Infraestructures i serveis

Els aeroports catalans albiren una remuntada a l’estiu

La millora de la situació epidemiològica i el passaport Covid podrien fer créixer la demanda

Les companyies aèries es preparen amb més oferta, tot i que les previsions més optimistes se situen encara un 40% per sota del 2019

Els aero­ports cata­lans afron­ten l’estiu amb espe­rança. La millora de les con­di­ci­ons sanitàries i l’avenç en la vacu­nació ani­ran lli­gats a un rela­xa­ment de les res­tric­ci­ons a Europa. La cre­ació del “pas­sa­port Covid”, per al qual es començaran a fer pro­ves tècni­ques el 10 de maig, és un altre dels argu­ments que per­me­ten albi­rar un incre­ment del nom­bre de pas­sat­gers i de vols, foca­lit­zat sobre­tot a l’aero­port de Bar­ce­lona, que l’any pas­sat va tocar fons amb les xifres més bai­xes regis­tra­des en 25 anys. Aquest pri­mer tri­mes­tre, les dades no han remun­tat i hi ha hagut un 89,3% menys de pas­sat­gers que el 2019.

En aquest con­text, el fet que algu­nes com­pa­nyies ja hagin anun­ciat l’ober­tura de noves rutes pro­voca un cert opti­misme. “Si tot va avançant, pen­sem que hi podria haver algun canvi de tendència cap al juny”, va asse­gu­rar dime­cres pas­sat la direc­tora de l’aero­port del Prat, Sònia Cor­roc­hano, durant la pre­sen­tació del nou dic sud, que dota l’equi­pa­ment de més capa­ci­tat per a avi­ons de grans dimen­si­ons que fan rutes inter­con­ti­nen­tals. Jaume Adro­ver, direc­tor de Gestió i Pro­moció Aero­portuària (GPA) de la Cam­bra de Comerç, coin­ci­deix amb el diagnòstic i asse­nyala que d’entrada les pre­vi­si­ons per als mesos de juny, juliol i agost “són millors que les de l’any pas­sat, i això es nota en les apos­tes de les com­pa­nyies”. Des de GPA esti­men que aquest estiu, en l’esce­nari més opti­mista per a Bar­ce­lona, la demanda es podria situar un 40% per sota de la del 2019, i, en el més nega­tiu, la recu­pe­ració que­da­ria per sota de la mei­tat de les xifres del 2019. “Estaríem millor que el 2020, però molt lluny encara del 2019”, indica Adro­ver, que fa unes pre­vi­si­ons més opti­mis­tes que les d’Euro­con­trol per al con­junt d’Europa.

El direc­tor de GPA explica que la recu­pe­ració dels aero­ports de l’Estat ja està per sobre de la mit­jana euro­pea. El fet que tin­guin una part de demanda molt impor­tant lli­gada al turisme fa que les pre­vi­si­ons siguin bones de cara a l’estiu. Adro­ver situa el punt d’inflexió en el moment en què el mer­cat britànic es recu­peri. “El flux entre Angla­terra i Espa­nya és el més gran que exis­teix a Europa; per això, el trànsit emis­sor britànic és clau”, indica, i hi afe­geix que les pre­vi­si­ons asse­nya­len que els britànics es podran des­plaçar per oci fora del país a par­tir de finals de maig.

Una de les com­pa­nyies que han anun­ciat l’ober­tura de més rutes és Vue­ling, que aquest estiu pre­veu ofe­rir-ne 102 i 1.200 vols set­ma­nals. Hi haurà també noves ofer­tes de vols inter­con­ti­nen­tals, un aspecte cru­cial per a la con­so­li­dació del Prat com a hub tant per a Aena com per al Comitè de Desen­vo­lu­pa­ment de Rutes Aèries, que tre­ba­lla per incre­men­tar-ne el nom­bre. Abans de la pandèmia es va asso­lir el màxim nom­bre de la seva història, amb 47 rutes el 2019. Ara en són setze, un volum que aug­men­tarà a par­tir del juliol amb l’inici dels vols entre Bar­ce­lona i Can­cun, ope­rats per Level, i la ruta Bar­ce­lona-Ciu­tat de Mèxic, que ope­rarà Emi­ra­tes. Adro­ver manté que l’objec­tiu hau­ria de ser recu­pe­rar els enllaços amb els EUA. El 2019 n’eren deu i movien un milió de pas­sat­gers a l’any. Era el mer­cat inter­con­ti­nen­tal més impor­tant de l’aero­port de Bar­ce­lona. En aquest sen­tit, la direc­tora de l’aero­port del Prat expli­cava dime­cres la volun­tat d’Aena que l’aero­port de Bar­ce­lona tin­gui “vols de llarg radi, que donen una qua­li­tat del tipus de pas­sat­ger i que poden situar la ciu­tat i el ter­ri­tori com un lloc atrac­tiu per venir a fer nego­cis i fires, i per tenir una ciu­tat con­nec­tada que pugui com­pe­tir amb la resta de ciu­tats del món”. Perquè això sigui pos­si­ble, Cor­roc­hano insis­tia en la neces­si­tat de tenir “més capa­ci­tat de pista, amb el mínim impacte acústic en l’entorn”. El direc­tor de GPA reco­neix que cal abor­dar en el ter­reny polític què cal fer amb l’aero­port en el futur. “S’han de pren­dre deci­si­ons, perquè ens hi estem jugant les inver­si­ons dels pròxims cinc anys”, manté.

