Serveis

Xoc entre trens amb 18 ferits a Barcelona

Un comboi de rodalies que anava a Mataró xoca amb un Talgo estacionat al Clot

S'indica com a causa un error del conductor

Divuit viatgers, entre ells dos nadons de mesos, van resultar ferits lleus ahir en topar un tren de rodalies i un Talgo al túnel d'accés a l'estació del Clot de Barcelona. El xoc, que tot fa pensar que hauria estat provocat per una errada humana, es va registrar poc abans de les deu del matí, quan el comboi de la línia R1, que circulava en direcció Mataró, va envestir per darrere el tren hotel Talgo, que estava estacionat a l'estació en espera de sortir en direcció a la demarcació de Girona.

El Talgo, que anava sense passatgers, va tenir desperfectes en l'estructura i a l'interior dels vagons –es van poder veure gots de vidre a terra al bar–, però la pitjor part li va tocar al tren de rodalies, que va registrar danys importants en la seva part capdavantera a causa del fort xoc contra l'altre tren a dos-cents metres de l'andana.

Disparats dels seients

Tots els ferits viatjaven en els primers vagons del tren de rodalies. Dos d'ells van ser atesos a la mateixa estació del Clot pels efectius del Sistema d'Emergències Mèdiques (SEM) –que van haver d'enviar fins a nou ambulàncies a la zona–, i la resta (16), van ser traslladats a hospitals de la ciutat perquè fossin sotmesos a revisions. La majoria dels ferits presentaven policontusions i traumatismes. Altres viatgers, com els nadons, de set i divuit mesos, van patir fuetades cervicals. Bona part de les persones ferides van sortir disparades dels seients, “alguns d'ells més d'un metre”, segons va explicar un dels testimonis a EFE. Els efectius del SEM també van atendre alguns viatgers amb crisi d'ansietat. El conductor, per la seva banda, va resultar il·lès.

Els bombers de Barcelona van haver d'evacuar els viatgers del tren, que estava format per sis vagons, el segon dels quals va descarrilar a causa de l'impacte. Els bombers van acompanyar els viatgers pel túnel fins a l'estació del Clot. Els ferits, la majoria dels quals van ser atesos a l'interior del comboi, van ser traslladats en cadira de rodes o lliteres fins a l'exterior de l'estació, on els esperaven les ambulàncies per ser traslladats a l'hospital.

El tren, que havia sortit de Molins de Rei poc abans d'un quart de deu, portava una vuitantena de passatgers en el moment de l'accident, segons van informar ahir des de Renfe, que ha obert una investigació per determinar les causes exactes que haurien provocat la topada.

En la gestió de l'accident també hi van participar els Mossos, la Guàrdia Urbana –que va fer talls de trànsit als voltants de l'estació– i el servei de Protecció Civil, que va haver d'aplicar el pla Ferrocat per incident ferroviari. Un tren taller de Renfe va treballar durant tot el dia en la retirada
dels trens accidentats, unes tasques que es van allargar durant hores per les dificultats per poder tornar a encarrilar de nou el comboi de rodalies.

5
descarrilaments
en un mes i mig s'han produït a la xarxa de rodalies de Catalunya.
18
passatgers
van resultar ferits en la topada entre trens a l'estació del Clot, entre ells dos nadons de set i divuit mesos.

Possible error del conductor del tren de rodalies

No hi ha cap hipòtesi oficial sobre el motiu del xoc, però fonts del cas apunten un possible error del conductor del tren de rodalies que va envestir per darrere el tren hotel aturat a les vies. Segons això, el conductor probablement era conscient de la presència del tren aturat a l'andana de l'estació del Clot, però no esperava que fos un comboi tan llarg, bona part del qual es trobava dins del túnel. Això explicaria que el conductor no hagués pogut frenar a temps. Renfe i Adif han obert una investigació per analitzar tots els factors i preveure totes les possibilitats. El director de Rodalies Renfe, Miguel Ángel Remacha, va advertir que la investigació podria allargar-se dies perquè calia tenir en compte diversos actors i elements protagonistes. Per començar, si el tren Talgo estava aturat a les vies és perquè així li ho havia d'indicar la senyalització i, segons Remacha, ara caldrà veure si el sistema de semàfors va fallar en algun punt. Les dues companyies també estudiaran si, per contra, es va tractar d'un error humà d'algun dels dos maquinistes o dels operadors de la central de control de trànsit en servei en aquell moment. Els maquinistes dels dos trens havien de passar ahir proves d'alcoholèmia i drogues i se'ls havia de prendre declaració junt amb d'altres tècnics relacionats amb la circulació ferroviària. En darrer terme també s'analitzarà si va funcionar el sistema de frenada d'emergència, que hauria d'operar automàticament en cas de fallada humana.

