Calvet exigeix més inversió i menys taxes per a Girona
El conseller critica la gestió d’Aena i assegura que només “para la mà” i no vetlla pels interessos del territori
Ha demanat una reunió a tres bandes amb Ryanair per parlar del tancament de la base
La Generalitat reclama més inversió per a l’aeroport de Girona i una baixada de les taxes per fer-lo més competitiu. Així ho va exposar ahir el conseller de Territori, Damià Calvet, durant una compareixença que va fer a petició pròpia a la comissió de Territori i Sostenibilitat del Parlament de Catalunya per informar del tancament de la base de Ryanair a l’aeroport gironí. Segons Calvet, Aena només “para la mà”i no vetlla pels interessos del territori. Durant la compareixença, el conseller va detallar que l’aeroport de Vilobí està situat en la categoria 4 pel que fa a les tarifes que s’apliquen en concepte d’arribades, que es calculen en funció de les tones. Una situació que, segons ha explicat, el situa a la penúltima posició de la categoria, just per sobre de l’aeroport de Santiago de Compostel·la, amb més passatgers. Segons Calvet, Girona hauria d’estar a la categoria 5, amb taxes més baixes, per situar-se en primera posició. “Això ens faria més competitius.” En aquest sentit va explicar que a Girona es paguen uns 9 euros de taxa per passatger en aterratges, mentre que en altres aeroports europeus de característiques similars, la xifra se situa entre els 2 i els 3 euros. Va afegir que, tot i que la infraestructura està en la categoria que li correspon en el sistema tarifari de sortida, no té bonificacions a l’hivern que sí que s’apliquen en altres aeroports similars que es consideren estacionals i que, en alguns casos, arriben al 20%. Aquesta és una qüestió que Ryanair i els sindicats han manifestat en reiterades ocasions pel hàndicap que suposa assumir aquests costos a l’hivern.
El conseller va reclamar bonificacions estacionals a les tarifes de sortida, més inversions d’Aena i bona gestió dels serveis que facin més competitiu l’aeroport de Girona. Pel que fa a la Generalitat, va detallar que han mantingut un model de promoció i el 90% del trànsit de l’aeroport de Girona amb acords de màrqueting que s’han traduït en una inversió de 37,6 milions d’euros. D’aquests, 8,3 han anat a parar a la Diputació de Girona i 14,5 a particulars.
Pel que fa al tancament de la base operativa de Ryanair, Calvet va avançar que el seu departament demanarà una reunió a tres bandes amb Aena i la companyia aèria que, segons va dir, no deixarà d’operar vols i que haurà de complir els compromisos establerts, que acaben el març del 2020. “No cedirem al xantatge de Ryanair si el que pretenen és que augmentem les nostres subvencions i que la reducció de costos operacionals a l’hivern vingui via acords de la Generalitat, s’equivoquen”, va remarcar.
Inversió milionària
El president d’Aena, Maurici Lucena, va assegurar ahir en una entrevista a Catalunya Ràdio: “Els aeroports de Barcelona i Girona són complementaris, i hem d’aprofitar aquesta complementarietat”, i va remarcar que hi ha previst fer una inversió de “gairebé 400 milions d’euros” a l’aeroport gironí fins l’any 2026. Va destacar el projecte d’arribada d’un ramal alta velocitat ferroviària fins a la terminal de Vilobí d’Onyar. A més, Lucena va descartar la construcció de la quarta pista a l’aeroport de Barcelona i va assenyalar que hi ha altres opcions que han de permetre el creixement de la infraestructura més enllà del 2026, tot i que no les va concretar. Per abordar aquestes opcions, té previst reunir-se aviat amb representants de la Generalitat, l’AMB, els ajuntaments de l’entorn de l’aeroport i els agents econòmics del territori. Sobre la incidència de les vagues de diferents col·lectius que treballen al Prat, es va defensar dient que la incidència en els passatgers ha estat “mínima” i va remarcar que Aena no pot “interferir en les relacions laborals”.