Infraestructures

Foment reprèn amb timidesa les obres de l'autovia A-27

Les màquines tornen a treballar entre Tarragona i el Morell, i el subdelegat anuncia que enguany estaran del tot en marxa fins a Valls, si bé ja són fora dels terminis inicials

Els municipis denuncien que van molt lentes

Encara molt tènues, però l'auto­via A-27 torna a donar senyals de vida. Després que les obres que­des­sin pràcti­ca­ment atu­ra­des en tots els trams arran de l'anunci de reta­lla­des en infra­es­truc­tu­res fet el juliol pas­sat pel minis­tre de Foment, José Blanco, les màqui­nes ja tor­nen a tre­ba­llar sobre el ter­reny sobre­tot entre Tar­ra­gona i el Morell, i, encara que de manera més pun­tual, al segon i el ter­cer trams entre el Morell i la vari­ant de Valls. Com que, mal­grat que sí que ho va avançar a alguns alcal­des del ter­ri­tori, el minis­teri no les havia donat mai públi­ca­ment per atu­ra­des –només ho ha admès en les del dar­rer tram, el dels túnels de Lilla–, fonts de la sub­de­le­gació tam­poc han vol­gut con­fir­mar ara la represa, tot i que el nou sub­de­le­gat, Ramon Inglés, adme­tia fa uns dies, en la seva presa de pos­sessió, que els calen­da­ris s'havien “repro­gra­mat”, i per tant alen­tit, i es com­pro­me­tia que els tres pri­mers trams “esta­rien en marxa” al llarg del 2011. De fet, els pres­su­pos­tos gene­rals de l'Estat ja hi reser­va­ven enguany en glo­bal par­ti­des per valor de gai­rebé 50 mili­ons d'euros: 26,6 per al pri­mer tram (pre­ve­ient-hi peri­o­dit­za­ci­ons d'inversió fins al 2012), 15,1 per al segon (fins al 2014) i 7,6 per al ter­cer (fins al 2013).

Inglés, però, no va fer cap esment de ter­mi­nis finals, que en tot cas ja s'han sobre­pas­sat de molt res­pecte dels ofi­ci­als fins ara. I és que, segons dades dona­des per la mateixa sub­de­le­gació a prin­cipi del 2009, les obres del pri­mer tram, ini­ci­a­des el desem­bre del 2007, s'hau­rien d'haver aca­bat el desem­bre del 2010, i les dels trams del Morell a Valls i de la vari­ant de Valls, ini­ci­ats l'abril del 2008 i del 2009, res­pec­ti­va­ment, hau­rien d'haver estat lles­tes l'abril del 2011. I ja som al maig...

Tímida represa

Sigui com sigui, una sim­ple pas­se­jada pel ter­reny i el tes­ti­moni de diver­sos ajun­ta­ments con­sul­tats con­fir­men que, des de fa uns mesos –entre el febrer i el març– es torna a veure movi­ment d'ope­ra­ris als seus ter­mes, tot i que pocs, i de manera molt tímida. “Les obres van al ralentí, no es veu un ritme impor­tant: només es tre­ba­lla al tram Tar­ra­gona-el Morell, i al del Morell a Valls sols fan alguns movi­ments de ter­res a la zona del Rou­rell, el Milà i la Masó”, explica l'alcalde del Morell, Pere Gui­no­vart, que apro­fita per aler­tar que si no es con­necta fins a Valls i Tar­ra­gona l'auto­via no té sen­tit només en els trams inter­me­dis. Altres fonts con­sul­ta­des con­fir­men la represa dels tre­balls. “Es veu alguna cosa a la vari­ant de Valls, però mai amb el ritme d'abans de l'estiu pas­sat”, indi­quen des de l'Ajun­ta­ment. I el mateix des de Cons­tantí: “No han comu­ni­cat res a l'Ajun­ta­ment, però les obres s'han reprès, tot i que van molt len­tes”.

