Infraestructures

Ripoll ja té autovia fins a l'àrea metropolitana de Barcelona

Les obres van començar fa onze anys a Vic i s'han anat executant per trams, amb una inversió de 312 milions d'euros

El conseller de Territori i Sostenibilitat posa en servei l'últim tram, entre Sora i Ripoll

La Gene­ra­li­tat ha aca­bat la política de cons­trucció de grans eixos via­ris a l'entorn dels rius Llo­bre­gat i Ter fent arri­bar la car­re­tera C-17 des­do­blada entre Vic i Ripoll a la capi­tal del Ripollès. Ho ha fet onze anys després d'ini­ciar el pri­mer tram pel sec­tor oso­nenc i una vin­tena llarga després de l'inici de les obres entre la Gar­riga i el Figaró. El con­se­ller de Ter­ri­tori i Sos­te­ni­bi­li­tat, Lluís Reco­der, que ahir va pre­si­dir la posada en marxa de l'últim tram, entre Sora i Ripoll, no es va estar de con­duir l'aigua cap al seu molí i va voler remar­car que amb un altre règim fis­cal i econòmic l'auto­via hau­ria estat una rea­li­tat molt abans. I és que la volun­tat política hi ha sigut sem­pre, segons ell. Per això, va ano­me­nar un per un tots els con­se­llers del ram que han impul­sat alguns dels trams: Josep Maria Collell, Joa­quim Molins, Jaume Roma, Artur Mas, Pere Macias, Felip Puig i Joa­quim Nadal, a part d'ell.

Reco­der, acom­pa­nyat dels alcal­des ripo­lle­sos i oso­nencs i altres per­so­na­li­tats –hi havia també l'excon­se­ller Joa­quim Nadal–, va remar­car que la nova auto­via és una car­re­tera d'opor­tu­ni­tats, perquè acosta les comar­ques del Ripollès, la Cer­da­nya, Osona i el Vallès Ori­en­tal, i va insis­tir en la importància que sem­pre ha donat el govern de la Gene­ra­li­tat al ree­qui­li­bri ter­ri­to­rial. En aquest sen­tit, va recor­dar que la C-17 enllaça amb altres obres de ree­qui­li­bri ter­ri­to­rial com ara l'eix trans­ver­sal, que ara es des­do­bla; l'eix dia­go­nal, el pri­mer tram del qual s'inau­gura a final d'aquest mes, i l'eix de Bra­cons. “Han cal­gut molts anys de feina i incon­ve­ni­ents per als usu­a­ris. Tot queda enter­rat ara pels bene­fi­cis de futur”.

Falta un quilòmetre

De fet, l'auto­via no arriba ben bé a Ripoll, ja que, a l'últim tram, s'hi ha habi­li­tat un car­ril per banda de cir­cu­lació de manera pro­vi­si­o­nal, des de la depu­ra­dora fins a la vila. El con­se­ller Reco­der va avançar, però, que ara el Depar­ta­ment de Ter­ri­tori i Sos­te­ni­bi­li­tat està redac­tant el pro­jecte cons­truc­tiu per al con­di­ci­o­na­ment d'aquest tram més pro­per al nucli urbà de Ripoll, que té una lon­gi­tud d'1,8 quilòmetres. Aquest tram dis­corre entre la car­re­tera de les Llos­ses i la rotonda d'accés a Ripoll, i, per les seves carac­terísti­ques més urba­nes, s'ha trac­tat específica­ment i s'ha sepa­rat del des­do­bla­ment que ha entrat en ser­vei. L'obra com­por­tarà una inversió apro­xi­mada de 6 mili­ons d'euros i es pre­veu que es comenci a exe­cu­tar l'any vinent.

