Segon despreniment de roques a la C-13 en tres dies
Reobren parcialment el tram entre Rialp i Llavorsí després de 42 hores tallat al trànsit per una esllavissada
La Generalitat alerta que poden passar setmanes fins que es normalitzi la circulació
Els turistes i els esquiadors que volien accedir a les pistes d’esquí d’Espot i Portainé i a la Vall d’Aran i els habitants de la Noguera i el Pallars Sobirà han vist molt dificultada la mobilitat aquest cap de setmana. Al despreniment de roques que ha tallat durant 42 hores la C-13 entre Rialp i Llavorsí es va afegir el despreniment d’una pedra de grans dimensions que durant dues hores va obligar ahir a donar pas alternatiu al congost de Camarasa, també a la C-13. Aquest segon despreniment es va produir a un quart d’una al quilòmetre 45,7 de la C-13. El despreniment no va danyar cap vehicle i els Mossos d’Esquadra van donar pas alternatiu, fet que va provocar mig quilòmetre de congestió. El trànsit va quedar normalitzat a dos quarts de tres.
A la mateixa hora i a un centenar de quilòmetres de distància al nord s’habilitava un carril de circulació a la C-13 al tram entre Rialp i Llavorsí que estava tallat des de divendres a les vuit del vespre per l’esllavissada de roques i l’ensorrament d’una part del talús. Al quilòmetre 141,5 de la C-13 l’obertura del pas alternatiu es va fer amb operaris que senyalitzaven durant el dia i amb semàfors a la nit. D’aquesta manera va acabar un cap de setmana d’aïllament pel sud de les valls d’Àneu, de Cardós i de Ferrera. Durant el cap de setmana s’ha pogut accedir a l’estació de Port Ainé però els conductors s’han hagut de desviar a través de l’Alta Ribagorça i la Vall d’Aran per anar a les valls d’Àneu, de Cardós i Ferrera, on hi ha les estacions d’esquí d’Espot, Tavascan i Virós Vallferrera. Tot plegat és un tomb de tres hores que va motivar la disculpa del conseller de Territori i Sostenibiltat, Damià Calvet, que va assegurar que l’esllavissada de pedres d’una mida considerable ha estat una “situació imprevisible”, motivada “segurament per l’episodi de pluja intensa de fa una setmana i mitja i la variació important de temperatura entre el dia i la nit”.
L’obertura del pas alternatiu permetrà de treballar en el talús, que s’acabarà de sanejar i d’assegurar amb un ancoratge i una malla de seguretat. Aquests treballs duraran setmanes i quan concloguin es podrà obrir completament la via al trànsit. La Generalitat estudia una solució més definitiva els mesos vinents, com la col·locació de viseres als trams més compromesos. A més llarg termini la Generalitat “ha de posar a l’agenda”, segons va explicar Calvet a Catalunya Ràdio, la construcció d’un túnel a la Bonaigua per millorar la connexió al Pallars Sobirà i al Pallars Jussà. Els alcaldes de les localitats afectades han reclamat més inversions al Pallars Sobirà, que viu sobretot del turisme.
Calvet va defensar que la C-13 és “una molt bona carretera” amb “un manteniment ordinari molt ben fet”, però és una carretera d’una vall profunda amb talussos a banda i banda on “sempre hi ha despreniments”. Segons el conseller, l’actuació per abordar l’emergència ha estat ràpida i ara cal reforçar el manteniment. El departament ha destinat enguany 2,1 milions d’euros al manteniment de les carreteres de la zona i l’any vinent preveu incrementar-ne la partida fins a 2,7 milions.