Mina dels Tar­ra­go­nins

Entre aquest terme i el de Tar­ra­gona, pre­ci­sa­ment, ja es poden veure les pri­me­res exca­va­ci­ons vora el peatge de l'auto­pista, i alguns ope­ra­ris tre­ba­llen des de fa uns mesos en l'estruc­tura d'un via­ducte a tocar de la bifur­cació que par­tirà de l'eix del port. En aquest tram, així, sols falta ini­ciar les obres al vol­tant del jaci­ment romà de Cent­ce­lles. Això sí, tal com explica Pere Plana, d'Unió de Page­sos a Cons­tantí, mal­grat la modi­fi­cació que es va intro­duir al pro­jecte després de mesos d'estu­dis i con­ver­ses, el nou traçat encara afecta uns 400 metres de la mina dels Tar­ra­go­nins –abans en tra­ves­sava el doble, uns 800– i diver­sos pous de regis­tre, pro­pi­e­tat de l'Ajun­ta­ment de Tar­ra­gona però que ges­ti­o­nen els page­sos del terme per al seu reg. “No ho veig clar, hi haurà pro­ble­mes perquè quan hi tre­ba­llin per sobre pot pas­sar alguna cosa, tot i que en això ja són els pro­pi­e­ta­ris i ges­tors els que s'hau­rien de moure”, vati­cina Plana.

Nou accés a l'àrea química

L'altre focus on encara no s'ha apai­va­gat del tot la polèmica és al Morell. L'alcalde no ha per­dut l'espe­rança que el minis­teri li faci cas i pro­jecti un segon accés al polígon petroquímic nord, com demana des de fa temps. Les con­cen­tra­ci­ons de pro­testa de tre­ba­lla­dors de Rep­sol, que en les dar­re­res set­ma­nes han tallat l'accés per car­re­tera a la refi­ne­ria –també dels ser­veis d'emergència– i de retruc han pro­vo­cat col·lapses a totes les entra­des i sor­ti­des del poble, han donat més argu­ments a Gui­no­vart per recla­mar el nou accés a l'A-27. Tot i això, ni l'Ajun­ta­ment ni l'Asso­ci­ació Empre­sa­rial Química (AEQT), amb qui com­par­teix la demanda, no han rebut des de fa mesos cap notícia de Foment, que fins ara sem­pre s'hi ha tan­cat per raons d'ope­ra­ti­vi­tat de l'auto­via.

LA XIFRA

49,3
milions d'euros
inclouen els pressupostos generals de l'Estat del 2011 per als tres primers trams de l'A-27.

El tram dels túnels de Lilla podria no rescindir-se

Un cas a banda és el del darrer tram de l'A-27, entre Valls i Montblanc, que s'havia d'acabar l'octubre del 2012, però que Blanco ja va advertir l'estiu passat que s'ajornava, sense donar-ne un nou termini, malgrat que després va prometre que es reprendria enguany. La fixació d'un nou calendari, de fet, ha estat des de llavors el principal cavall de batalla dels dos alcaldes, que ho van tornar a demanar al novembre en l'últim gran acte reivindicatiu que van fer al coll de Lilla. Un acte, per cert, arran del qual se'ls va prometre una reunió amb el secretari d'estat d'Infraestructures, Víctor Morlán, de la qual no han sabut res més. Blanco va anunciar en principi que es rescindiria el contracte amb Acciona –que s'havia adjudicat per 81 milions, si bé amb les modificacions introduïdes al projecte s'havia encarit fins als 105– per licitar-lo de nou amb els canvis inclosos i poder rebaixar així substanciosament el cost total. Fonts properes consultades, tanmateix, han assegurat que la rescissió encara no s'ha produït. És més, segons elles, Foment estaria a punt d'arribar a un acord amb l'empresa –que es podria anunciar abans de les municipals– per tal que introduís les modificacions sense que s'apugés el preu inicial de l'adjudicació, una entesa que podria convenir a Acciona, per assegurar-se de no perdre l'obra, i a l'Estat, perquè podria abaratir l'obra i alhora no perdre temps a tramitar una nova licitació. Altres fonts consultades de la subdelegació, però, apunten que ja s'hauria arribat a un acord per a la rescissió, i fins i tot ja s'estaria en els tràmits previs a una nova licitació. El ministeri va prometre el novembre passat destinar 50 milions a la seva relicitació enguany, tot i que els pressupostos generals de l'Estat només hi guardaven una partida simbòlica de 300.000 euros.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.