Els últims quilòmetres

El tram que ahir va entrar en ser­vei és l'últim del des­do­bla­ment de l'eix Cen­te­lles-Vic-Ripoll (C-17). Té 7,4 quilòmetres de lon­gi­tud i va entre el final de la vari­ant de Mon­tes­quiu, al terme de Sora, i Ripoll. El traçat es carac­te­ritza perquè s'adapta a una oro­gra­fia com­plexa, amb prop d'un terç del recor­re­gut en túnel o via­ducte, de mit­jana. Per al des­do­bla­ment, s'ha apro­fi­tat la car­re­tera de dos car­rils ja exis­tent per con­fi­gu­rar la calçada en sen­tit Ripoll i s'ha cons­truït una nova calçada de dos car­rils de nou traçat per al sen­tit Vic. Per això, estan sepa­ra­des en la major part del recor­re­gut. Els tre­balls han ser­vit també per aca­bar l'enllaç de Mon­tes­quiu/ Sora, la cons­trucció d'un nou enllaç a la Farga de Bebié, l'enllaç de Ter­ra­de­lles i la con­nexió de la nova auto­via amb la depu­ra­dora i les fin­ques pro­pe­res a la capi­tal del Ripollès.

En total s'han exe­cu­tat cinc nous túnels, que sumen una lon­gi­tud de 3.347 metres. Es tracta dels túnels de Mon­tes­quiu (820 metres), la Farga de Bebié (458 metres), Bella­vista (535 metres), Ter­ra­de­llas (653 metres) i Ripoll (881­me­tres). A més, s'han millo­rat els túnels ja exis­tents de la Farga de Bebié i Ter­ra­de­lles. En con­cret, s'hi ha fet una nova imper­me­a­bi­lit­zació i s'hi han ins­tal·lat il·lumi­nació i ele­ments de segu­re­tat nous.

El nou tram inclou dos nous via­duc­tes cons­truïts sobre el riu Ter, al sec­tor de la Cúbia, que són paral·lels als que ja exis­tien. Tenen prop d'un cen­te­nar de metres cadas­cun.

En l'exe­cució d'aquesta obra, s'ha tin­gut en compte espe­ci­al­ment l'entorn que envolta la infra­es­truc­tura, com han recla­mat diver­ses enti­tats pro­tec­ci­o­nis­tes i, des del pri­mer moment, la pla­ta­forma El Ripollès Exis­teix. Així, s'han inclòs mesu­res ambi­en­tals com ara la for­mació de pas­sos de fauna, la inte­gració dels embo­ca­ments dels túnels i la plan­tació en talus­sos i les zones afec­ta­des.

312
són els milions
que ha costat el desdoblament i la millora dels 49 quilòmetres

LES XIFRES

7,4
km
té el tram Sora-Ripoll. Des de Centelles, s'han desdoblat 25 dels 49 que hi ha
30
anys trigarà
la Generalitat a pagar la nova autovia a la concessionària

L'eix ferroviari, lluny del que es vol

El conseller de Territori i Sostenibilitat, Lluís Recoder, va voler contrastar la importància de posar en servei una connexió ràpida i amb doble via entre el Ripollès i l'àrea metropolitana de Barcelona, i entre aquesta comarca amb la resta de comarques veïnes –sobretot el Vallès Oriental, Osona, la Cerdanya i la Garrotxa–, amb la comunicació amb Barcelona per l'eix ferroviari, que fa el mateix camí. El conseller va afirmar que aquesta connexió està molt lluny del que es vol, tot i les evidents millores que durant els últims anys s'hi han dut a terme. Recoder va manifestar que, entre els altres compromisos que el seu departament té amb la comarca del Ripollès, la millora de l'eix ferroviari és ara una prioritat, sobretot el desdoblament de la via. L'objectiu, segons ell, és que el tren sigui un mitjà de transport ràpid i eficaç entre Puigcerdà i Barcelona, passant per Ripoll i Vic. Finalment, el titular de Territori i Sostenibilitat hi va afegir que avui mateix tractarà aquest i altres temes relacionats amb la xarxa ferroviària del país amb el segon responsable de Renfe.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.