Serveis

Societat

Cinquanta anys d'autobús urbà

El negoci de la pela

La ciutat de Valls commemora els cinquanta anys de la creació del servei d'autobús urbà

Una exposició itinerant repassa l'èxit que va tenir aquest transport

L'any 1964 es va crear a la capital de l'Alt Camp un grup d'habitatges allunyats del centre de la ciutat. Mario Forés i Masdeu va veure com els nous pisos Clols podien esdevenir una possibilitat per crear un servei de transport de viatgers que també acostés els infants a les escoles i els treballadors a les fàbriques del polígon industrial. El 21 de maig la iniciativa va obtenir el vistiplau de la Comisión Municipal Permanente, i el 13 de juliol un vehicle de la marca Nazar va fer el primer servei d'autobús urbà de Valls: des del Pati fins als habitatges de Clols i el barri de la Xamora, i des del Pati fins a l'estació de ferrocarril. El preu del viatge era d'una pesseta i d'aquí que el servei fos batejat com el negoci de la pela.

El servei va ser molt ben acollit també pels nuclis propers a la capital de l'Alt Camp, com ara Salomó, Vilabella o Nulles, que utilitzaven el tren per desplaçar-se. Així, fins a 90 persones empraven diàriament el servei urbà entre el Pati i l'estació de ferrocarril per agafar el tren que sortia a les 12 del migdia.

El 30 de juliol es va inaugurar al Pati de Sant Roc de l'Institut d'Estudis Vallencs una exposició sobre el 50è aniversari de la creació d'aquest servei d'autobús urbà. La mostra, impulsada per la concessionària, Forbus SL, i la regidoria de Mobilitat de l'Ajuntament, és itinerant. Aquest setembre es podrà tornar a veure en aquest espai i es traslladarà més endavant als diversos centres educatius de la ciutat.

L'exposició repassa l'evolució del servei al llarg dels anys, que està lligada a la transformació social i urbanística de la ciutat. Inclou imatges d'època, analitza l'evolució històrica del servei i com durant aquests 50 anys el servei ha passat a ser públic via concessió municipal i s'ha anat ampliant el nombre de línies, modernitzant els seus vehicles i millorant la comoditat per als usuaris.

Actualment, les tres línies de l'autobús urbà enllacen tots els barris i zones de la ciutat i els seus principals serveis públics. Transporten 100.000 passatgers de mitjana a l'any, amb un total de 30 parades i una trentena de serveis diaris amb un horari que abraça des d'un quart de 6 de la matinada fins a dos quarts d'11 de la nit.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Pedagogia per a un busseig més sostenible al litoral

L’ESTARTIT

La CUP insta ERC a buidar i restaurar Vacamorta

cruïlles

Denuncien una altra tala d’arbres a la Fosca

PALAMÓS
El Temps
Servei Meteorològic de Catalunya

Cel serè o poc ennuvolat fins a mig dia

Barcelona

Normalitzada la circulació de trens entre Gavà i el Prat de Llobregat

Barcelona

La petjada humana en el medi

girona

Primer pas en ferm per construir habitatges de protecció oficial a Girona

Girona

Salut reobre el CAP de Salt que va quedar inundat

Salt

Ilsa comença les proves del seu primer TAV

barcelona