Palamós i Calonge, en risc de no tenir transport públic urbà fins al 2019
La nova llei del Transport Urbà obliga a publicar la posada a licitació en un àmbit europeu
Una sentència va invalidar el 2014 l’actual concurs i ara se’n fa un de nou
Els ajuntaments de Palamós i Calonge i Sant Antoni veuen amb preocupació la possibilitat que els dos municipis quedin sense transport urbà, després que el Tribunal Superior de Justícia de Catalunya invalidés al gener el conveni amb l’empresa concessionària. Aquesta decisió els va abocar a tramitar d’urgència un nou concurs. Però la situació s’ha complicat més. La tramitació del nou concurs no es podrà fer abans del 3 de juny del 2019. Un endarreriment que és degut, en part, a la nova llei del transport urbà, que obliga a publicar-ho al Diari Oficial de la Unió Europea. Per evitar quedar sense servei de transport, el jutge ha d’autoritzar una moratòria que permeti a l’actual concessionari, l’empresa Sarfa, del Grup Sarbús, continuar fins que no prengui el relleu el nou adjudicatari del servei.
Una tramitació llarga
L’alcalde de Palamós, Lluís Puig, explica que s’ha de preparar un nou reglament, el qual també inclourà Vall-llobrega, que fins ara havia quedat fora. La situació segueix el seu curs. Per un costat, i segons Puig, s’ha presentat un recurs de súplica davant el Tribunal Superior de Justícia de Catalunya, que va tombar el 2014 el conveni arran d’una denúncia de l’anterior d’adjudicatari, Crurisa. Aquesta acció, o tràmit administratiu, té com a objectiu evitar que s’interrompi el servei de transport urbà públic. Seguidament s’ha publicar l’anunci, que és previ al concurs, al Diari Oficial de la Unió Europa. Amb la nova llei de transports públics sobre aquest tipus de contractes ara cal fer publicitat en un àmbit europeu. Això s’ha fet a través de la Mancomunitat de Municipis, que posarà a licitació un contracte de set anys de durada amb un valor d’uns 300.000 euros. Amb tots els terminis legals, però, el concurs no es podrà fer abans del 3 de juny del 2019.
El Tribunal Superior de Justícia de Catalunya, en una interlocutòria del 29 de gener, va tornar a donar la raó a l’antiga concessionària, Crurisa. La resolució considera acreditat que la sentència ferma del 2014 no es va executar mai i advertia que el nou conveni firmat per la Generalitat, Palamós i Calonge i Sant Antoni era un “calc mal dissimulat” del de l’any 2008. Fins llavors, i durant més de 40 anys, Crurisa havia prestat el servei.