El govern i Renfe negocien crear un servei de rodalies inicial entre Reus i Tarragona

Hi preveuen un augment de freqüències a curt termini, amb traspàs o sense, com a primer pas de la nova xarxa del Camp

El Tramcamp és la gran aposta de futur del govern per millorar la mobilitat a la regió central del Camp –sobretot entre Reus, Tarragona i el centre de la Costa Daurada–, però l'horitzó per posar-lo en marxa –tot just se n'està redactant l'estudi informatiu previ– encara és llunyà. En espera que prengui forma, doncs, i abans de parlar de noves infraestructures –i sense haver de gastar gairebé un euro, un fet que es valora especialment en l'actual temps de crisi–, els responsables polítics volen esprémer al màxim la capacitat de la infraestructura ja existent per començar a posar en pràctica el pla de transport de viatgers de Catalunya aprovat definitivament ara fa mig any.

Trens llançadora

«En les converses que mantenim pel Tramcamp, i per tal d'avançar posicions, hem parlat amb els alcaldes de Reus i Tarragona i amb el departament que hauríem de mirar d'utilitzar millor els actuals traçats ferroviaris», confirma el delegat al Camp, Xavier Sabaté. Un traçat que «ofereix algunes possibilitats, i s'està parlant i s'estudia si són tantes per posar en marxa un servei d'aquesta naturalesa». El mateix conseller Joaquim Nadal, en tot cas, ho va avançar al febrer al Parlament, quan en resposta a una pregunta del diputat reusenc d'ICV Daniel Pi expressava: «És voluntat del govern d'anticipar tant com sigui possible i mentre estigui a les nostres mans la utilització del corredor Reus-Tarragona.» Segons ha pogut saber El Punt, de fet, el govern negocia amb Renfe perquè posi en servei trens llançadora d'alta freqüència entre les estacions de Reus i Tarragona, que podrien tenir parades intermèdies al barri de la Plana, al centre de Vila-seca i fins i tot a la petroquímica. «Amb una inversió mínima es podria posar en marxa, així que es treballa en aquesta línia», constaten les mateixes fonts. Tot i que no han transcendit encara les freqüències exactes que tindria, almenys per començar, es parla de l'objectiu d'arribar el 2012 a tres expedicions cada hora, i fins i tot a sis –una cada deu minuts– a les hores punta.

Una xarxa de rodalies

A partir d'aquest tram embrionari, a mitjà termini es podria allargar el servei fins al Vendrell i Sant Vicenç de Calders, on enllaçaria amb les rodalies que van a Barcelona, amb la qual cosa quedaria completada la línia 2 de la xarxa de rodalies del Camp prevista pel PTVC, que encara podria millorar si tiressin endavant les propostes per construir-hi estacions i abaixadors. Se suposa que ja amb el traspàs del servei a la butxaca, després el govern s'imposaria el 2012 com a límit per crear les altres tres línies que completarien tota una revolució del servei ferroviari a la regió: la línia 1 entre Cambrils, Tarragona i Torredembarra; la 3 entre Tarragona, Reus i la Plana-Picamoixons –des d'aquí es podria allargar fins a Valls amb la construcció d'una connexió relativament senzilla– i la 4 de Tarragona a les Borges del Camp.

«L'estació de Tarragona és dissuasiva»

Malgrat les converses que hi ha obertes, Xavier Sabaté es mostra escèptic sobre l'hipotètic èxit inicial d'un servei de rodalies entre les dues grans ciutats del Camp: «Parteixo de la base que l'estació del tren a Tarragona és dissuasiva per la seva ubicació, ja que expulsa possibles usuaris. Està amputada, i mentre no es posi en un lloc més cèntric, que és el que s'hauria hagut d'estudiar sempre, no ens en sortirem», reflexiona. I continua: «Si fem una mena de tramvia de l'estació de Reus a la de Tarragona, penses: ‘A la gent ja li interessarà, venir a aquesta punta de la ciutat?' Em temo que potser no n'hi ha tanta.» El delegat, que en canvi veu bé l'estació intermodal prevista vora l'aeroport, fins i tot troba més ben situada l'estació del TAV: «Els ciutadans de molts barris perifèrics arriben abans a la Secuita que a l'estació de la Part Baixa», recorda.

Els alcaldes ho veuen fonamental per al Camp

Els alcaldes de Tarragona i Reus coincidien dijous, durant un debat radiofònic a Catalunya Informació, a atorgar la màxima importància a la xarxa de rodalies que s'està a punt de crear. «Tenim a les nostres mans poder fer unes rodalies potents per tenir el Camp perfectament connectat, per reforçar l'àmbit metropolità i connectar-nos amb les de Barcelona», exposava Ballesteros, que en aquest sentit també veu clau «resoldre el tema del Tramcamp». En termes molt semblants parlava Lluís Miquel Pérez, que veu en el tramvia el futur «cordó umbilical» del Camp. «Tant Reus com Tarragona multiplicaran la seva accessibilitat amb les rodalies, tot plegat relligat pel Tramcamp», apuntava, abans de reflexionar que les noves rodalies «també han de posar fi al complex del Baix Penedès» sobre la seva pertinença territorial. Ambdós, en tot cas, coincideixen que han d'actuar conjuntament.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Pedagogia per a un busseig més sostenible al litoral

L’ESTARTIT

La CUP insta ERC a buidar i restaurar Vacamorta

cruïlles

Denuncien una altra tala d’arbres a la Fosca

PALAMÓS
El Temps
Servei Meteorològic de Catalunya

Cel serè o poc ennuvolat fins a mig dia

Barcelona

Normalitzada la circulació de trens entre Gavà i el Prat de Llobregat

Barcelona

La petjada humana en el medi

girona

Primer pas en ferm per construir habitatges de protecció oficial a Girona

Girona

Salut reobre el CAP de Salt que va quedar inundat

Salt

Ilsa comença les proves del seu primer TAV

barcelona