Infraestructures i serveis

Infraestructures

Rull critica l'“absurditat” en el retard de l'estrena dels trens de la Pobla per la “burocràcia” de l'Estat

Aquest diumenge s'ha fet el viatge inaugural amb autoritats, la vigília de la posada en marxa del nou servei comercial

Tot a punt per l'estrena comercial demà dilluns dels nous trens que Ferrocarrils de la Generalitat (FGC) ha comprat per a la línia que uneix Lleida i la Pobla de Segur (Pallars), dos mesos i mig més tard del previst inicialment (el 30 d'abril). Aquest mati s'ha fet el viatge inaugural amb diverses autoritats encapçalades pel conseller de Territori Sostenibilitat, Josep Rull, que ha qualificat el retard d'”absurditat” i l'ha atribuït a una “expressió burocràtica incomprensible” de l'administració general de l'Estat. Amb la posada en marxa dels nous combois, s'incrementaran les freqüències retallades el 2012 i s'escurçaran els temps de trajecte. Els dos trens, que han costat 9 milions i mig d'euros, són de fabricació suïssa i amb aquesta excusa el Govern espanyol els ha hagut d'homologar per circular pels prop de dos quilòmetres de la xarxa d'interès general a la ciutat de Lleida. El conseller Rull ho considera propi d'”institucions que busquen problemes allà on no n'hi ha”. El tren que ha fet el viatge inaugural ha sortit de Balaguer a dos quarts de deu i ha arribat a la pobla de Segur a les 11 enmig d'una gran expectació dels veïns. Els alcaldes consideren aquesta data com una “dia històric” pel territori i asseguren que el nou servei millorarà la vida de la gent i també aportarà prosperitat.

L'estrena es fa amb dos mesos i mig de retard respecte la primera data anunciada, el 30 d'abril, ja que aleshores els combois no disposaven encara de l'homologació estatal per circular pels 1,9 quilòmetres de vies de Lleida que pertanyen a la xarxa ferroviària d'interès general. L'autorització no va arribar fins aquest dimarts 19 de juliol, després de múltiples crides del territori a no demorar més una inauguració molt esperada. I és que amb els nous trens gairebé es triplica l'oferta ferroviària que hi havia fins ara i el temps del trajecte entre Lleida i la Pobla es redueix en uns 15 minuts. El nou servei suposa ampliar de 4 a 10 les freqüències actuals en dies feiners entre Lleida i Balaguer i passar d'1 a 4 en les comunicacions fins a la Pobla de Segur. A més, els horaris d'arribada a Lleida facilitaran la connexió amb els trens regionals de Renfe i la línia de l'AVE. Els nous horaris i tarifes es poden consultar a la pàgina web http://lleidalapobla.fgc.cat .

Demà dilluns s'entrenen per als viatgers les dues unitats que FGC va encarregar a l'empresa suïssa Stadler per 9,5 milions d'euros. Es van fabricar expressament adaptats a les característiques d'aquesta línia: d'ample ibèric i de tracció dièsel, ja que no està electrificada. El primer tren va arribar a Lleida a mitjans de gener -en un acte encapçalat pel president Carles Puigdemont- i el segon un mes després.

La línia de la Pobla es va traspassar a la Generalitat el 2005 però fins ara els trens que hi han circulat eren llogats a Renfe. Els nous combois fan aproximadament 50 metres de llarg i tenen capacitat per a 201 passatgers cada un, la meitat (104) asseguts. Estan adaptats a persones amb mobilitat reduïda i disposen d'espais per col·locar cotxes de nadons, bicicletes i cadires de rodes. Estan climatitzats i disposen d'endolls per a aparells electrònics. A més, els motors dièsel més eficients permetran reduir un 60% les emissions contaminants.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.