Infraestructures

El govern obre la reivindicada variant de les Borges del Camp

Ahir es va posar en servei, després d'un any i mig d'obres, el nou enllaç que evitarà el pas per dins del poble, i és el primer pas de la millora de la C-242 cap al Priorat

Després de més de vint anys de reivindicacions, i poc més d'un any i mig d'obres, el Departament de Territori va posar en servei ahir la variant de la C-242, que evitarà el pas per dins de les Borges del Camp. La via, que ha costat uns 7,4 milions, connecta directament amb l'N-420 i discorre per l'oest del nucli, amb la qual cosa alleugerirà el trànsit per dins del poble (sobretot els molestos camions de les pedreres), xifrat en uns 4.700 vehicles diaris.

La variant, que ha fet l'empresa Comsa, té 2,1 quilòmetres, amb un traçat que s'inicia en una rotonda de grans dimensions a l'N-420 –100 metres de diàmetre exterior–, dissenyada perquè sigui compatible amb la variant de Riudecols, també prevista pel Ministeri de Foment, que hi passarà per sobre. A partir de la rotonda s'ha format un ramal de connexió paral·lel a l'N-420 en direcció a Riudecols, d'uns 600 metres.

El primer tram de la variant, d'uns 300 metres, abasta el terme de Botarell, abans d'entrar al de les Borges entre el nucli urbà i la zona muntanyosa de les Costes. Després, els creuaments de la via amb tres camins es resolen mitjançant nous passos a diferent nivell. A prop del final del traçat també s'ha fet un viaducte amb estructura metàl·lica per creuar la riera d'Alforja, de 100 metres de llarg. La variant acaba a la C-242, al nord de les Borges, amb una rotonda a nivell de 50 metres de diàmetre. Per tal de mantenir l'accés a les finques, a més, s'han executat 2.000 metres lineals de camins de servei.

Un cop posada en servei la variant, només hi faltarà el condicionament de la rotonda de la C-242 i, a la tardor, tasques d'hidrosembra als talussos, on ara s'ha estès terra vegetal. De fet, s'està redactant el projecte sobre les mesures d'integració ambiental, que consistiran en la revegetació i plantació de talussos i col·locació de tanques cinegètiques, un projecte amb un pressupost de 300.000 euros.

L'Ajuntament vol reconvertir ara la travessera actual en una avinguda urbana, mentre el govern encara no s'ha definit sobre el projecte de millora, ja acabat, de la C-242 fins a Ulldemolins, continuació natural de la variant.

LA XIFRA

2,1
quilòmetres
té la nova variant, amb una amplada de nou metres (3,5 dels dos carrils i un més dels dos vorals).

La C-51 i el Raval de la Mar, les úniques obres en marxa

Ja en servei la variant de les Borges del Camp, les dues úniques grans obres que el govern de la Generalitat té ara mateix en marxa a la xarxa viària de la demarcació de Tarragona són el desdoblament de la TV-3148 o Raval de la Mar entre Vila-seca i la Pineda –ja obert des de fa algunes setmanes al tram més proper al nucli costaner i que avança a bon ritme en la resta, on podria entrar en servei al final del 2012– i la millora de la C-51 d'Albinyana a Valls, que es va iniciar el febrer del 2010 amb un horitzó de 36 mesos i que fonts del Departament de Territori asseguren que “va bé” pel que fa a terminis. La primera obra està dotada amb 12,1 milions al pressupost d'enguany, i la segona n'ha rebut 5,2, a pagar amb el mètode alemany, és a dir, que avançaran les empreses adjudicatàries Proinosa i Acciona. El pressupost del govern, de fet, també inclou altres partides “importantíssimes” per finançar obres que ja s'han executat en els darrers anys, per mitjà del mateix mètode alemany o peatges a l'ombra, i que ara cal anar pagant. El cas més clar és el de la C-14 entre Reus i Alcover, que s'haurà de pagar fins al 2038 amb un cost que es dispararà fins als 223,7 milions (amb un sobrecost del 288% sobre els 57,7 inicials), si bé en la llista també hi ha la carretera d'Horta a Xerta, la que va de Tortosa a Ulldecona i la mateixa C-51 del Vendrell a Valls.

ò.p.j.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.