x. miró

Cinc descarrilaments a rodalies en un mes i mig

Xavier Miró

Aquest ha estat el cinquè descarrilament d'un tren de Renfe a la xarxa de rodalies en un mes i mig, tot i que el d'ahir és el més greu pel nombre de ferits lleus i perquè es tracta d'un xoc entre trens com a conseqüència d'una errada en l'operació ferroviària a diferència d'alguns dels anteriors. El 16 de març un tren de la línia R4 de rodalies descarrilava després de xocar contra una roca despresa al mig de la via per la intensa pluja a Vacarisses. El resultat eren deu ferits lleus. Només tres ferits lleus es van produir en el descarrilament d'un segon tren de l'R2 a Sitges quatre dies després. Tot i la major afectació sobre el servei perquè es va haver de suspendre el pas de trens entre Sitges i Vilanova i la Geltrú, la companyia Renfe i l'operadora d'infraestructures Adif van confirmar que l'accident el va provocar en aquest cas un ferro que alguns brètols van posar a les vies. El 5 d'abril descarrilava un tren de càrrega a l'estació de Rubí i per Sant Jordi en descarrilava un altre de regional provinent de Lleida i amb 100 passatgers a bord a l'alçada de la Torrassa de l'Hospitalet de Llobregat, aquest cop sense causar cap ferit. Deixant de banda els dos incidents per causa meteorològica i vandàlica, els altres tres descarrilaments són imputables a Renfe i Adif perquè s'ha tractat d'errors humans o del deteriorament de les infraestructures i els trens.

El govern vol una auditoria de punts negres

El republicà Portabella demana que es faci fora Renfe, i el PP, millores ràpides
X.M

El govern català ha revelat que espera una auditoria sobre l'estat de la xarxa ferroviària de rodalies de Catalunya que ha sol·licitat a Renfe i Adif per tal de conèixer els punts negres i les possibles solucions. Ho ha confirmat el director general de Transports i Mobilitat de la Generalitat, Ricard Font, que deixa clar que la solució per a la millora del servei no pot ser el relleu de Renfe sense que s'hagi millorat la infraestructura ferroviària que és responsabilitat de l'organisme Adif i no pas de la companyia de trens. La Generalitat ha demanat també a Renfe un informe sobre les causes de l'accident d'ahir. El govern català va estrenar-se amb una advertència a Renfe sobre la possibilitat de prendre-li les rodalies si no millorava la prestació del servei, però posteriorment li ha reconegut l'esforç que creu que fa i ha posat l'èmfasi de les crítiques en l'estat de la infraestructura, responsabilitat d'Adif.

El grup parlamentari de CiU al Congrés ha sol·licitat la compareixença urgent a la cambra dels presidents de Renfe i Adif perquè expliquin el xoc de trens que va tenir lloc a l'estació del Clot. Per la seva banda, el regidor barceloní i candidat a l'alcaldia per Unitat per Barcelona, Jordi Portabella, demana la rescissió del contracte de la Generalitat amb Renfe perquè aquesta companyia deixi de prestar el servei a les rodalies i als regionals catalans. Sense tenir en compte que bona part dels incidents són causats pel mal estat de la infraestructura d'Adif, Portabella afirma que “els accidents a rodalies són continus” i que tenen “arguments de sobres per assegurar que l'operador Renfe fa malament la seva feina”. El regidor d'ERC recorda que a Catalunya hi ha operadors com Ferrocarrils de la Generalitat i TMB que, segons ell, fa dècades que presten un bon servei, i insta el govern de la Generalitat a apostar perquè siguin aquests els qui el prestin.

En darrer terme, el regidor i candidat a l'alcaldia de Barcelona pel PP, Alberto Fernández Díaz, considera “inajornables” les inversions que s'han de fer; acusa el PSOE, el tripartit i CiU de no haver millorat el servei, i obvia que la xarxa ferroviària es va degradar sobretot per manca de reformes durant l'etapa de govern d'Aznar.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.