El pas a nivell de la vergonya
Móra la Nova reclama a l'Estat un projecte aprovat el 1996 i adjudicat el 2002
El setembre farà vuit anys que el Ministeri de Foment va adjudicar les obres per fer subterrani el pas a nivell de l'N-420 que travessa la línia del ferrocarril al nucli urbà de Móra la Nova. El projecte va ser molt ben rebut perquè feia anys que el municipi riberenc reivindicava aquesta obra, amb l'objectiu de millorar la seguretat. De fet, l'adjudicació de les obres arribava amb un cert retard, ja que, en realitat, el projecte havia estat redactat el 1994 i aprovat definitivament el 1996. Per tant, el Ministeri de Foment havia estat sis anys per traure a concurs i adjudicar unes obres que, el 2002, s'anunciaven d'inici imminent.
Fins aquell moment, tots aquests retards s'explicaven per la complexitat de l'obra, ja que calia construir un pas subterrani en un punt en què la carretera fa pujada. A més, el pas subterrani es complementava amb una actuació per millorar l'accessibilitat a la part nord de Móra la Nova, amb la construcció d'un doble carril per a vehicles i d'una vorera per als vianants. Però això era el 2002, i els anys han anat passant sense que les obres acabin d'arribar. «Això fa que dura des del 1996 i encara no han estat capaços d'executar les obres; són tots plegats una colla d'incompetents», lamenta l'alcalde, Joan Manuel Sabanza. «Encara que el projecte siga complicat, això no és cap excusa, perquè més difícil és fer un aeroport, una autopista o un tren d'alta velocitat», hi afegeix. Segons l'alcalde de Móra la Nova, si les obres no han començat ha estat per «desídia», «despreocupació» i «falta de voluntat política» dels responsables que ha tingut el ministeri, dos del PP i dos del PSOE. «Hem reclamat les obres durant anys, però el més calent és a l'aigüera», explica Sabanza, que valora que aquest retard és una altra «burla» a Catalunya en la millora d'infraestructures. De fet, l'alcalde recorda que el novembre del 2008, a instàncies del senador Joan Roig (CiU), la secretària d'Estat d'Infraestructures es va comprometre a iniciar les obres durant el primer trimestre del 2009. Ara, Roig acaba de presentar una altra moció a la comissió de Foment del Senat en què insta el govern a iniciar les obres «immediatament». A veure si ara va de debò.