Disset municipis tindran un sistema d'aparcament individual per a bicicletes

L'Entitat Metropolitana del Transport proposa que els ciclistes aparquin els vehicles de manera segura per 35 euros anuals

El pre­si­dent de l'EMT, Antoni Poveda, va pre­sen­tar ahir els dos pro­to­ti­pus de l'ano­me­nat Bici­box. Tots dos, cons­truïts amb metall fora­dat per asse­gu­rar una ven­ti­lació cor­recta, tenen una lon­gi­tud de prop de 5 metres. El pri­mer model té una capa­ci­tat per a catorze bici­cle­tes, que s'anco­ren a l'inte­rior en posició ver­ti­cal. El segon per­met guar­dar-hi set vehi­cles en posició horit­zon­tal i està pen­sat per a espais més reduïts, com ara els car­rers estrets. En tots dos casos caldrà una tar­geta magnètica, amb les dades de l'usu­ari, per poder obrir i tan­car la porta de cada com­par­ti­ment, ja que cada bici­cleta es guar­darà de manera indi­vi­dual. Per poder acce­dir als apar­ca­ments caldrà haver pagat una quota de 35 euros anu­als. En prin­cipi no es pre­ve­uen abo­na­ments men­su­als o dia­ris. Per aquest preu es tindrà dret a dei­xar-hi la bici­cleta dotze hores al dia. Si se supera aquest temps, caldrà pagar un suple­ment, que podrà ser de 10 cèntims cada hora. «No volem que l'apar­ca­ment es con­ver­teixi en un tras­ter, sinó que hi hagi rotació», va expli­car Poveda, que hi va afe­gir que el sis­tema serà «anti­vandàlic», tot i que no es des­carta estu­diar asse­gu­ran­ces per cobrir des­per­fec­tes de les bici­cle­tes, sobre­tot dels vehi­cles més cars.

L'EMT ha dis­se­nyat el model, que ara s'haurà de cons­truir, ins­tal·lar i ges­ti­o­nar. Per això l'enti­tat metro­po­li­tana con­vo­carà un con­curs per a la fabri­cació i gestió del sis­tema, que podrien assu­mir dues empre­ses dife­rents. Si es com­plei­xen les pre­vi­si­ons dels pro­mo­tors del Bici­box, els apar­ca­ments podrien estar ins­tal·lats a finals d'any. Segons Poveda, s'ha pac­tat amb els ajun­ta­ments de dis­set muni­ci­pis i amb les enti­tats que pro­mo­uen la bici­cleta la implan­tació del sis­tema, que pre­veu 131 esta­ci­ons per a prop de dos mil vehi­cles. «El pacte d'alcal­des s'ha com­promès a reduir el 20% d'emis­si­ons de CO2 per al 2020, i amb aquest sis­tema pen­sem que hi podem con­tri­buir», va asse­nya­lar Poveda.

La volun­tat és afa­vo­rir el trànsit amb bici­cleta dins dels muni­ci­pis i entre les ciu­tats. Els blocs es col·loca­ran davant de poli­es­por­tius, cen­tres cívics, esco­les i fins i tot a la platja, ja que el seu for­mat per­met tras­lla­dar-los a les zones on hi hagi demanda, com ara la zona cos­ta­nera els mesos d'estiu. Bona part dels apar­ca­ments es col·loca­ran al cos­tat d'esta­ci­ons de tren, metro, autobús i tram­via. «El sis­tema per­metrà que els usu­a­ris facin una reserva prèvia i se'ls guardi una plaça, durant 20 minuts, al cos­tat de l'estació de tren», va posar Poveda com a exem­ple. Aquesta com­ple­men­ta­ri­e­tat amb el trans­port públic ha fet que el Depar­ta­ment de Política Ter­ri­to­rial i Obres Públi­ques s'impli­qui en el finançament. Per posar en marxa 1.500 pla­ces d'apar­ca­ment cal­dran un milió d'euros, men­tre que el man­te­ni­ment d'aquest nom­bre de pla­ces cos­tarà uns 250.000 euros anu­als. El cost se sufra­garà amb les quo­tes dels usu­a­ris i amb sub­ven­ci­ons de diver­ses admi­nis­tra­ci­ons.

Badalona
10 estacions per a 14 bicicletes
140 places
Castelldefels
10 estacions
140 places
Cornellà de Llobregat
11 estacions 154 places
El Prat de Llobregat
10 estacions
140 places
Esplugues
7 estacions
98 places
Gavà
9 estacions
126 places
L'Hospitalet de Llobregat
14 estacions 196 places
Montcada i Reixac
2 estacions
28 places
Montgat
2 estacions
28 places
Sant Adrià de Besòs
2 estacions
28 places
Sant Boi de Llobregat
11 estacions
154 places
Sant Feliu de Llobregat
9 estacions
126 places
Sant Joan Despí
8 estacions
112 places
Sant Just Desvern
8 estacions
112 places
Santa Coloma de Gramenet
6 estacions
84 places
Tiana
2 estacions
28 places
Viladecans
10 estacions
140 places

Dues empreses concursen per l'Àrea Bicing

R.M.B.

Els aparcaments per a bicicletes privades no són incompatibles amb la implantació del servei públic de lloguer de bicicletes als municipis metropolitans, l'Àrea Bicing, que s'està endarrerint respecte de les previsions inicials però que continua endavant. Dilluns es va tancar el termini perquè les empreses interessades a explotar el servei presentessin les seves propostes, i se n'hi han presentat dues: la catalana Pedalant Mous el Món i la unió temporal de les empreses Publi Bike System, amb seu a Montreal, i Marfina Bus, instal·lada a Cerdanyola del Vallès. La canadenca ha entrat a Europa amb la gestió del sistema públic de bicicletes de Londres. Poveda va explicar que les pliques amb les ofertes econòmiques de cada empresa s'obriran d'aquí a vint dies.

Serà llavors quan es coneixeran les condicions tècniques del servei que proposen, i se sabrà si els ancoratges i les bicicletes seran compatibles amb el Bicing de Barcelona. Al concurs no s'hi ha presentat Clear Channel, la companyia que explota el servei barceloní, ni tampoc JC Decaux, que gestiona el de ciutats com ara Sevilla i Lió. Quan es va presentar el Bicing metropolità es va explicar que si les bicicletes de l'àrea metropolitana no eren compatibles amb les de Barcelona s'instal·larien estacions de tots dos sistemes a les zones frontereres per garantir que els usuaris poguessin continuar fent servir les bicicletes en canviar de ciutat.

El sistema d'aparcaments per a bicicletes privades no és, en cap cas, incompatible amb el Bicing, segons Poveda, sinó complementari. Sí que és, però, força més barat, ja que explotar un sistema amb poc més de dues mil bicicletes públiques costa 7,5 milions d'euros a l'any i oferir aparcament per a 3.000 bicicletes privades val mig milió. Per aquest motiu no caldrà recórrer a la publicitat per sufragar el Bicibox, mentre que és la fórmula que s'ha adoptat per finançar el Bicing metropolità.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.