Administracions

L’àrea de Barcelona estrena una xarxa de busos ‘ràpids’

El servei enllaçarà quatre municipis del Baix Llobregat i la capital amb trajectes exprés de menys parades

També es reforçaran 14 línies metropolitanes per reduir el seu temps de pas a 10 minuts

Amb la perspectiva no tan llunyana en el temps –el 2020– que una part substancial del parc automobilístic que ara circula per la conurbació de Barcelona haurà de deixar de fer-ho per imperatiu mediambiental, el reforç de la malla del transport públic s’ha convertit en qüestió d’estat per a les administracions implicades. L’oferta ha de créixer sí o sí, i sobretot ha de ser més competitiva. L’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) és una de les institucions que s’han aplicat la recepta i, a partir del proper dia 21, començarà a desplegar progressivament, i durant sis mesos, una nova xarxa de busos interurbans d’altes prestacions que aspira assolir una quota de mercat de 42 milions d’usuaris a l’any, dels quals un 30% es calcula que seran nous. L’objectiu d’aquesta aposta estratègica, però, no és obrir noves línies o eliminar-ne d’altres, sinó reforçar les que actualment tenen més demanda amb una modalitat d’autobús que serà més ràpid, permetrà carregar més passatge o reduir la freqüència de pas dels combois.

En conjunt, aquest nou operador tindrà una flota de 230 vehicles –un centenar, nous–, dels quals un 25% seran articulats i, per tant, amb més capacitat. Sumarà 21 línies, distribuïdes en dos grans serveis. El primer és l’AMB Exprés i, com bé indica el seu nom, es tracta d’un bus ràpid que, d’entrada, unirà Barcelona amb quatre poblacions del Baix Llobregat –Sant Boi, Gavà, Viladecans i Castelldefels– a través de set corredors. La seva gran particularitat, però, es que farà menys parades, sobretot intermèdies, que un competidor convencional, amb la voluntat confessa de cobrir el trajecte amb menys temps. Els càlculs de l’AMB són que permetrà un estalvi d’un quart d’hora per viatge. La primera d’aquestes línies a circular, ja a la primavera, serà l’E95, entre Castelldefels i la plaça Espanya.

L’altra pota d’aquesta xarxa és l’AMB Metrobús, que, en aquest cas, s’estructura en 14 línies que, en bona mesura, ja enllacen la capital amb el Baix Llobregat (4) i el Besòs (10). A diferència de l’AMB Exprés, concebut per fer recorreguts més llargs en menys temps, aquí l’aposta és multiplicar l’oferta en línies que actualment estan molt carregades, com per exemple les que comuniquen amb l’hospital de Can Ruti de Badalona. La voluntat és que l’usuari no s’hagi d’estar més de deu minuts en una parada. A imatge, a més, del que ja passa amb la xarxa ortogonal de bus en funcionament a Barcelona ciutat, les línies tant de l’Exprés com el Metrobús tindran 25 punts d’intercanvi que permetran al viatger agafar un altre mode de transport en una distància relativament curta.

Durant al presentació, ahir, d’aquest contingent, el vicepresident de Mobilitat i Transport de l’AMB, Antoni Poveda, va reclamar a la resta d’administracions que facin un “esforç” equiparable per reforçar el conjunt de la xarxa. Per ser més explícits, a l’Estat li va demanar posar-s’hi en Rodalies “i fer menys anuncis”, i a la Generalitat, enllestir el tronc central de la L9. També va recordar que la xarxa de bus metropolità que cobreix divuit municipis de la primera corona de Barcelona, i que suma 205 línies, va tenir 280 milions de viatgers el 2017, un 4% més que l’any anterior.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.