Medi ambient

El nombre de palmeres infectades pel morrut ha augmentat un 36% a Tarragona en un any

Calafell ja és el segon municipi català més afectat per una plaga que s'acarnissa amb la costa però arriba també a l'interior

En un any, el nombr de pal­me­res afec­ta­des per la plaga de l'esca­ra­bat mor­rut s'ha mul­ti­pli­cat a les comar­ques tar­ra­go­ni­nes, espe­ci­al­ment a punts de la costa del Baix Penedès i el Baix Gaià. Segons les dar­re­res dades fetes públi­ques pel Depar­ta­ment d'Agri­cul­tura de la Gene­ra­li­tat, que fa el segui­ment de l'insecte, entre el 31 de març del 2009 i la mateixa data d'enguany, més de 500 pal­me­res més han estat infec­ta­des per aquest esca­ra­bat d'ori­gen asiàtic, i ja són 1.575 el total d'arbres afec­tats des de l'apa­rició de la plaga a la demar­cació, a finals de l'any 2005.

La situ­ació és espe­ci­al­ment greu en aquells muni­ci­pis en què hi ha una quan­ti­tat con­si­de­ra­ble de pal­me­res i, sobre­tot, en aquells en què és habi­tual veure-les en ter­renys pri­vats. «Un cop ins­tal·lada en una zona, és una plaga que es va este­nent com una taca d'oli», explica Jordi Giné, res­pon­sa­ble de Sani­tat Vege­tal al govern de la Gene­ra­li­tat. Al Camp de Tar­ra­gona, un dels llocs on aquesta incidència s'està fent notar més és Cala­fell, que ja és el segon muni­cipi de tot Cata­lu­nya que ha vist morir més pal­me­res com a con­seqüència del mor­rut. Els 394 exem­plars infec­tats tan sols es veuen superats, de fet, per una població del Maresme, Pineda de Mar, en què ja han arri­bat a les 438 pal­me­res.

La comarca del Baix Penedès, la pri­mera on es va detec­tar aquesta plaga a la demar­cació, és, de fet, la més afec­tada en con­junt, tot i que és cert que la seva incidència es manté més o menys esta­ble res­pecte de l'any pas­sat. On l'aug­ment ha estat més impor­tant és a la comarca del Tar­ra­gonès, on la plaga con­ti­nua crei­xent a l'inte­rior –ja ha arri­bat també a les pobla­ci­ons del Cat­llar i la Nou de Gaià–, i s'ha mul­ti­pli­cat de forma espe­ci­al­ment intensa a la costa de la mei­tat nord. A Tor­re­dem­barra, han pas­sat de 47 pal­me­res infec­ta­des l'any pas­sat a 147, amb un incre­ment del 212%.

Una altra de les nove­tats sobre l'extensió de la plaga és la seva arri­bada també a la comarca de l'Alt Camp, on s'ha detec­tat una pal­mera infec­tada al muni­cipi de Mont­ferri.

Pal­me­res par­ti­cu­lars

El mal­de­cap més impor­tant a l'hora d'inten­tar con­te­nir la plaga de l'esca­ra­bat mor­rut, ve donat pels muni­ci­pis amb una presència impor­tant de sego­nes residències i un model urbanístic de ciu­tat jardí, en els quals, segons reco­neix la Gene­ra­li­tat, és més difícil esten­dre de manera cent per cent efec­tiva les mesu­res de con­trol. «El prin­ci­pal pro­blema dels muni­ci­pis més afec­tats per l'extensió de la plaga del mor­rut és que mol­tes de les pal­me­res afec­ta­des són de pro­pi­e­tat par­ti­cu­lar», reco­neix Giné. La plaga d'aquest coleòpter es troba actu­al­ment gene­ra­lit­zada en tot l'arc medi­ter­rani.

PALMERES AFECTADES

Alt Camp
Montferri: 1
Baix Penedès
Albinyana: 5
Banyeres: 10
Bellvei: 18
La Bisbal: 35
Bonastre: 9
Calafell: 394
Cunit: 182
Vendrell: 311
Sant Jaume D.: 4
Santa Oliva: 28
Baix Camp
Cambrils: 3
Reus: 18
Riudoms: 26
Vinyols i els Arcs: 2
Tarragonès:
Altafulla: 2
Creixell: 248
El Catllar: 6
La Nou de Gaià: 5
La Pobla de M.: 21
Roda de Berà: 96
Tarragona: 4
Torredembarra: 147


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.