de totes les escoles de la Cerdanya, independentment de la banda de la frontera on estiguin. L'objectiu d'aquest conjunt de recursos educatius és instaurar una comunicació entre l'Alta i la Baixa Cerdanya per mitjà del patrimoni cultural i natural vinculat al riu que travessa aquest territori; sensibilitzar els alumnes en el desenvolupament sostenible del seu entorn i en la gestió dels recursos que els correspondran en el futur, i molt especialment crear una identitat comuna a les dues Cerdanyes i reforçar els intercanvis. La idea va sorgir fa 5 anys d'un grup d'educadors de les dues Cerdanyes. En total són vuit maletes, dues per a secundària i sis per a primària i està previst crear una plana web que reculli els treballs i propostes. Els usuaris potencials són uns 4.000 alumnes, de l'Alta Cerdanya (30 escoles amb 1.500 alumnes i 2 instituts amb 760 alumnes) i de la Baixa Cerdanya (12 escoles amb 1.200 alumnes i 2 instituts amb 400 alumnes). El projecte ha estat elaborat per l'equip de treball de l'Associació Segre, formada per tècnics dels serveis educatius de la Cerdanya, l'Acadèmia de Montpeller, el Consell Comarcal de la Cerdanya, la Comunitat de Comunes, Prevenció MAIF i de l'associació francesa Els Infants del Planeta. Li donen suport el Departament d'Educació de la Generalitat de Catalunya, la UdG, el Consell Comarcal de la Cerdanya, la Comunitat de Comunes Pirineu-Cerdanya i el Consell General dels Pirineus Orientals.