Infraestructures i serveis

Ryanair decideix finalment mantenir la base de Girona

L’acord assolit amb els treballadors implica que aquests hauran d’anar anualment tres mesos a l’atur

El sindicat USO diu que els nous contractes, que estudia a fons, s’han d’agafar amb pinces

Rya­nair ha deci­dit final­ment no tan­car la base de l’aero­port Girona Costa Brava, a Vilobí d’Onyar (Selva) després d’arri­bar a un acord amb els tre­ba­lla­dors, segons va infor­mar ahir ACN. Una majo­ria dels emple­ats han accep­tat l’última oferta plan­te­jada per Rya­nair per evi­tar el tan­ca­ment de la base de Girona, que implica pas­sar de ser tre­ba­lla­dors fixos a ser fixos dis­con­ti­nus. En aquest sen­tit, l’empresa ja ha anun­ciat que els tre­ba­lla­dors hau­ran d’estar-se tres mesos a l’any a l’atur. Els nous con­trac­tes començaran a tenir vigència l’1 de gener del 2020. Des d’aquell moment, els tre­ba­lla­dors tin­dran con­trac­tes de nou mesos i els altres tres hau­ran d’anar a l’atur.

La por­ta­veu del sin­di­cat USO, Lídia Ara­sanz, ja ha aler­tat que en els nous con­trac­tes hi ha clàusu­les que no aca­ben d’enten­dre i que estu­dien a fons. Una d’aques­tes clàusu­les és que no es reco­nei­xerà l’anti­gui­tat dels tre­ba­lla­dors. “Hi ha per­so­nes que fa vint anys que tre­ba­llen a l’empresa”, i amb els nous con­trac­tes serà “com començar de zero”. Per això Ara­sanz creu que els nous con­trac­tes “s’han d’aga­far amb pin­ces”. La por­ta­veu del sin­di­cat ha avi­sat també que el fet que els tre­ba­lla­dors vagin tres mesos a l’atur com­por­tarà pro­ble­mes en “les cotit­za­ci­ons”, que es modi­fi­ca­ran lleu­ge­ra­ment.

En la mateixa línia, una de les noves clàusu­les del con­tracte que han fir­mat els tre­ba­lla­dors giro­nins de Rya­nair és que la seva cate­go­ria labo­ral serà la d’“agents de ser­vei d’atenció al cli­ent” en comp­tes de tri­pu­lants de cabina. Segons l’opinió d’Ara­sanz, aquest canvi de cate­go­ria cons­ti­tu­eix un fet “molt greu” pels ris­cos de salut que assu­meix el per­so­nal d’avió i que ara no es reco­nei­xe­ran enlloc. La por­ta­veu ha avançat que el sin­di­cat estu­diarà fins a quin punt és legal aquesta regu­lació de cate­go­ria labo­ral per la feina que fan. El sin­di­cat hi ha afe­git que els pilots d’avió també han hagut de sig­nar el canvi de con­tracte i pas­sa­ran a ser tre­ba­lla­dors fixos dis­con­ti­nus.

Tot i valo­rar posi­ti­va­ment que Rya­nair man­tin­gui oberta la base giro­nina i el fet que hi haurà famílies que no ani­ran a l’atur, va cri­ti­car “les mane­res” de l’empresa i com “s’ha coac­ci­o­nat” els tre­ba­lla­dors per man­te­nir la base oberta. El sin­di­cat també con­si­dera que l’empresa no va donar prou temps als tre­ba­lla­dors per estu­diar amb atenció la res­posta que havien de donar.

La com­pa­nyia aèria va ofe­rir als tre­ba­lla­dors aquesta opció entre finals de novem­bre i prin­ci­pis de desem­bre. Però els emple­ats que hi esta­ven d’acord havien de sig­nar el con­tracte abans del 5 de desem­bre (dijous de la set­mana pas­sada). L’endemà, la com­pa­nyia va avi­sar que “hi havia la majo­ria sufi­ci­ent” de tre­ba­lla­dors que havien accep­tat fer el canvi con­trac­tual. El sin­di­cat ha dema­nat a l’aerolínia que espe­ci­fi­qui “quanta gent” equi­val a la “majo­ria sufi­ci­ent” que addu­eix per donar l’acord per tan­cat.

El tan­ca­ment de la base que Rya­nair té a Girona, que es va posar sobre la taula a prin­ci­pis d’agost, hau­ria supo­sat l’aco­mi­a­da­ment d’un cen­te­nar de tre­ba­lla­dors. Fa 15 anys, la com­pa­nyia irlan­desa va esta­blir la seva base a l’aero­port de Girona. Va ser la seva pri­mera base en un aero­port a l’Estat espa­nyol i la pri­mera al sud d’Europa. L’arri­bada de Rya­nair va revo­lu­ci­o­nar la infra­es­truc­tura giro­nina. El 2008 es van comp­ta­bi­lit­zar fins a 5,5 mili­ons de pas­sat­gers.

LA XIFRA

100
treballadors
que la companyia té a Girona haurien estat acomiadats amb el tancament de la base.

Satisfacció del sector de l’hostaleria

La Federació d’Hostaleria de les comarques gironines celebra que Ryanair no tanqui la base de l’aeroport Girona-Costa Brava, un fet que ha qualificat de “gran notícia”. El president de la Federació d’Hostaleria de la demarcació, Antoni Escudero, assegura que la companyia “ha fet molt” per aquestes instal·lacions que “va agafar quan no eren res”. “Tots els sectors han de reconèixer que [la posada en marxa d’aquesta base] ha marcat un abans i un després”, va declarar. El fet que s’hagi arribat a un acord amb els treballadors posa en relleu, segons Escudero, que tot plegat era “un tema intern” de Ryanair amb els sindicats. “Cal ser conscient que a l’aeroport no hi treballava ningú i ara hi treballen més de 100 persones; per tant, hem de ser generosos”, va manifestar. El president de la federació admet que, “tot i que amb llums i ombres”, Ryanair ha fet créixer les instal·lacions de Vilobí d’Onyar.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.