Silla pateix un trauma urbanístic a la plaça del Port
Si les trames urbanístiques solen ser complicades, especialment en els cascs antics de les poblacions històriques, possiblement Silla siga un dels pobles més singulars i difícils, de manera que qualsevol actuació té moltes dificultats. La cosa es complica encara més, si no es respecten els usos tradicionals que han anat adoptant els ciutadans, però sobretot si els polítics no tenen la suficient capacitat i visió dels problemes i no saben aprofitar les opinions dels tècnics. Aquest és el cas, per exemple, de l'actuació que s'ha fet a la plaça del Port.
Segons l'opinió manifestada per molts veïns, donada la importància dels restaurants i bars d'aquella zona, que són dels més freqüentats de la ciutat, però sobre tot pel fet que és el punt de partida natural cap a la zona agrícola, la marjal i l'Albufera, l'actuació que s'ha fet és absolutament negativa. Fonamentalment perquè s'ha deixat sense voreres la part més transitada, mentre que s'ha creat una zona «peatonal» sense cap altra utilitat que la de servir d'aparcament, com es pot constatar directament en qualsevol moment del dia.
L'actuació no ha anat a compte del municipi, sinó de l'empresa que està executant tot el projecte de pluvials i la urbanització dels vials afectats, o siga de la Generalitat. De tota manera, l'Ajuntament ha tingut la possibilitat d'intervindre en el projecte, aprovant o desaprovant la solució urbanística de l'empresa, però, pel que se'ns ha informat, l'oficina tècnica municipal no ha estat ni consultada. La responsabilitat és, doncs, dels polítics locals.
Unànimament, la gent que ha volgut manifestar la seua opinió, han optat per haver fet una rotonda, creant amples voreres tot al voltant de la plaça, donant servei als veïns i als restaurants i bars i al casal de la Falla del Port, en construcció. Contràriament, tal com ha quedat, la plaça pot convertir-se en un dels punts més problemàtics de la ciutat, de moment en un pàrquing.
El problema també va més enllà, perquè tota l'actuació al llarg de l'avinguda d'Alacant, s'hauria pogut fer aprofitant qualsevol dels projectes que s'havien elaborat els darrers anys, tant per l'oficina tècnica, com pels partits polítics, en aquest cas com a projectes electorals, com per exemple el del mateix alcalde Baixauli. Tots aquests projectes coincideixen en transformar l'avinguda d'Alacant en un bulevard, però, lamentablement, s'ha optat per l'asfalt: molt d'asfalt i poca vorera, prestant més atenció al vehicle que als vianants! Una ocasió perduda de fer les coses ben fetes, diuen els veïns, i encara una veïna afix el cas del carrer Cervantes, que ha quedat convertit, pràcticament, en un atzucac.
Segurament per a contrarestat aquesta controvertida decisió, l'Ajuntament ha optat per transformar el camí del Port, que és el cordó umbilical que uneix la ciutat amb l'Albufera, en un gran i impactant carril-bici, suprimint l'ús de l'automòbil, que hauria estat perfectament compatible amb les bicicletes i amb els vianants: - D'ample li'n sobra, diuen els llauradors.
Les fonts polítiques consultades coincideixen a denunciar que tradicionalment l'Ajuntament ha tingut el mateix comportament amb els projectes que altres administracions han executat a Silla, molts dels quals han resultat traumàtics per a la població: «Ha hagut un desinterès absolut; s'ha deixat actuar les empreses sense cap intervenció municipal i així s'han comès errors, que Silla està pagant i pagarà tota la vida». Posen com a exemple l'execució del desviament de la CN-342 per l'oest, en forma de conca que recull les aigües de pluja d'Alcàsser i Picassent i les aboca sobre la població. O l'obra de la Fesa de Silla. O els camins afectats per les obres del Ministeri o de la Renfe, que s'han deixat abandonats.
Així, doncs, amb aquesta llarga tradició de despreocupació municipal, no és d'estranyar que en el cas que se comenta de la plaça del Port, del carril-bici del camí del Port i en general de tota l'avinguda d'Alacant, s'estiguen cometent tants errors. Com l'oficina tècnica és menystinguda en absolut, són els polítics locals, doncs, els responsables d'aquestes actuacions i els que hauran de respondre davant de l'opinió pública.