Noves rutes a Reus

L’aero­port de Reus tre­ba­lla en més de 20 des­ti­na­ci­ons i més de 80 freqüències de cara a la tem­po­rada d’estiu, que s’ini­ciarà al maig. Recent­ment, la com­pa­nyia de baix cost Volo­tea ha anun­ciat que ofe­rirà a par­tir del 24 de juny vols a Menorca i a Palma dos dies per set­mana, men­tre que Bin­ter enllaçarà Reus amb Gran Canària. Es tracta d’ofer­tes ine­xis­tents des del 2015. A més d’altres rutes esta­tals, està pre­vist que Reus enllaci amb el Regne Unit, Irlanda, Bèlgica i Ale­ma­nya, i amb l’inter­ro­gant de Rússia.

Pel que fa a l’aero­port de Girona-Costa Brava, les prin­ci­pals com­pa­nyies que hi ope­ren han retar­dat les pro­gra­ma­ci­ons fins al juny. Rya­nair i Jet2 han anun­ciat que no començaran a pro­gra­mar vols fins a finals de juny. Pel que fa a la com­pa­nyia russa Pobeda Air­li­nes, podria ajor­nar encara més els seus vols i no seria fins al setem­bre que recu­pe­ra­ria la con­nexió entre Girona i Sant Peters­burg i Mos­cou.

El direc­tor de Gestió i Pro­moció Aero­portuària de la Cam­bra con­si­dera que, en el cas d’aquests dos aero­ports, cal “un enfo­ca­ment estratègic per recu­pe­rar-hi el trànsit”. Els dos aero­ports han estat durant el pri­mer tri­mes­tre d’aquest any a la cua del rànquing d’Aena pel que fa a la recu­pe­ració del nom­bre de pas­sat­gers. A Girona, entre gener i març hi va haver un 98,2% menys de pas­sat­gers que els regis­trats el pri­mer tri­mes­tre del 2019, men­tre que a Reus el per­cen­tatge nega­tiu es va enfi­lar fins al 91,5%. “La dependència d’una sola com­pa­nyia no és bona”, argu­menta Jaume Adro­ver, que hi afe­geix que les cir­cumstàncies deri­va­des de la crisi sanitària no els afa­vo­rei­xen. “Els aero­ports petits patei­xen més que els grans en aquesta situ­ació, però el fet de no tenir con­nec­ti­vi­tat amb les grans capi­tals d’Europa és el que fa més feble la seva estratègia”, con­clou.

Si tot va avançant, pensem que hi podria haver algun canvi de tendència cap al juny
Sònia Corrochano
Directora de l’aeroport de barcelona

LES FRASES

Aquest estiu estaríem millor que el 2020, però molt lluny encara del 2019
Jaume Adrover
director de gestió i promoció aeroportuària de la cambra

LES DATES

10.05.21
Començaran
les proves tècniques del passaport Covid a l’Estat espanyol i en una vintena de països europeus.
02.07.21
Es posen en marxa
dues noves rutes transcontinentals que uniran Barcelona amb Cancun i amb Ciutat de Mèxic.

La T2, sense data de reobertura

La T2 de l’aeroport de Barcelona continuarà tancada fins que la demanda en faci necessària la reobertura, segons asseguren fonts d’Aena. El primer tancament de la terminal a causa de la crisi sanitària es va produir a partir del 26 de març de l’any passat arran de la primera declaració de l’estat d’alarma, quan viatjar va quedar restringit a raons inajornables. Amb la millora de la situació sanitària i el relaxament de les mesures, la terminal 2 va reobrir el 24 de juliol passat, però l’empitjorament de la pandèmia va provocar un nou tancament l’1 de desembre, que es manté fins a hores d’ara i que encara no té data per aixecar-se, tot i les previsions de represa de vols i de noves connexions que les companyies aèries han programat a partir d’aquest mes de juny.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia